arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴

آمریکا: هند بین 110 تا 175 کلاهک هسته ای دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 موسسه علوم و امنیت بین المللی مستقر در واشنگتن اعلام کرد که پیش بینی می شود هند بین 110 تا 175 کلاهک هسته ای دراختیار داشته باشد.

 این موسسه پژوهشی آمریکایی روز سه شنبه در گزارشی نوشت: هند یکی از بزرگترین برنامه هسته ای کشورهای درحال توسعه را به خود اختصاص داده است .

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: منطقی است فرض کنیم این کشور حدود 70 درصد از دخایر اورانیوم غنی شده برای کاربرد نظامی را به جنگ افزار هسته ای تبدیل می کند.
دستیاران تهیه کننده این گزارش 'دیوید آلبرایت' و 'سرینا کلیهر' می گویند: ' تعداد تسلیحات ساخته شده از پلوتونیوم تا پایان سال 2014 بین 75 تا 125 جنگ افزار هسته ای پیش بینی می شود.

'آلبرایت' که رهبری کارزار ضد هندی مخالف معامله هسته ای در کنگره را برعهده دارد، مخالف معامله هسته ای صلح آمیز هند – امریکا است .

این گزارش که با عنوان 'ذخایر نظامی و غیرنظامی پلوتونیوم و اورانیوم غنی شده با غلظت بالای هند تا پایان سال 2014' تهیه شده اضافه می کند: هند یکی از بزرگترین برنامه های هسته ای را در بین کشورهای درحال توسعه دارد.

این گزارش به طور تخمینی یادآور شده است که هندوستان بین 100 تا 200 کیلوگرم اورانیوم با درجه بالا برای کاربرد نظامی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است این کشور ذخایر قابل توجهی از تسلیحات اتمی که از پلوتونیوم ساخته شده را در اختیار دارد و امکان داشتن تسلیحات اتمی گرما زا که متکی به هر دو نوع اورانیوم و پلوتونیوم است نیز وجود دارد.

در بخش از این گزارش با اشاره به شفاف نبودن عملکرد هند در زمینه ذخایر شکاف پذیر اتمی آمده است: هند در برنامه سانتریفیوژ گازی از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است به گونه ای که این کشور قادر است مقدار قابل توجهی از اورانیوم غنی شده را برای راکتورهای دریایی و سلاح های اتمی گرما زا تولید کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان