arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴

موج جدید انتقادات علیه فیفا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 صحبت‌های تازه سپ بلاتر، رئیس مستعفی فیفا، موج تازه‌ای از انتقادات را متوجه فیفا کرده. بلاتر که پس از روشدن پرونده‌های فساد در فیفا مجبور به کناره‌گیری از سمتش و درنهایت هم ٩٠ روز از انجام هرگونه فعالیت فوتبالی محروم شد، گفت‌وگویی با «فایننشال تایمز» داشت که در آن از «توافقی» صحبت کرده که قرار بود جام‌جهانی طبق آن به کاندیداهای مشخص میزبانی برسد: «خب توافقی بود که پشت پرده صورت گرفت. درواقع همه‌چیز حاصل یک سازوکار دیپلماتیک بود. جنتلمن‌ها توافق کرده بودند که جام‌های جهانی ٢٠١٨ و ٢٠٢٢ به ترتیب به کشورهای روسیه و آمریکا برسد».

با این حال، بحث‌برانگیزترین صحبت‌های بلاتر مربوط به جایی می‌شود که صحبت از به‌هم‌خوردن توافقی می‌شود که قرار بود طی آن آمریکا میزبان شود: «حالا اگر می‌بینید آمریکا به‌عنوان میزبان انتخاب نشده دلیل دارد؛ دولت آقای سارکوزی رسما مداخله کردند و جام‌جهانی از آمریکا به قطر رسید. درواقع یک هفته به انتخابات مانده بود که پلاتینی به من زنگ زد تا خبر مهمی را بگوید. او به من گفت که دیگر نمی‌توانم از برنامه تو (رسیدن میزبانی به آمریکا) حمایت کنم، چون رئیس دولت فرانسه (سارکوزی) به من گفته باید در رسیدن میزبانی جام‌جهانی به کشورها جایگاه فرانسه را هم در نظر بگیرید. ببینید که چه کشوری انتخاب شود برای فرانسه بهتر است. البته پلاتینی به من گفت که بحث بر سر یک رأی نیست و او گروهی رأی‌دهنده دارد که می‌خواهند به میزبانی قطر رأی بدهند». البته پلاتینی همواره به صراحت اعلام کرده به قطر برای میزبانی جام‌جهانی رأی داده ولی هنوز هم تکذیب می‌کند که این رأی به دلیل تقاضای سارکوزی بوده است.

 سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه به این اظهارات واکنش نشان داد. او که با تلویزیون «BFMTV» صحبت می‌کرد در این مورد گفت: «من هیچ میلی به این مسائل نداشته‌ام؛ نه تمایلی داشته‌ام رئیس پاری‌سن ژرمن شوم (که توسط قطری‌ها اداره می‌شود) و نه برایم اهمیتی داشته که جام‌جهانی به چه کشوری می‌رسد. به‌هرحال هنوز هم نمی‌دانم چه شده که از من تشکر می‌کنید».

بلاتر البته صحبت از زمانی کرده که سارکوزی شخصا وارد میدان شده است. او در ادامه صحبت‌هایش مبنی بر توافق اولیه به «فایننشال تایمز» گفت: «قرار بود جام‌جهانی به دو قدرت بزرگ برسد؛ اولی به روسیه و دومی به آمریکا، ولی همان سال ٢٠١٠ که سارکوزی با شاهزاده قطر (تمیم بن احمد آل ثانی) شام مشترک داشتند معادله به‌هم خورد. همان زمان چهار رأی اروپایی‌ها از آمریکا به نفع قطر تغییر کرد و قطری‌ها در رأی‌شماری ١٤ بر هشت آمریکا را بردند. مطمئن هستم اگر جام‌جهانی ٢٠٢٢ به آمریکا می‌رسید، چون فیفا نهادی عالی بود ، هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتاد». اگرچه صحبت‌های سپ بلاتر آمریکایی‌ها را بیشتر شاکی کرده ولی واکنش شدید انگلیسی‌ها را در پی داشته است؛ نه به دلیل جام‌جهانی ٢٠٢٢، بلکه دقیقا به دلیل جام‌جهانی ٢٠١٨. انگلیسی‌ها در آن برهه تلاش زیادی می‌کردند در رقابت با روسیه میزبانی جام‌جهانی ٢٠١٨ را بگیرند که درنهایت قافیه را باختند. حالا رئیس فدراسیون فوتبال انگلیس صحبت‌های بلاتر مبنی بر توافق‌شدن برای دادن جام‌جهانی به روسیه را یک تقلب توصیف کرده و از نهادهای قضائی این کشور خواسته پیگیر این موضوع باشند. انگلیسی‌ها پیش‌تر اولین کشوری بودند که بعد از رسیدن جام‌جهانی به روسیه و قطر صحبت از تخلف گسترده در انتخابات میزبان‌های جام‌جهانی کردند.



منبع: شرق
نظرات بینندگان