arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

روسیه: تمام گزینه‌های احتمالی تروریستی بودن سقوط هواپیما بررسی می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که تمامی گزینه های احتمالی که می تواند در سقوط هواپیمای ایرباس 321 شرکت هوایی این کشور در مصر نقش داشته باشد، بررسی خواهد شد تا واقعیت روشن شود.

 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی مطبوعاتی رییس جمهوری روسیه این سخنان را امروز (دوشنبه) پس از انتشار اخبار و گزارش هایی بیان کرد که نشان می دهد، هواپیمای شرکت «گوگالیم آویا» 33 دقیقه پس از پرواز در شمال شبه جزیره سینا و در حالیکه 224 سرنشین داشت، در هوا متلاشی شده بود.

پسکوف در باره این واقعه که شنبه گذشته رخ داد و تمامی سرنشینان هواپیما جان خود را از دست دادند، گفت: اکنون نباید حتی یک گزینه را دور از وقوع دانست و باید تحقیقات کامل و جامعی در این باره صورت گیرد.

پسکوف که به پرسش خبرنگاران درباره احتمال تروریستی بودن سقوط هواپیمای روسی پاسخ می داد، اظهار کرد: نباید حتی یک گزینه را بعید بدانیم ولی هنوز در باره درستی یا نادرستی هر یک از فرضیه ها تا زمان دریافت نتایج تحقیقات اولیه نمی توانیم نظر بدهیم.

یک مقام رسمی شرکت هواپیمایی روسی «متروجت» مالک هواپیمای سقوط کرده امروز اعلام کرد: علت سانحه هواپیمای ایرباس، «فقط می تواند یک عامل خارجی باشد.»

«الکساندر اسناگوفسکی» معاون مدیرعامل شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو در این باره افزود: وضعیت هواپیما عالی بود. ما امکان بروز نقص فنی و هرگونه خطای انسانی را رد کرده ایم و قبل از سقوط، هیچ پیامی درباره نقص فنی هواپیما میان خدمه و برج مراقبت رد و بدل نشده است.

«الکساندر نرادکو» رییس سازمان حمل و نقل هوایی روسیه نیز در این باره گفته است که هواپیما پیش از سقوط در ارتفاع بالا تکه تکه شده بود.

رییس کمیته بین دولتی کشورهای همسود هم اعلام کرد: هواپیمای روسی قبل از سقوط بر فراز صحرای سینا متلاشی شده بود که قطعات کوچک آن تا 20 کیلومتر دورتر از محل واقعه پراکنده شده است.

«ویکتور سوروچنگو» رئیس کمیته بین دولتی هواپیمایی همسود امروز (یکشنبه) در محل وقوع سانحه به خبرنگاران اظهار داشت: هواپیما در آسمان متلاشی شده بود، اما نتیجه گیری درباره دلایل آن هنوز زود است.

براساس گزارش ها قطعات هواپیما و بار مسافران در محدوده ای به شعاع 20 کیلومتر پراکنده شده است و همچنین 150 جسد در فاصله پنج کیلومتری محل سقوط پراکنده شده بود که جمع آورش شده و به سن پترزبورگ انتقال یافته است.

مسکو و قاهره به صورت مشترک ادعاهای منتسب به تروریست ها مبنی بر هدف قرار گرفته شدن هواپیما را بصورت مشترک را رد و اعلام کردند که تحقیقات در این زمینه ادامه خواهد یافت و هرگونه احتمال در هر زمینه ای حتی تروریستی بودن واقعه را بررسی خواهند کرد تا به نتیجه نهایی کارشناسی برسند.

براساس توافق مسکو و قاهره، کارشناسان روسی در تحقیقات میدانی مرتبط با این واقعه شرکت دارند و همچنین دو جعبه سیاه ایرباس 321 نیز کشف شده که در اختیار کارشناسان قرار گرفته است.

روز شنبه رسانه های غربی با بیان اینکه منطقه سقوط هواپیما در شمال شبه جزیره سینا در 60 کیلومتری شهر نخل از دو سال پیش شاهد فعالیت گروه های مسلح و تروریست ها بوده و ارتش مصر مبارزه ضد تروریستی خود را در این منطقه گسترش داده است، سخن از احتمال سوقصد تروریستی به میان آورده بودند.

همچنین انتشار یک فیلم تایید نشده و مبهم در شبکه های اجتماعی که نشان می دهد یک هواپیمای مسافری با شلیک موشک تروریست ها هدف قرار گرفته، سبب گسترش ادعاهای رسانه های غربی شده است.

انتشار اطلاعات تایید نشده و نامستند مبنی بر احتمال تروریستی بودن این واقعه برای قاهره و مسکو بسیار نگران کننده است، زیرا بر اساس آمارها سالانه 2 میلیون گردشگر روسی به مصر سفر می کنند.

پس از فروپاشی شوروی سابق در سال 1991، روسیه شاهد بیش از 100 سانحه هوایی با 2660 کشته بوده که سقوط ایرباس 321 در مصر یکی از پرتلفات ترین آنها به شمار می رود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان