arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۵۵۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴

خط و نشان وزیر خارجه عربستان برای ایران و روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه عربستان گفت: روسیه و ایران باید درباره‌ی زمان و شیوه خروج بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه از کشور به توافق برسند و خروج همه نیروهای خارجی از سوریه را بپذیرند.

به نقل از رویترز، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی امروز (شنبه) مدعی شد، گفت‌وگوهای وین که دو هفته آینده دوباره پیگیری خواهد شد، نشان خواهد داد که بشار اسد و حامیانش ایران و روسیه چقدر در یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای این بحران جدی بوده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ در دو مورد ما با آن‌ها (ایران و روسیه) اختلاف داریم یکی زمان و روش خروج اسد و دومین مورد زمان و شیوه عقب‌نشینی نیروهای خارجی به ویژه نیروهای ایرانی است. این موارد، دو مساله اساسی هستند که بدون هر یک از این‌ها هیچ راه‌حلی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

بشار اسد و ایران، عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای‌اش را متهم می‌کنند که از طریق حمایت از گروه‌های شورشی باعث بروز تروریسم در سوریه شده‌اند. عربستان و متحدانش ادعا می‌کنند که فقط گروه‌های میانه‌رو اسلامی یا سکولار را تجهیز تسلیحاتی و مالی می‌کنند.

دو رقیب منطقه‌یی بزرگ، ایران و عربستان سعودی در گفت‌وگوهای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای سوریه برای نخستین‌بار در وین رو به روی هم قرار گرفتند.

عادل الجیر روز جمعه پس از گفت‌وگوهای وین در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز گف: ما اعلام کردیم که بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد. ما درخواست کردیم که نیروهای خارجی از سوریه خارج شوند.

  این سخنان وزیر خارجه عربستان در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره اعلام کرده است که طرف‌های موضوع سوریه، مردم سوریه هستند و ایران و دیگر کشورها طرف و موضوع سوریه نیستند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اظهار کرده است که درباره‌ی آینده سوریه باید مردم سوریه تصمیم گیری کنند.

وی افزود: اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد و گروهی در جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را بر آن گذاشتند که آقای اسد نباید باشد و ما هم گفتیم این تصمیمی است که باید مردم سوریه بگیرند و بر آن تاکید کردیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
naser
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
10
اقای جبیر سوریه رو ول کن از دموکراسی در کشور خودت یه کم بگو تا دور هم بخندیم شاهزاده جوان
مسعودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
3
بنده خدا معنی مذاکره را درست نمیداند سخت نگیرید سرش که به سنگ خورد بد جوری یاد میگیره
نظرات بینندگان