arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴

هشدار نسبت به هر گونه سوء استفاده سیاسی از دریاچه ارومیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاندار آذربایجان شرقی نسبت به هر گونه سوء استفاده سیاسی از موضوع دریاچه ارومیه هشدار داد و گفت: متاسفانه در دولت گذشته 50 هزار چاه در حوضه این دریاچه حفر شد.


اسماعیل جبارزاده روز سه شنبه در جمع فعالان محیط زیست استان با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد با فرهنگ سازی و جلب مشارکت عمومی نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارند، اظهارکرد: حساسیت موضوع دریاچه ارومیه برای تشکل های زیست محیطی فعال در زمینه وضعیت دریاچه قابل درک است ولی اهتمام این تشکل ها باید همراه سازی عمومی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بی تفاوتی مردم در اجرای هر طرحی با وجود تخصیص بودجه و همت مسئولان موجب شکست آن طرح می شود.

جبارزاده با اشاره به نقش پشتیبانی مردم در پیروزی های هشت سال دفاع مقدس ابراز امیدواری کرد برنامه احیای دریاچه ارومیه هم با همراهی مردم با موفقیت اجرا شود.

وی با اشاره دیدگاه های متفاوت در خصوص دریاچه ارومیه پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، گفت: در نخستین جلسه هیات دولت این موضوع بررسی و نسبت به اجرایی شدن برنامه های نجات تاکید شد .

جبارزاده اظهارکرد: با وجود مشکلات مالی به ارث رسیده از دولت گذشته و محدودیت هایی که نسبت به احیای دریاچه قایل می شدند، رئیس جمهوری نسبت به تخصیص هر میزان بودجه برای این طرح اعلام آمادگی کرده است .

وی با بیان اینکه وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه جان 14 میلیون نفر را تهدید می کند، گفت: این دریاچه دغدغه اصلی زیست محیطی استان است.

جبارزاده با اشاره به تدوین راهکارهای 26 گانه احیای دریاچه ارومیه با تلاش صاحب نظران دانشگاهی، فعالان بخش خصوصی و افرادی که در احیای دریاچه های مشابه در آمریکا و روسیه نقش داشتند ، گفت: اجرایی شدن راهکارها نیازمند همکاری دستگاه های مرتبط است .
وی با اشاره به موفقیت شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در لایروبی رودخانه تلخه رود به عنوان یکی از اصلی ترین رودهای سرریز به دریاچه ارومیه ، بر همراهی کشاورزان در خصوص تبدیل سامانه های آبیاری سنتی به قطره ای تاکید کرد.

وی حفر 50 هزار حلقه چاه در حوضه دریاچه ارومیه در دولت گذشته را معضلی برای اجرای برنامه احیای این دریاچه عنوان کرد و نسبت به فعالیت تشکل ها در زمینه همراه سازی کشاورزان به مسدود کردن چاه های غیرمجاز تاکید کرد .

جبارزاده با اشاره به اجرایی شدن برنامه پایش سلامتی روستاییان حوضه دریاچه ارومیه ، همراهی کم مردم و باورهای غلطی که در خصوص نشانه های توفان های نمکی بر سلامتی دارد ، بر ضرورت فعالیت تشکل های مردم نهاد در افزایش مشارکت اجتماعی تاکید کرد .

وی اظهارکرد: سازمان های مردم نهاد از جنس مردم هستند و می توانند با تبیین خطرات و تهدیدهای خشکی دریاچه ارومیه ، مشارکت مردم را افزایش دهند .

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه در آستانه انتخابات احتمال سوء استفاده نامزدهای انتخاباتی از وضعیت دریاچه ارومیه وجود دارد ، نسبت به سوء استفاده سیاسی از وضعیت این دریاچه برای گرفتن رای بیشتر هشدار داد.

وی با بیان اینکه نگاه دولت یازدهم به دریاچه ارومیه ، اجتماعی ، علمی و فرهنگی است ، خاطرنشان کرد: برخی مخالفان ، دریاچه ارومیه را بهانه تسویه حساب شخصی کرده اند.


جبارزاده با انتقاد از هر اقدام بدون پیوست زیست محیطی و بدون مجوز محیط زیست در محدوده دریاچه ارومیه اظهار امیدواری کرد با رحمت الهی و همکاری مردم در خصوص اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه ، در زمان برنامه ریزی شده شاهد رسیدن تراز آبی این دریاچه به تراز اکولوژیک باشیم .

دریاچه ارومیه، پهناورترین دریاچه داخلی کشور و دومین دریاچه شور جهان است که در سال های اخیر با مشکلات جدی کم آبی روبه رو بوده ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی های خوبی در راستای کاهش مصرف آب در این حوضه آبی و افزایش تراز این دریاچه تا رسیدن به تراز اکولوژیک انجام شده است.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان