arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴

ادعاهای تازۀ وزیر خارجه سعودی علیه ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه سعودی با بیان اینکه با مقامات آمریکایی در مشورت دایمی است، تاکید کرد حمایتهای آمریکا از این کشور تا حد بی سابقه ای افزایش یافته است.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی با حضور در گفتگوهای منامه که از شبکه النیل بصورت مستقیم پخش می شد به سئوالات مختلفی پاسخ گفت.

وی در خصوص سوریه تصریح کرد: در مورد انتقال قدرت از رییس جمهور به شورای انتقالی حاکم گفتگو کردیم و قرار شد چهار تا شش ماه برای این اقدام فرصت وجود داشته باشد. 18 ماه برای آماده سازی زمینه جهت برگزاری انتخابات در کشوری مانند سوریه کافی به نظر می رسد. اما این زمان 18 تا 24 ماهه ارتباطی به کنار رفتن بشار اسد ندارد زیرا او در ابتدای کار باید از قدرت کناره گیری کند.

وی درباره یمن گفت: نقش آمریکا در موضوع یمن مثبت بود. آمریکا ما را در زمینه های لجستیکی و اطلاعاتی و نظامی کمک کرده است اما ایران نقشی منفی در این مساله داشته است و ما چندین قایق و کشتی حامل اسلحه را که از ایران برای حوثیها ارسال شده بود شناسایی و توقیف کردیم. اما امروز نقش ایران محدودتر شده است. برخی از مسایل در منطقه همیشگی هستند و تغییر نمی کنند. منظور من تهدیدات و فرصتهاست. توافق هسته ای ایران، یک موضوع را از روی میز مذاکرات کنار گذاشت اما روابط راهبردی ما با آمریکا تغییر نکرده است.

در واقع حمایت آمریکا از ما افزایش یافته است. شمار نیروهای نظامی آمریکا در منطقه بیش از هر زمان دیگر است. علاوه بر این بسیاری از کشورها خواهان همکاری آمریکا با آنها در زمینه های امنیت سایبری و دفاع موشکی و امنیت نظامی هستند. آمریکا همچنین در تامین امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس و تعهد آن در این زمینه بیشتر شده است و به حد بی سابقه ای رسیده است.
الجبیر در ادامه گفت: ما و آمریکا هماهنگی و مشورتهای زیادی داریم که بخشی از آن مربوط به جلوگیری از اقدامات بی ثبات ساز ایران در منطقه است.

وی افزود: گفتگوهای هسته ای ایران فقط میان این کشور و 1+5 بود اما ما در مورد آنها آگاهی داشتیم. قبل و بعد از هر نشست مقامات بلند پایه آمریکایی خلاصه ای از محتوای گفتگوها به ما ارایه می کردند تا ما از تهدیدات و فرصتها آگاهی داشته باشیم.
وزیر خارجه سعودی درباره عراق گفت: ما نمی توانیم با عراق روابط خوبی نداشته باشیم. ما با عراق روابط خانوادگی، تاریخی، عشایری و دینی داریم. ما خواهان امنیت و ثبات عراق هستیم و آنها را در اجرای اصلاحات حمایت می کنیم. قرار شد سفارت ما در بغداد و کنسولگریمان در اربیل بازگشایی شود. به زودی دیپلماتهای ما به عراق خواهند رفت و صفحه جدیدی در روابطمان با عراق باز خواهد شد.

برچسب ها: موشک ، نظامی ، عشایری ، امنیت
نظرات بینندگان