arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

چهره‌های معروفی که در قم کاندیدا می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تا امروز در مورد علی لاریجانی گمانه‌زنی‌ها مبتنی بر کاندیداتوری مجدد از شهر قم است. او با توجه به جایگاه نسبتا مناسبی که در میان علما و مراجع تقلید قم دارد بعید است فکر حضور انتخاباتی از حوزه دیگری را داشته باشد.
 
 از طرفي متنفذين سنتي قم نيز تمايل دارند رييس دو دوره مجلس دوباره از شهر خودشان راهي بهارستان شود چرا كه آنها احتمال مي‌دهند در صورت كسب اكثريت اصولگراي مجلس دوباره اين لاريجاني باشد كه بر صندلي رياست بنشيند. به همين دليل حضور لاريجاني در انتخابات از شهر قم براي اصولگرايان سنتي قم كه پايگاه خوبي در ميان مراجع و روحانيون دارند يك بازي برد- برد خواهد بود و هر دو طرف راضي از ميدان خارج مي‌شوند.
 
ستاره دولت روحاني در انديشه ورود به مجلس
 
در ميان اصلاح‌طلبان نيز تاكنون حضور رضا فرجي دانا، وزير سابق علوم تحقيقات و فناوري و محمد علي سبحاني سفير اسبق ايران در اردن و لبنان تقريبا قطعي است و هر دو نفر در برابر درخواست گروه‌ها و اقشار مختلف براي كانديداتوري از قم مخالفتي ابراز نداشته‌اند.
 
همچنين رايزني اصلاح‌طلبان قمي با مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات نيز به صورت جدي ادامه دارد. اصلاح‌طلبان مي‌خواهند در قم با ظرفيتي وارد انتخابات شوند كه كوچك‌ترين مجالي براي تندروها باقي نماند.
 
اما اصولگرايان جبهه پايداري كه در طول سال‌هاي اخير يارگيري‌هاي موثري در قم كرده‌اند نيز در ائتلاف با برخي چهره‌هاي ديگر تدارك گسترده‌اي براي قم ديده‌اند. آنها تاكنون روي حجت‌الاسلام ذوالنور، جانشين سابق نماينده ولي‌ فقيه در سپاه و حجت‌الاسلام رضا آشتياني عراقي اجماع كرده‌اند و به دنبال سومين گزينه مناسب خود هستند. در ميان گزينه‌هاي شناخته شده پايداري باقري‌لنكراني، وزير بهداشت دولت احمدي‌نژاد نيز ديده مي‌شود. آنها همچنين تلاش دارند تا سعيد جليلي، عضو فعلي شوراي عالي امنيت ملي را نيز به حضور در انتخابات از قم راضي كنند. اگرچه تاكنون با پاسخ مثبتي از سوي جليلي مواجه نشده‌اند اما در مورد باقري لنكراني كمتر نگراني دارند و اميدوارند با حضور آيت‌الله مصباح و رايزني‌هاي او باقري لنكراني نيز به جاي ورود به انتخابات از شيراز نسبت به ثبت‌نام از حوزه انتخابيه قم اقدام كند.

اعتماد
برچسب ها: قم ، کاندیدا
نظرات بینندگان