arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

چمران: تهران در مقابل سیل بی دفاع است/ شاکری:سامانه هشدار سریع سیل راه اندازی شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهدی چمران در ابتدای دویست و یکمین جلسه شورا با اشاره به بارش‌های اخیر در کشور و خساراتی که سیل به برخی از شهرها وارد کرده گفت: به رغم بارش های مفیدی که در کشور داشتیم متاسفانه به دلیل کمبود برخی زیر ساخت‌ها در شهرها شاهد به بار آمدن خساراتی نیز بودیم.

وی ادامه داد : متاسفانه بارش بی سابقه که میزان آن 230 میلیمتر عنوان شد به از بین رفتن و جان باختن تعدادی از هموطنانمان در استان‌های ایلام و لرستان انجامید و ما امیدواریم که مسئولان با تلاش و کمک رسانی خود درد ها و آلام مردم را جبران کنند کما اینکه از ساعات اولیه حادثه این اتفاق افتاد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: باید یاد آوری کنم که سیل‌های اخیر نوعی هشدار برای سایر شهرها از جمله شهر تهران نیز هست چرا که تهران در مقابل سیل بی دفاع است هر چند که اقدامات خوبی در این چند ساله انجام شده است.

چمران ادامه داد: توصیه می‌کنم پروژه‌هایی که در این زمینه در دست احداث است هر چه زودتر تکمیل شود تا دچار چنین حوادثی نشویم. خوشبختانه در همین زمینه دیروز صبح هم شهردار تهران با وزیر نیرو جلسه‌ای داشتند.

وی در ادامه همچنین به سقوط تاور کرین دیگری در بزرگراه نیایش اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد سقوط یک جرثقیل دیگر (تاور کرین ) در بزرگراه نیایش بودیم که منجر به جان باختن یک نفر شد.

چمران یاد آور شد: در حادثه سقوط جرثقیل در چند روز گذشته به رغم ارائه آمار از سوی معاون شهردار تهران آمار دقیق و مکتوبی در این زمینه ارائه نشد.

وی افزود: با این وجود موسسه استاندارد موظف است که این جرثقیل‌ها را استاندارد سازی کند و شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی نیز موظف هستند تاییدیه استاندارد این بالابر ها را از پیمانکاران احصا کنند تا آنان بر اساس استاندارد کار انجام دهند.

چمران خاطر نشان کرد: این بالابر ها عمدتا از کشور های حاشیه خلیج فارس خریداری می‌شوند و به دلیل شرایط آب و هوایی اکثرشان عمرشان به پایان رسیده و باید از رده خارج اعلام شوند اما به سبب ارزانی به کشور آورده می‌شوند.

وی افزود: ما در پی تدوین طرح یک فوریتی یا دو فوریتی برای شهرداری هستیم تا استاندارد سازی این تاور کرین‌ها به نحو مطلوب تری احصا شود.

چمران در ادامه به سالگشت شهادت آیت الله قاضی طباطبایی نیز اشاره کرد و گفت: 10 آبان سالروز شهادت آیت الله قاضی طباطبایی نخستین شهید محراب است که در تبریز دست منافقین به شهادت رسید.

در خواست اسمعیل دوستی از رییس شورا :کمک تجهیزاتی شهرداری تهران به مناطق سیل زده ایلام و لرستان

اسمعیل دوستی در جریان دویست و یکمین جلسه شورا با اشاره به سیل های اخیر غرب کشور، گفت : خسارت سیل بیشتر معطوف به دو شهر ایلام و کوهدشت بوده که طغیان رودخانه سیمره موجب آن شده است.

وی ادامه داد: خسارت بسیار سنگین بوده به گونه‌ای که امروز از زیر ساخت‌های شهری و حتی سطل‌های زباله نیز اثری باقی نمانده است.

دوستی افزود: سیل سبب شده گل و لای و بقایای تخریب شده ادوات و وسایل در بوستان‌ها و پارک‌ها جمع شوند و امروز دیگری چیزی به اسم بوستان در این شهرها شاهد نیستیم.

وی با اشاره به اینکه این بارش 3 روزه بی سابقه بوده، اظهار داشت: من درخواست کمک مالی ندارم  ولی از رییس شورا و مدیریت شهری می‌خواهم که از نظر تجهیزات حتی وسایلی که استفاده شده به مردم این شهرها کمک کنند که ثوابش حتی از کمک به خرمشهر هم بیشتر است.

اقبال شاکری: زمینهای حریم رودخانه‌ها جزء منابع طبیعی‌اند و نباید ساخته یا فروخته شوند/ سامانه هشدار سریع سیل راه اندازی شود

اقبال شاکری در ادامه دویست و یکمین جلسه شورا با اشاره به بارش‌های چند روز اخیر کشور، گفت: بارندگی‌های اخیر نیاز ما به سامانه هشدار سریع سیل را بیش از پیش ضروری می‌نماید و لذا این امر که از وظایف سازمان مدیریت و پیشگیری از بحران است باید هر چه سریع تر راه اندازی و در اولویت اضطرار قرار گیرد. در حال حاضر ما فاقد این سامانه هستیم و بارندگی‌های اخیر هم تهران را در معرض خطر قرار داده است.

شاکری در ادامه سخنان خود به موضوع آگهی فروش زمین در حریم رودخانه اشاره کرد و افزود: در هفته قبل نسبت به این امر هشدار داده بودیم ولی متاسفانه صدا و سیما با یکی از مدیران شهرداری به مصاحبه پرداخت که وی این امر را رد کرده در حالی که اسناد و مدارک این امر موجود است.

وی اظهار داشت: به رغم مخالفت شورا و نیز وزیر نیرو همچنان برخی سعی دارند اراضی که در حریم رودخانه قرار دارند و فضای سبز هستند را به فروش برسانند.

رییس کمیته عمران، اضافه کرد: این اراضی در نزدیکی دار آباد است و یکی از تعاونی‌های مسکن که مشخص نیست به چه طریقی مجوز کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهر سازی را گرفته تصمیم به ساخت آن داشته است و حال تصمیم به فروش این اراضی گرفته‌اند. زمین‌هایی که در حال حاضر فضای سبز به شمار می‌آیند.

شاکری تصریح کرد: این اقدام تجاوز صریح به حریم کیفی رودخانه است و حتی وزارت نیرو نیز مخالفت صریح خود را با این امر اعلام داشته است.

وی افزود: نکته جالب این است که در حریم رودخانه مجوز واحد تجاری داده‌اند که این دیگر از عجایب است.

شاکری بیان داشت : ما با این امر مخالفت جدی داریم و خواهان توقف فروش و یا هر نوع ساخت و ساز در آن جا هستیم.

ابوالفضل قناعتی: وضعیت بیمه 70 هزار راننده تاکسی وخیم است/ شهردار پیگیر مصوبه مجلس برای تامین حق بیمه تاکسیران ها باشد

ابوالفضل قناعتی در جریان دویست و یکمین جلسه شورا با اشاره به موضوع بیمه تاکسیرانان تهران، گفت: در سال 88 به واسطه اعمال هدفمند کردن یارانه‌ها دولت سیاست تشویقی برای رانندگان تاکسی در نظر گرفت و آنان را بیمه کرد.

وی ادامه داد: در آن سال اعتباری برای بیمه این عزیزان دیده شد به گونه‌ای که 50 درصد اعتبار بیمه بر عهده دولت و 50 درصد برعهده خود رانندگان بود.

قناعتی اظهار داشت: این تامین اعتبارات بیمه تاکسیرانان ادامه پیدا کرد ولی متاسفانه امسال دولت محل تامین این اعتبارات را قطع کرده چرا که این امر مصوبه مجلس را نداشته است.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: با شرایط فعلی هیچ خدمت رسانی به رانندگان تاکسی نمی‌شود و بنزین هم که گران شده و قیمت کرایه آنان نیز در کنترل مدیریت شهراست.

قناعتی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌دهم شهردار تهران پیگیر اخذ این مصوبه از مجلس محترم شورای اسلامی باشد و اگر وظیفه ما است که گردش کار کنیم این امر هر چه زودتر انجام شود تا دولت مکلف و مجاز به تامین اعتبار مورد نیاز برای بیمه تاکسیرانان باشد.

مهدی چمران نیز در ادامه کمیته حمل و نقل شورا را پیگیر این امر نمود.

در جلسه شورای شهر انجام شد: تصویب طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز تهران/ جریمه سه برابری برای قطع بدون مجوز

به گزارش فارس، بررسی طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز تهران موضوع یکی از دستورات جلسه امروز یکشنبه 10 آبان ماه سال 94 بود که به اتفاق آرا به تصویب رسید.

محمد مهدی تندگویان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در تشریح موضوعات این مصوبه با اشاره به ارجاع طرح به کمیسیون تلفیق برای بررسی دقیق تر در هفته گذشته، گفت: به طور کلی اصلاح عوارض در درختان با بن کمتر، صورت گرفته و تلاش شده است در درختان با بن بالاتر، تغییری صورت نگیرد.

بر اساس این مصوبه عوارض تعیین شده برای درختان با محیط بن 15 تا 30 سانتی متر به میزان 5 میلیون ریال، در ختان با محیط بن 30 تا 60 سانتی متر علاوه بر 5 میلیون ریال به ازای هر سانتی متر مازاد بر 30 سانتی متر به میزان 500 هزار ریال عوارض در یافت شود.

همچنین برای درختان با محیط بن 60 تا 100 سانتی متر علاوه بر مبلغ 20 میلیون ریال به ازای هر سانتی متر مازاد بر 60 سانتی متر به میزان یک میلیون و دویست و پنجاه هزار ریال و هر اصله درخت با محیط بن 100 تا 150 سانتی متر علاوه بر مبلغ 70 میلیون ریال به ازای هر سانتی متر، سه میلیون ریال عوارض دریافت شود ضمن اینکه برای درختان با محیط بن بیش از 150 سانتی متر علاوه بر مبلغ 220 میلیون ریال به ازای هر سانتی متر مازاد بر 150 سانتی متر، چهار میلیون ریال عوارض دریافت شود.

همچنین در این مصوبه آمده است در املاکی که قطع درختان به صورت قانونی صورت می‌گیرد علاوه بر این عوارض به میزان دو برابر محیط بن درخت قطع شده در محلی که کمیسیون ماده هفت مشخص می‌کند و تحت نظر آن درخت کاشته می‌شود.

نکته دیگر مندرج در این مصوبه بر این اساس است که اگر درختی بدون مجوز قطع شود، علاوه بر کاشت درخت جایگزین به میزان حداقل دو برابر محیط بن درختان قطع شده، عوارض به میزان سه برابر افزایش می‌یابد.

گفتنی است تمامی این عوارض باید پس از اخذ و واریز به خزانه داری شهرداری تهران ظرف مدت یک ماه به حساب مشخص شده در سازمان پارکها و فضای سبز واریز شود تا صرفاً به خرید پوشش گیاهی شامل نهال و درخت، کود و آب مصرفی در شهر تهران اختصاص داده شود ضمن اینکه استفاده از این بودجه در سایر ماموریت‌ها تخلف است.

جابه جایی درختان با رعایت فاصله ضروری و استانداردها در داخل ملک بر اساس نظر کمیسیون ماده هفت بدون اخذ عوارض و لزوم پرداخت عوارض برای جابه جایی درختان به خارج از ملک از دیگر تبصره‌های این مصوبه است.

همچنین شهرداری ملزم به آبیاری درختان در سطح شهر شد به گونه‌ای که اگر درختی در سطح شهر خشک و یا قطع شود پس از استعلام از کمیسیون ماده هفت نسبت به اخذ عوارض مربوط اقدام می‌شود.

درختان بر گذر ملک و یا داخل ملکی که پیش از اخذ پروانه توسط عوامل طبیعی خشک شده‌اند مشمول اخذ عوارض نمی‌شوند به شرطی که دو برابر محیط بن آنها در همان محل کاشته شوند و اگر امکان چنین کاری نبود باید عوارض را بر اساس این مصوبه پرداخت کنند.

ضمن اینکه شهرداری ملزم شده است که لایحه‌ای برای استفاده از این عوارض با هدف تشویق شهروندان به گسترش فضای سبز ظرف مدت سه ماه تهیه و به شورای شهر تهران ارائه دهد.

غلامرضا انصاری در جریان بررسی این دستور جلسه پیشنهاد داد تا تخفیفات تشویقی برای اشخاصی که اقدام به حفظ درختان و فضای سبز در ساخت و سازهایشان می‌کنند در نظر گرفته شود.

همچنین محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه قطع درخت فی النفسه کاری ناپسند شناخته می‌شود، اظهار داشت: مصوبه نباید به گونه‌ای تدوین شود که امکان تخلف را ایجاد کند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در همین خصوص با بیان اینکه اصلاحات تذکر داده شده توسط اعضا در تدوین متن در کمیسیون تلفیق شورای شهر اعمال شده است، تاکید کرد: شهرداری توانایی صدور مجوز قطع درختان را نداشته و این موارد جهت تصمیم گیری به شورای شهر ارسال می‌شوند.

آباد اشاره به سالروز اسارت شهید تندگویان: ایثار شهید تندگویان از اسارت تا شهادت جاودانگی تاریخی در کشور ایجاد کرد

به گزارش فارس، معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان دویست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مهندس محمد جواد تندگویان، گفت: ایثار شهید تندگویان در دوران اسارت تا شهادت جاودانگی تاریخی را برای کشور ایران به ارمغان آورد.

وی با اشاره به اسارت این شهید بزرگوار در تاریخ 9 آبان در جریان ماموریتی برای وزارت نفت به عنوان وزیر نفت، اظهار داشت: تصور عراقی‌ها بر این بود که با به اسارت درآوردن وزیر نفت ایران در واقع در جنگ پیروز شده‌اند و تمام کیان، دین و کشور ایران را اشغال کرده‌اند.

وی تصریح کرد: زمانی که شهید تندوگیان را به زندان الرشید منتقل کردند، من در آنجا اسیر بود و این موضوع را بارها از عراقی‌ها شنیدم که می‌گفتند " ایران خلوص" به معنی اینکه ایران تمام شد.

آباد تاکید کرد: علی رغم تمامی این موضوعات با مقاومت وصف ناپذیری که شهید تندگویان از خود به نمایش گذاشتند تبدیل به الگو و اسوه‌ای برای تمامی اسرا شد و جاودانگی تاریخی را برای کشور به وجود آورد.

هشدار انصاری به شهرداری در پی بارندگی‌های اخیر: گود برج میلاد خطر آفرین خواهد بود، تعیین تکلیف کنید

غلامرضا انصاری در ادامه دویست و یکمین جلسه شورای شهر تهران، گفت : بارندگی‌های اخیر در کنار فوایدی که داشته موجبات بروز سیل نیز شده است و پیش بینی هواشناسی نیز بر تداوم این بارش‌ها دلالت دارد.

انصاری افزود: از این رو ضروری است فکری به حال محل‌های حادثه خیز شهر تهران کنیم.

وی تصریح کرد: گودالی که در کنار برج میلاد حفر شده یکی از این محل‌ها است و باید هر چه زودتر تکلیف این گودال مشخص شود چرا که در پی تداوم بارش ها امکان حادثه وجود دارد.

حافظی:تداوم قطع درختان شهر تهران/ اموال و دارایی مردم در برابر حوادث غیرمترقبه بیمه شود

به گزارش فارس، رحمت اله حافظی در دویست و یکمین جلسه شورای شهر تهران، با نمایش اسلایدهایی از قطع درختان مربوط به فضای سبز اطراف ترمینال غرب، اظهار کرد: قطع درختان در این منطقه با برنامه ریزی صورت می‌گیرد به طوری که درختان یکی در میان قلع و قمع می‌شوند.

وی با بیان اینکه روش قطع درختان در منطقه بیانگر وجود برنامه مدیریت شده برای نابودی فضای سبز است، تأکید کرد: شهرداری نواحی به وظایف نظارتی خود عمل نمی‌کنند از این رو شاهد نابودی درختان هستیم. نسبت به این رویه مجدداً به شهردار تذکر می‌دهم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور، تصریح کرد: از جمله وظایف نظام سلامت به عنوان ناظر عالی سلامت مردم این است که با مشارکت بین بخشی علل حوادث را بررسی و مداخلات لازم را انجام دهد.

حافظی با تاکید بر اینکه درخواست می‌کنم اموال و دارایی‌های مردم در برابر حوادث غیرمترقبه بیمه همگانی شود، افزود: تقویت سامانه هشدار سریع و مدیریت مردم محور دو راهبرد کلیدی هستند که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است. مدیریت بحران کشور و هلال احمر به این موارد توجه و حساسیت بیشتر داشته باشند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به بازدید صورت گرفته از چگونگی و عملیات دفن زباله در کهریزک، گفت: متاسفانه شاهد دفن غیراستاندارد، غیر اصولی و غیربهداشتی زباله در کهریزک هستیم. زباله در فضای باز تخلیه و تعدادی کارگر پیمانکاری شهرداری، به شیوه نادرست مواد بازیافتی را جدا می‌کنند در حالی که کهریزک سیستم پردازش زباله را دارد.

حافظی با اشاره به گریز این کارگران از محل تخلیه زباله با دیدن اعضای شورای شهر، تاکید کرد: هنوز دفن زباله‌های شهر به صورت غیربهداشتی صورت می‌گیرد.

مسجد جامعی: رویکرد لایحه تعرفه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری درآمدزایی است

به گزارش فارس، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در جریان دویست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: مصداق‌های مختلفی برای لایحه تعرفه‌های خدماتی، فرهنگی، هنری، آموزشی و تفریحی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌توان ذکر کرد. به عنوان نمونه در بند 4 این لایحه آمده است که حداقل 20 درصد از ظرفیت و زمان این مراکز باید به حوزه مهمی چون آموزش و ترویج تکالیف و حقوق شهروندی آن هم به صورت رایگان اختصاص یابد. در حالی که این امر محقق نشده است.

عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین در بند 6 این لایحه دوباره تاکید شده است که سرای محلات موظفند از ورود به آموزش‌های غیرمرتبط پرهیز کنند و بخش عمده‌ای از وظایف ترویجی و آموزشی خود را به آموزش حقوق و تکالیف شهروندی و مباحث مشارکت‌های اجتماعی اختصاص دهند . این بند هم به حقوق شهروندی برمی‌گردد و بسیار ضروری است. اما در همین لایحه از 75 سرفصل آموزشی، تنها 3 سرفصل به موضوع حقوق و تکالیف شهروندی اختصاص دارد که نشان می‌دهد اجزا و بخش‌های مختلف این لایحه با هم همخوانی ندارد و از اهداف اساسی دور شده است.

مسجد جامعی به مصوبه سال 89 شورای شهر تهران اشاره کرد که بر اساس آن شهرداری تهران موظف شده است حداکثر در مدت 6 ماه استانداردهای ساماندهی خدمات فرهنگی، آموزشی، هنری و تفریحی فضاها و اماکن ذیربط را ارائه کنند که تاکنون چنین کاری به تاخیر افتاده است. وی افزود: به هر حال رویکرد این لایحه بیشتر رقابت با بخش خصوصی و درآمدزایی است نه آموزش تکالیف و حقوق شهروندی.

منبع: فارس
نظرات بینندگان