arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴
بررسی تغییرات اخیر قیمت طلا در بازار؛

بازار طلا همچنان پر نوسان/نوسانات قیمت طلا در ایران تابع چه شرایطی است؟

یک ماه اخیر بازار بین‌المللی طلا نوساناتی را تجربه کرده و تا 10 روز پیش همراه با افزایش قیمت مواجه بود و پس از آن سیر نزولی به خود گرفت. نکته جالب این است که تا زمان افزایش قیمت جهانی طلا...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک ماه اخیر بازار بین‌المللی طلا نوساناتی را تجربه کرده و تا 10 روز پیش همراه با افزایش قیمت مواجه بود و پس از آن سیر نزولی به خود گرفت. نکته جالب این است که تا زمان افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت این کالا در داخل کشور نیز هماهنگ با آن یا با کمی تغییر افزایش نشان داد و در مقابل زمانی که این قیمت‌ها شروع به افول کرد، قیمت طلا در ایران همچنان به رشد خود ادامه داد و ترکیب نمودار را به هم زد. شرایط یاد شده تنها نمونه‌ای از رفتار معکوس بازار طلا در ایران است و قبلاً نیز چنین شرایطی دیده شده و این سوال را بوجود می‌آورد که چرا قیمت طلا در داخل ایران از قیمت‌های جهانی تبعیت نمی‌کند؟! سوالی که کارشناسان نیز جواب دقیقی برای آن ندارند.

عقب‌نشینی مجدد طلا در بازار جهانی
طلا در بازار جهانی با تجدید نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر که به تقاضا برای این فلز زرد لطمه زد، به پایین‌ترین قیمت در چهار هفته گذشته نزول کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور 0.7 درصد کاهش یافت و به 1134 دلار رسید که کمترین قیمت در چهار هفته گذشته بود و تا ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی 1140 دلار معامله شد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر، با 0.04 درصد افزایش، 1141 دلار بود. شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس طلای شانگهای 0.8 درصد افزایش یافت و به 232.90 یوان در هر گرم (1140.15 دلار در هر اونس) رسید. قیمت طلا هفته گذشته پس از اینکه سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا اعلام کردند همچنان در نظر دارند، نرخ‌های بهره را پیش از پایان سال 2015 افزایش دهند، 1.9 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش هفتگی در دو ماه گذشته بود.

 بیش از یک میلیارد دلار از ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در هفته گذشته کاسته شد که بزرگترین کاهش در بیش از سه ماه گذشته بود. معامله‌گران طلا احتمال تصویب افزایش نرخ‌ها در نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا را 50 درصد برآورد کرده‌اند که در مقایسه با 34 درصد در هفته گذشته و پیش از بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال این بانک بالاتر رفته است. اکنون که دورنمای افزایش نرخهای بهره آمریکا پیش از پایان سال 2015 قوت گرفته است، تحلیلگران و معامله گران طلا با اشاره به وخیم شدن دورنمای فنی و همچنین نبود تقاضای فیزیکی و سرمایه گذاری قابل توجه، سقوط قیمت بیشتری برای این فلز زرد پیش بینی می‌کنند. بالا رفتن نرخهای بهره به جذابیت سرمایه‌گذاری طلا که دارایی بدون بازده به شمار می رود، لطمه می‌زند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. طلا با 3.7 درصد کاهش قیمتی که از ابتدای سال 2015 تاکنون داشته است، به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می رود. بر اساس گزارش بلومبرگ، این فلز که در سالهای گذشته به دلیل پایین ماندن تورم و نرخهای بهره نزدیک به صفر، به پناهگاه مطمئن سرمایه تبدیل شده بود، از رکورد قیمت سال 2011 حدود 40 درصد کاهش نشان می دهد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل در دسامبر، با 0.4 درصد کاهش، 15.51 دلار بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.9 درصد کاهش، به 975 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 1.1 درصد کاهش، 668 دلار معامله شد.

افزایش نرخ طلا با تغییر قیمت ارز در بازار آزاد
در این خصوص رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «ابتکار» عنوان کرد: علت تغییرات کوچک در قیمت طلا هم افزایش قیمت ارز است. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه تغییرات فعلی به دلیل افزایش قیمت ارز در بازار آزاد است،‌ افزود: دو روز گذشته با تعطیلی بازارهای جهانی مواجه بوده‌ایم و این نیز عدم تغییر در وضعیت طلا و سکه را به همراه دارد. وی با اشاره به اینکه شرایط پساتحریم نیز تاثیری روی قیمت طلا نخواهد داشت، تاکید کرد: توافقات صورت گرفته و تصویب قانون‌هایی در این زمینه تنها بر روی قیمت ارز تاثیر می‌گذارد و قیمت طلا ناشی از فعل و انفعالات سیاسی نیست.

کشتی‌آرای عوامل اقتصادی را عامل افزایش و کاهش قیمت دلار دانست و تاکید کرد: تنها شاخص‌های جهانی و قیمت ارز است که بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد: هر گونه اتفاق مثبت در کشور طبیعتاً ارزش پول داخلی را افزایش داده و قیمت طلا را پایین می‌آورد و این روند امکان دارد، معکوس اتفاق بیافتد. وی در رابطه با تاثیر قیمت دلار در بازار عنوان کرد: برای مثال اگر امروز قیمت ماشینی از کمپانی تویوتا 120 میلیون و 400 اعلام شده باشند و فردا همان ماشین را 120 میلیون و 900 بفروشند در پاسخ به این نوسان قیمت افزایش قیمت دلار را بیان می‌کنند.

قیمت طلای ایران تابع هیچ شرایطی نیست
در همین زمینه نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌و‌گو با روزنامه «ابتکار»، با بیان اینکه اقتصاد کشور ما با اقتصاد اروپا و آمریکا متفاوت است، افزود: بارها قیمت شمش در جهان تغییر پیدا کرده است و در داخل کشور ما رفتاری معکوس از خود نشان داده است. مهدی طاهر حکاک نوسانات قیمت طلا را ناشی از سیاست‌های دنیا و نحوه عرضه و تقاضای آن دانست و گفت: وقتی قیمت شمش در جهان تغییر می‌کند در تمام کشورها این تغییر تاثیرگذار خواهد بود اما در ایران نتیجه دیگری از خود نشان می‌دهد. وی با اشاره به اینکه هنوز کسی درباره این رفتار معکوس چیزی نمی‌داند، عنوان کرد: اما می‌توان گفت عرضه و تقاضا در تغییر قیمت داخلی تاثیرگذار است. حکاک با اشاره به اینکه ما با بورس جهانی هماهنگی نداریم، تاکید کرد: اگر قیمت طلا در بورس لندن 100 دلار باشد در ایران قیمت 99 یا 101 دلار خواهد شد. وی توضیح داد: هیچ‌گونه پیش‌بینی در رابطه با قیمت طلا درست نبوده و حدس‌و‌گمانی بیش نیست. نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با تاثیر رفع تحریم‌ها بر این بازار نیز گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها چرخ اقتصاد ایران نیز می‌چرخد و به طبع روی قیمت طلا نیز تاثیرگذار خواهد بود و آن را کاهش خواهد داد.

دلار 3 هزار و 500 تومانی دلیل افزایش قیمت طلا شد
در این راستا رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار»، با بیان اینکه تقریباً طی 10 روز گذشته حدود 32 تا 35 دلار کاهش قیمت طلا را در بازار جهانی تجربه کرده‌ایم، افزود که یکی از دلایل آن نیز افزایش نرخ بهره در آمریکا بوده است. احمد وفادار ضمن ابراز تاسف در رابطه با اتفاقات معکوس در کشور تاکید کرد: زمانی که طلا در بازار جهانی تقریباً 30 دلار بود، قیمت دلار در ایران 3 هزار و 450 تومان شد و این قیمت طلا را بالا برد. وی افزود: متاسفانه نمی‌دانم چرا نرخ دلار در ایران افزایش پیدا کرده است.

یک سری از سودجویان و سفته‌بازها نرخ دلار را افزایش می‌دهند و اکنون دلار با نرخ 3 هزار و 500 تومان در حال معامله است و این دلیل پایین نیامدن قیمت طلا در ایران است. وفادار با بیان این سوال که چرا بانک مرکزی که متولی تعیین قیمت سکه است این نرخ را افزایش داد؟ گفت: زیرا پس از محاسباتی مشاهده می‌کند که قیمت دلار در بازار 3 هزار و 500 تومان است و بر این اساس قیمت سکه را افزایش می‌دهد و افزایش نرخ سکه نیز مساوی با افزایش قیمت طلا است. وی تنها دلیل افزایش قیمت طلا را افزایش نرخ دلار دانست و گفت: اگر فردا بانک مرکزی قیمت دلار را به 3 هزار و 450 تومان کاهش دهد، مطمئن باشید که قیمت طلا و سکه کاهش شدیدی خواهد داشت.

تاثیر ارزش افزوده بر قیمت طلا نادیده گرفته شد
در این‌باره یک کارشناس طلا در گفت‌و‌گو با روزنامه «ابتکار»، با اشاره به اینکه این تغییرات به شرایط عرضه و تقاضا در کشور وابسته است، بیان کرد: خروج طلای خام از کشور ما به شکل و شمایل کشورهای دیگر نیست و ایران درصد کمی از قیمت‌های جهانی پیروی می‌کند. ابراهیم محمدولی با اشاره به تاثیر ارزش افزوده بر قیمت این کالا تاکید کرد: این مشکل را نه مسئولین دارایی توانسته‌اند حل کنند و نه اعضای این صنف نسبت به آن آگاهی دارند. وی با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها به شکل گفته شده برداشته شود، طبیعتاً قیمت طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، عنوان کرد: با این شرایط قیمت هر مثقال طلا 400 تومان یا گرمی 93 تومان معامله خواهد شد و نوسانات جزر و مدی کوچکی به خود می‌گیرد که معمول و معقول است.محمدولی تاکید کرد: سقف قیمت طلا در حدود بیان شده باقی خواهد ماند و با توجه به قیمت ارز نباید انتظار تغییر زیادی در آن داشت.

قیمت طلا مستقیماً به قیمت دلار وابسته است
همچنین یک کارشناس طلا در گفت‌و‌گو با روزنامه «ابتکار»، با اشاره به اینکه قیمت طلا مستقیماً به قیمت دلار بستگی دارد، عنوان کرد: اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که قیمت طلا نیز از آن پیروی نماید. علی اکبر با اشاره به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد گفت: قیمت دلار در این بازار به 3 هزار و 500 تومان نیز رسید که مسلماً تاثیر خود را بر قیمت طلا خواهد گذاشت.

ابتکار
برچسب ها: اقتصاد ، نرخ طلا
نظرات بینندگان