arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۰

رئیس بانک مرکزی: يک ريالي، دو ريالي، پنج ريالي و ده ريالي چاپ خواهیم کرد

رييس كل بانك مركزي گفت: کار کارشناسي و علمي در خصوص حذف صفرهاي پول ملي در بانک مرکزي انجام شده است و کشورهاي زيادي هم مانند ترکيه و ايتاليا اين کار را به صورت موفقيت آميزي انجام داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس كل بانك مركزي گفت: کار کارشناسي و علمي در خصوص حذف صفرهاي پول ملي در بانک مرکزي انجام شده است و کشورهاي زيادي هم مانند ترکيه و ايتاليا اين کار را به صورت موفقيت آميزي انجام داده‌اند.

به گزارش ايسنا، محمود بهمني درباره زمان اجراي طرح حذف صفرهاي پول ملي گفت: اين طرح بايد در دولت مطرح شود و بعد از آن در بانک مرکزي به عنوان مجري طرح، کار کارشناسي دقيقي بروي آن صورت گيرد. بايد شرايط و زمان کار بررسي شده و اين طرح در يک پروسه اي که هيچ تاثير منفي بروي اقتصاد کشور نگذارد و همه از آن آگاهي پيدا کنند، اجرا شود.

وي در ادامه افزود: البته کار کارشناسي و علمي در خصوص حذف صفرهاي پول ملي در بانک مرکزي انجام شده است. کشورهاي زيادي مانند ترکيه و ايتاليا اين کار را به صورت موفقيت آميزي انجام داده‌اند.

بهمني تاکيد کرد: به طور قطع زماني که صفرها را از پول ملي حذف کنيم، مي توانيم يک ريالي، دو ريالي، پنج ريالي و ده ريالي هم چاپ کنيم. در آن زمان هم اسکناس‌هاي صد هزار توماني مي توانند چاپ و وارد چرخه پولي و معاملاتي کشور شوند.

رئيس کل بانک مرکزي در ادامه تصريح کرد: اين طرح هيچ تاثيري بروي کاهش و يا افزايش قيمت‌ها ندارد به دليل اينکه اگر به طور مثال الان هزار تومان بابت خريد کالايي پرداخت کنيم، با حذف صفرها از پول ملي باز هم همان کالا را با يک ريال خريداري خواهيم کرد.

وي خاطر نشان کرد: البته اجراي اين طرح نيازمند آگاهي و فرهنگ سازي به آحاد مختلف جامعه است و مي توان با بررسي هاي کارشناسي، با لحاظ تغييراتي در اين طرح به مرور آن را در جامعه اجرايي کنيم.

بهمني افزود: در دهه هاي گذشته به مرور اين صفرها به پول ملي اضافه شد که با اجراي طرح حذف صفرهاي پول ملي، دوباره مانند گذشته خواهد شد و اين به جاي خود باز مي‌گردد.

هدف از کاهش نرخ سود بانکي، کمک به توليد و صنعت است

رئيس کل بانک مرکزي در ادامه درباره اين که "برخي‌ها عنوان مي کنند؛ کاهش نرخ سود بانک‌ها بروي افزايش اجاره بها تاثير خواهد داشت"، گفت: بر اساس تصميماتي که در سال گذشته اتخاذ شد؛ حمايت از توليد، کشاورزي و صنعت و همچنين کاهش نرخ سود تسهيلات از برنامه هايي بود به عهده ما گذاشته شده بود. بر همين اساس بانک مرکزي هم نرخ سود بانکي که بعضاً 26 يا 28 درصد بود را بين 14 تا 17 درصد اعلام کرد.

رئيس کل بانک مرکزي در گفت‌وگوي اختصاصي با پايگاه اطلاع رساني دولت ادامه داد: نکته جالب توجه در اين بحث اين است که بسياري از کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادي به روي کاهش نرخ سود بانکي اصرار داشتند و هم اکنون که اين طرح ارائه شده است، به آن ايراداتي وارد مي کنند.

وي در ادامه تصريح کرد: هدف از کاهش نرخ سود بانکي، کمک به توليد و صنعت است تا با کاهش قيمت تمام شده توليد، بتوانيم واردات را نيز به کشور مديريت و کنترل کنيم.

بهمني افزود: تقريبا معادل اين، نرخ سود سپرده‌هاي بلند مدت نيز از 17 به 15 درصد کاهش يافت. در بانکداري اسلامي هم اضافه سود بانک‌ها بر اساس حق الوکاله و کارمزدي که دريافت مي کنند،بايد به سپرده گذار داده شود نه اينکه بانک ها اين مبلغ را براي خود بردارند.

رئيس کل بانک مرکزي کاهش نرخ سود بانکي را بي ارتباط با اجاره بهاي مسکن دانست و اظهار كرد: پيش از اين که اجاره به ازاي هر يک ميليون تومان، سي هزار تومان حساب مي شد، نرخ سود چقدر بود؟ چطور کاهش يا افزايش اجاره بها با سپرده ها مقايسه نمي شود و با تسهيلات بعضي از موسساتي که مجوز نداشتند و نرخ هاي بالا دريافت مي کردند، مقايسه مي شود؟

بهمني خاطر نشان کرد: کاهش نرخ سود بانکي بي ارتباط با افزايش اجاره بهاي مسکن است و بعضا هم موجب کاهش نرخ اجاره بها هم مي شود. موجران که پيش از اين پول خود را در بانک‌ها با 17 درصد سپرده گذاري مي‌کردند حالا تبديل به 15 درصد شده است و تاثيري بروي اجاره بها نخواهد گذاشت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
0
3
قبل از آنکه صفر از پولها برداشته شودسوالی داشتم :می خواستم بدانم الان برای خریدن نان لواش 100تومان می پردازیم ولی بابرداشتن صفر از پولها یکعدد نان را باید چگونه بخریم ؟؟؟وبقیه اجناس نیز مانندنان چگونه عمل خواهد شد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
یک نان لواش را به 10 دینار خواهید خرید البته مطمعن باشید که این قیمت بسیار سریع به 20 الی 50 دینار ترقی خواهد کرد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
0
2
جنای بهمنی مطمعن باشید مردم تومانهای خود را به یک دلار و 10 دلار و 100 دلار تبدیل خواهند کرد چون به سیستم پولی شما دیگر اعتمادی نیست
نظرات بینندگان