arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

دستگیری دو جاسوس آمریکایی در یمن توسط انصارالله

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمانهای امنیتی یمن که جنبش انصارالله یمن آنها را مدیریت می کند دو جاسوس آمریکایی را که در قالب نمایندگی سازمان ملل متحد در یمن جاسوسی می‌کردند دستگیر کرده‌اند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری اینترنتی الاتحاد پرس یمن، یکی از این دو جاسوس آمریکایی از افسران اطلاعاتی و دیگری سرباز نیروی دریایی آمریکا بوده است. سازمان امنیت ملی یمن از چند ماه پیش فعالیتهای این دو مامور امنیتی آمریکایی را که در قالب نمایندگی سازمان ملل متحد در صنعاء حضور داشتند زیر نظر داشت.

این دو به مقر موقتی نمایندگی سازمان ملل در هتل شرایتون در صنعاء تردد می کردند.

این هتل قبلا مقر نمایندگی آمریکا بود تا زمانیکه آمریکایی ها اوایل سال کنونی از صنعاء رفتند و واشنگتن مقر خود را به سازمان ملل متحد داد تا در دوره ای که در یمن حضور ندارند سازمان ملل در آن فعالیت کند و قرار است پس از جنگ ،آمریکایی ها دوباره به مقر خود بازگردند.

سازمان ملل بابت این مقر به ظاهر چیزی به واشنگتن پرداخت نمی کند اما شاید بهایی که آمریکا از سازمان ملل دریافت می کند بسیار بیشتر از بهای مادی باشد.

نمایندگی سازمان ملل در یمن از دهها نفر تشکیل شده است که شماری از آنها یمنی و تعداد دیگری از ملیتهای عربی و غیر عربی هستند و بین صنعاء و جیبوتی با هواپیماهای اختصاصی سازمان ملل رفت می کنند زیرا جیبوتی نخستین دروازه یمن به روی جهان است.

این کارمندان با خودروهایی که دارای آرم سازمان ملل است از فرودگاه صنعاء رفت و آمد می کنند و دو آمریکایی دستگیر شده نیز به واسطه این خودروها انتقال داده می شدند.

ماکلیستر مارک و هامین جان دو آمریکایی هستند که به ظاهر برای یک شرکت پیمانکاری که مسئولیت نگهداری از ساختمانهای نمایندگی آمریکا را در هتل شرایتون به عهده داشت کار می کردند.

نیروهای سازمان امنیت مرکزی یمن این دو آمریکایی را دستگیر کردند و به مکان نامشخصی برده اند.

مأمور نمایندگی سازمان ملل تلاش کرد مداخله کند و با دولت یمن و جنبش انصار الله برای آزادی این دو آمریکایی ارتباط برقرار کرد اما پاسخ قاطع داده شد که این موضوع به کار سازمان ملل ربطی ندارد و سازمان ملل با این دو شخصی ارتباطی ندارد.

نماینده سازمان ملل به دولت و جنبش انصار الله اعلام کرد آنها برای شرکتی که با سازمان ملل قرار دارد کار می کردند و به درخواست سازمان ملل در یمن به صنعاء آمدند تا از مقر خود نگهداری کنند اما تلاشهای این مسئول با مخالفت روبرو شد.

به سازمان ملل اطلاع داده شد که یکی از آمریکایی های دستگیر شده در صنعاء قبلا به عنوان مأمور امنیتی کار می کرد. یمنی ها به سازمان ملل اطلاع دادند دست داشتن سازمان ملل در هرگونه فعالیت اطلاعاتی، نقض قواعد فعالیت این سازمان و مأموریتهایش در یمن است.

این وضع باعث شده است سازمان ملل به شدت در مخمصه بیافتد و نمی داند با این موضوع چگونه تعامل کند.

این قضیه هم اکنون از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا دیگر به دو شخص دستگیر شده محدود نمی شود بلکه سئوال درباره فعالیت سازمان ملل در یمن و دیگر مناطق منازعه در جهان مربوط می شود.

یمنی ها به سازمان ملل اطلاع داده اند این قضیه نقض حاکمیت یمن و امنیت آن است.
تحقیقات اولیه نشان می دهد آمریکایی های دستگیر شده فعالیتهایی داشته اند که جاسوسی توصیف شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد یکی از این دو پیمانکار افسر اطلاعاتی بوده که با مزدوران شناخته شده یمنی نزد سازمانهای امنیتی یمنی همکاری داشته است.

دومین آمریکایی دستگیر شده نیز سرباز نیروی دریایی بوده و با سازمان اطلاعات آمریکا ارتباط داشته و بین افغانستان و عراق و یمن در رفت و آمد بوده است.

سازمان اطلاعات یمن به سازمان ملل اطلاع داده است این قضیه به آن مربوط نمی شود و بهتر است دخالت نکند.

در پی این حادثه ، خودروهای سازمان ملل در صنعاء و سرنشینان آنها به دقت بازرسی می شوند.

نظرات بینندگان