arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴

آخرین اخبار از بارش‌های کم سابقه در کرمانشاه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بارش‌های کم نظیر اخیر در استان کرمانشاه خوشحالی مردم را در پی داشت، اما این بارش‌ها باعث ایجاد خساراتی نیز شد.

برآورد دقیق خسارات تا چندروز دیگر مشخص می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: برآورد دقیق خسارت مالی سیل به استان طی یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد.

حسین باباجانی با اشاره به این‌که خسارات ناشی از سیل و آبگرفتگی‌های اخیر در شهرستان‌های مختلف استان در حال بررسی است، اظهار کرد: هنوز به جمع‌بندی دقیقی در خصوص میزان خسارت نرسیده‌ایم و طی یک یا دو روز آینده رقم دقیق خسارت را اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص پرداخت غرامت ناشی از سیل به مردم نیز یادآوری کرد: ما تابع دستور دولت هستیم و اگر دولت اعتباری برای پرداخت غرامت اختصاص دهد آن را پرداخت خواهیم کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه یادآور شد: شیوه پرداخت این غرامت نیز به دستور دولت بستگی دارد که مستقیم باشد، یا به صورت تسهیلات و... .

به گفته این مسئول، سیل و آبگرفتگی‌های اخیر خساراتی را به زیرساخت‌های استان از جمله راه روستایی، آب شرب، برق، تاسیسات شهری و ... وارد کرده است.

باباجانی تصریح کرد: در حوزه راه روستایی در شهرستان‌های گیلانغرب، کرمانشاه، قصرشیرین، اسلام‌آباد غرب و اورامانات خسارت‌هایی وارد شده که تعداد دقیق روستاها مشخص نیست.

وی هم‌چنین از آسیب به تاسیسات آب شرب چند روستا خبر داد و عنوان کرد: این روستاها در اسلام‌آبادغرب، جوانرود و گیلانغرب قرار دارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: اکنون آبرسانی سیار برای این روستاها انجام می‌شود و مشکلی برای تامین آب مردم وجود ندارد.

باباجانی تصریح کرد: به تاسیسات برق چند روستا در کرمانشاه، قصرشیرین و گیلانغرب نیز آسیب وارد شده است.

وی با بیان این‌که کشاورزی و باغداری استان نیز در جریان بارش‌های شدید اخیر دچار خسارت شده‌اند، تاکید کرد: این خسارت نیز عمدتا در بخش‌های جنوبی، غربی و شمال شرق استان بوده است.

به گفته این مسئول چون شدت بارش‌ها در نواحی غربی و جنوبی استان بیشتر بوده، میزان خسارت در این نقاط نیز بیشتر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه هم‌چنین از فوت یک نفر به دلیل وقوع سیل در شهرستان اسلام‌آبادغرب خبر داد و تاکید کرد: این فرد از خانواده عشایر ساکن حوالی گهواره بوده که دو نفردیگر از آن ها نیز به دلیل صاعقه زخمی شدند و در بیمارستان به سر می‌برند.

باباجانی یادآور شد: هر سه نفر مرد بودند.

وی ادامه داد: البته سانحه‌ای هم برای نیروهای شرکت توزیع برق کرمانشاه رخ داد که در جریان آن یک نفر کشته و دو نفر زخمی شدند که این حادثه به سیلاب ربطی نداشته و مربوط به کار فنی برق بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اظهار کرد: بارش‌های شدید اخیر تقریبا در تمام شهرها و روستاهای استان آبگرفتگی معابر را در پی داشت که در مناطق غربی و مرکز و جنوب استان شدیدتر بود.

باباجانی با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر این‌که پاییز پربارانی خواهیم داشت، عنوان کرد: اگرچه بارش‌ها برای رفع کم‌آبی‌های دو دهه اخیر مفید است، اما باید تلاش کنیم خسارات ناشی از آن به حداقل برسد.

بارش‌های کم نظیر پاییزی

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه بارش‌های سامانه اخیر را در استان کم نظیر دانست و گفت: این سامانه به طور میانگین برای استان 147 میلی‌متر بارندگی در پی داشت.

شاهرخ پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: سامانه ناپایداری که از اواسط روز دوشنبه هفته گذشته (4 آبان) وارد استان و سبب بارش باران، وزش باد و رعد و برق برای کرمانشاه شد، بارش‌های قابل توجه و کم‌نظیری برای استان داشت.

وی میانگین بار‌ش این سامانه در استان را 147 میلی‌متر اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین میزان بارش را از پاوه و به میزان 215 میلی‌متر داشتیم.

به گفته این مسئول، سامانه بارش‌زای اخیر برای شهر کرمانشاه نیز 138 میلی‌متر بارندگی در پی داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که این سامانه از امروز از جو استان خارج خواهد شد، خاطرنشان کرد: با عبور این سامانه کاهش دمای روزانه به میزان پنج تا هشت درجه سانتی‌گراد را خواهیم داشت و به علاوه امروز نیز شاهد مه رقیق صبحگاهی بودیم.

پارسا میانگین بارش‌های استان از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون را 152.5 میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به سال گذشته 68 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 322 درصد رشد داشته است.

وی پیش‌بینی کرد بارش‌های پاییزی امسال استان کرمانشاه در حد نرمال و حتی بیشتر باشد.

تخریب 400 کیلومتر از ایل راه‌های استان

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات بوجود آمده بواسطه بارش‌های اخیر برای عشایر و امکانات محدود مدیریت امورعشایر در زمینه بازگشایی و مرمت راه های آسیب دیده، همکاری مسئولان و سایر ارگان‌های ذیربط را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، علی اشرف آزادی به ارائه گزارشی از خسارت وارده به عشایر استان در پی جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها پرداخت و گفت: به دنبال بارش‌های شدید چند روز اخیر در استان کرمانشاه و جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف، بیش از 400 کیلومتر از راه‌های عشایری و ابنیه فنی تخریب شد.

آزادی افزود: برآورد اولیه خسارت ناشی از بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب به بخش راه‌های ارتباطی عشایر 20 میلیارد ریال و در بخش ابنیه فنی شش میلیارد ریال است.

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه افزود: بیشترین آسیب‌ها مربوط به مناطق عشایری شهرستان گیلانغرب و بخش باینگان شهرستان پاوه است.

وی با بیان این‌که از روز دوشنبه در پی هشدار هواشناسی در خصوص جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها ستاد مدیریت بحران در امورعشایر تشکیل جلسه داد و تذکرات لازم از طریق ادارات شهرستان‌ها به عشایر داده شد، گفت: در 48 ساعت گذشته با همکاری هلال احمر و سایر ارگان‌های ذیربط امدادرسانی به عشایر در مناطق مختلف صورت گرفت و خوشبختانه تلفات جانی در این زمینه حادث نشد، اما متاسفانه درمواردی دام‌های عشایر تلف شدند و خسارات زیادی به علوفه دامی ذخیره شده عشایر وارد آمد.

آزادی با اشاره به مشکلات بوجودآمده و امکانات محدود مدیریت امورعشایردر زمینه بازگشایی و مرمت راه‌های آسیب دیده و با توجه به نزدیک بودن فصل کوچ پاییزه عشایر و نیاز ضروری این قشر مولد برای گذر از این راه ها، همکاری مسئولان و سایر ارگان‌های ذیربط را خواستارشد.

امدادرسانی به 577 نفر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از امدادرسانی نجات‌گران هلال احمر به 577 تن که به علت آب‌گرفتگی دچار مشکل شده بودند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، کاووس محمودی با اعلام این‌که طی 3 روز گذشته بارش باران در سطح استان افزایش چشمگیری داشت، اظهار کرد: 73 تیم عملیاتی از برجسته‌ترین نجات‌گران و متخصصان جستجو و نجات در سیلاب به مناطق سیل زده و آب گرفته استان اعزام شدند.

وی تصریح کرد: 353 نجاتگر در قالب 73 تیم عملیاتی با همراه داشتن 25 دستگاه آمبولانس، خودرو کمک دار، خودرو لجن کش و... جهت تسهیل در امر کمک رسانی به مناطقی که وضعیت نامساعدتری داشتند، اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با اشاره به این‌که 29 منطقه استان دچار سیل زدگی و آب گرفتگی شده بود، عنوان کرد: مرکز استان و شهرهای بیستون، اسلام آبادغرب، جوانرود و گیلانغرب و... بیشترین آب گرفتگی امکان مسکونی و معابر را داشتند.

وی عنوان کرد: 577 تن طی 3 روز گذشته به علت آب گرفتگی فراوان گرفتار شده بودند که نیروهای امدادی با انجام عملیات رهاسازی و انتقال برخی آنان به مراکز درمانی به یاری آنان شتافتند. هم‌چنین تا بهبود وضعیت جوی و انتقال به اماکن امن اقلام زیستی همچون پتو، موکت، فانوس، والر و... همراه با 228 بسته موادغذایی اعم از برنج، روغن، کنسروجات و... متناسب با نیاز حادثه دیدگان بین آنها توزیع شد و 152 تن نیز اسکان یافتند.

محمودی افزود: یک جوان 30 ساله که بر اثر سیل در منطقه سوران سفلی از توابع شهرستان اسلام آباد غرب دچار سانحه شده بود توسط نیروهای عملیاتی از آب خارج و به نیروهای مربوطه جهت انتقال تحویل شد.

وی خاطرنشان کرد: یک جوان دیگر نیز بر اثر صاعقه دچار سانحه شده و به شدت آسیب دیده بود که نیروهای عملیاتی وی را جهت مداوا به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کردند.

نجات خانواده عشایری از خطر سیلاب

یک خانواده عشایر که در محاصره سیلاب بود، با تلاش غواص کرمانشاهی نجات یافت.

نورالدین فرزادی پور بخشدار ماهیدشت در این خصوص گفت: در پی سیلاب‌های اخیر که در اکثر استان‌های کشور رخ داد در یکی از روستاهای ماهیدشت به نام چقابلک شش نفر چادرنشین و دامدار ساعت‌ها در محاصره سیل قرار گرفتند که با تلاش بهمن پرورش غواص کرمانشاهی از خطر رهایی یافتند.

وی افزود: هم‌چنین با تلاش این غواص ایثارگر، دام های این خانواده عشایر نیز به مکانی امن منتقل شدند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان