arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴

انتساب مديرعامل KFC به اصلاح‌طلبان/ فاضلي: نمي‌دانم؛ اما KFC قطعا تخلف كرده!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ماجرا از آنجا شروع شد كه يكي از خبرگزاري‌ها خبر كسب مجوز يك رستوران زنجيره‌اي آمريكايي با نام كي‌اف‌سي (مرغ سوخاری کنتاکی) را در روزنامه رسمي منتشر كرد. اول باورش سخت بود، چون مسئولان دائما در حال تكذيب فعاليت هرگونه رستوران آمريكايي در ايران بودند. قبل از آن هم خبر كسب مجوز مك‌دونالد در ايران سروصدا به راه انداخته بود كه در نهايت مشخص شد جنجالي توخالي بود و از اساس مك‌دونالد درخواستي براي حضور در ايران ارائه نداده است كه حالا مورد موافقت واقع شود يا نه. اما زمان كه گذشت سايت رستوران زنجيره‌اي كي‌اف‌سي حلال با آدرس
kfchalal.ir راه‌اندازي شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

 آدرس و شماره تلفن كه مربوط به شهرك غرب بود، احتمال حقيقي‌بودن آن را افزايش داد تا اينكه عباس پازوکی، مديرعامل اين شركت اعلام كرد رستوران كي‌اف‌سي، نماينده كمپاني تركيه‌اي است و ارتباطش با آمريكا مستقيم نيست و تأكيد كرد كه ريالي از درآمد آن نيز به آمريكايي‌ها نخواهد رسيد. او همچنين گفته بود: «نمایندگان این کمپانی پس از کسب مجوزهای اولیه در اسفندماه سال گذشته شرکت خود را با نام کی‌اف‌سی حلال ایرانیان در ایران به ثبت رسانده‌اند و وزارت صنعت نیز به این شرکت مجوز فعالیت داده و اتاق اصناف نیز پروانه کسب صادر کرده است». در سایت کی‌اف‌سی حلال ایرانیان همچنین توضیح داده شده که «صلاحیت انتظامی و امنیتی» فروشگاه‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی از سوی فرماندهی پلیس امنیت ناجا و فرماندهی اماکن عمومی ناجا تأیید و ابلاغ شده و این شرکت در عين حال پیش‌بینی کرده است که در مدت سه سال بیش از ۲۴۰ شعبه در ایران راه‌اندازی کند. مديرعامل رستوران كي‌‌اف‌سي گفته بود: «آنچه مسلم است سهام‌داران کی‌اف‌سی حلال ترکیه مسلمان هستند و اساسا با هدف فرانچایز در کشورهای اسلامی این کمپانی را تشکیل داده‌اند. ما هم از یک‌سو نیاز داشتیم به دانش و تکنولوژی فرانچایز، که بسیار کارآفرین است و می‌تواند ارزآوری بالا و اشتغال زیادی برای کشور ما داشته باشد و از سوی دیگر نمی‌خواستیم با کی‌اف‌سی به‌عنوان یک برند آمریکایی کار کنیم، هم به دلیل قوانین و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد و هم اینکه ما هم به‌عنوان یک ایرانی مسلمان تمایل داریم با کمپانی‌ای کار کنیم که مسلمان باشند و برای مسلمانان دنیا برنامه داشته باشند... ما می‌توانیم در عرض دو سال بیش از ٢٠ هزار شغل ایجاد کنیم بدون اینکه یک ریال بابت فرانچایز به آمریکایی‌ها بدهیم».

تا اطلاع ثانوي تعطيل است
با همه اين احوالات، نخستین شعبه رستوران آمریکایی کی‌اف‌سی شب دهم آبان در تهران به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و استقبال خوبي هم از آن شد، اما تنها يك روز از افتتاح آن گذشته بود كه تابلوي «تا اطلاع ثانوي تعطيل مي‌باشد» در سر در اين رستوران آويخته شد و گويا همين صبح ديروز بود كه اين رستوران از سوي نيروي انتظامي پلمب شد.

پازوكي باز هم براي شفاف‌سازي با رسانه‌ها به گفت‌وگو پرداخت و گفت که اين «پلمب» فقط يك «سوءتفاهم» به‌دلیل تشابه اسمی با کی‌اف‌سی آمریکا است كه به‌زودي هم رفع خواهد شد. او باز هم تأكيد كرد این رستوران هیچ ارتباطی با کی‌اف‌سی آمریکا ندارد و با بِرَند «کی‌اف‌سی ایرانیان» به ثبت رسیده است. مديرعامل رستوران کی‌اف‌سی حلال ايرانيان البته پا را فراتر گذاشت و گفت: «این برند در حقیقت رقیب کی‌اف‌سی آمریکاست و کی‌اف‌سی آمریکا هم از این رستوران شاکی است و اتفاقا رسانه‌‌هایی مثل بی‌بی‌سی برای مقابله با کی‌اف‌سی حلال برای کی‌اف‌سی آمریکا تبلیغ می‌کنند، اما آنچه در رسانه‌های ایران مطرح شد، قلب واقعیت بود». او گفته: «برخی تصاویر منتشرشده تحت عنوان افتتاحیه کی‌اف‌سی آمریکا در تهران مربوط به فست‌فودهایی است که با برند تقلبی کی‌اف‌سی آمریکا فعالیت دارند. از سال ٨٩ در ایران ٢١ رستوران با عنوان کی‌اف‌سی راه‌اندازی شده و هیچ یک از آن تصاویر مربوط به رستوران ما نمی‌شود. آذرماه سال گذشته در یک نشست خبری نسبت به کلاهبرداری رستوران‌هایی هشدار دادم که با مارک آمریکایی کی‌اف‌سی و تصویر کلنل و با استفاده از حروف لاتین فعالیت دارند، ولی هیچ‌کدام از آنها هم کی‌اف‌سی واقعی نیستند، اما شعبه ما اولین شعبه رسمی و انحصاری کی‌اف‌سی حلال است. این موضوع را آقای فاضلی، رئیس اتاق اصناف هم امروز تأیید کرد و مشکل به وجود آمده به‌سرعت برطرف می‌شود‬». پازوكي در عين حال كه اين توضيحات را به رسانه‌ها داد، تصاويري از مجوزهاي خود را نيز منتشر كرد. حالا مشخص نيست مشکل ماجرا دقيقا كجاست. 

انتساب مديرعامل كي‌اف‌سي به اصلاح‌طلبان
پيچيدگي ماجرا آنجايي بيشتر مي‌شود كه رسانه‌هاي اصولگرا در ايران سعي دارند، عباس پازوكي، مديرعامل رستوران كي‌اف‌سي را منتسب به اصلاح‌طلبان كنند. پازوكي كه پيش‌تر سردبیر روزنامه مردم‌سالاری بوده چندوقتي است كه به طيف اصولگرايان نزديك شده و آخرين سمتش پيش از مديرعاملي اين رستوران زنجيره‌اي، دبیر کمیته رسانه محمدباقر قالیباف بوده. با نگاهي به اين پيشينه به راحتي مي‌توان شيطنت رسانه‌هاي اصولگرا را در اين ماجرا رصد كرد.

كی‌اف‌سی حلال قطعا تخلف كرده است
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران با تأكید بر اینكه كی‌اف‌سی حلال ایرانی قطعا تخلف كرده به «شرق» گفت: برند فست‌فودی آمریكایی به‌عنوان برند ثبت‌شده در كشور نداریم و هیچ‌گونه مجوزی در این باره صادر نشده است. فقط كی‌اف‌سی حلال ایرانی دارای مجوز است كه مجوز مواد غذایی گرفته، اما در حین كار مرتكب تخلف شده است. البته فاضلی می‌گوید خود تصویری از این تخلف ندیده و نمی‌تواند قضاوت كند، اما مرجعی كه حكم پلمب داده قطعا حب‌وبغض ندارد و با دید منفی نگاه نمی‌كند، پس تخلف صورت گرفته كه این رستوران پلمب شده است. او همچنین تأكید می‌كند نگرانی‌های گروه‌های سیاسی موجب پلمب نشده است.

البته سخنان او كمی متناقض است. فاضلی می‌گوید كی‌اف‌سی حلال ایرانیان مجوز دارد، اما در بخشی از سخنانش نیز گفته ما به نام برند كشورهای خارجی به كسی مجوزی نداده‌ایم و تاكید می‌كند كه دیروز صبح به بازرسان اصناف تمام كشور ابلاغ كردم كه به هیچ عنوان هیچ‌یك از برندهای فست‌فود خارجی مجوز ندارند و هرجا تخلفی دیده شد سریعا برخورد شود. فاضلی در پاسخ به اینكه حتی اگر این برند نماینده‌ای از شركت تركیه‌ای هم باشد، مجوز ندارد، گفت: «ما به هیچ فست‌فود خارجی مجوز نداده‌ایم». البته پس از این جمله تأكید می‌كند: «مجوزی كه برای كی‌اف‌سی حلال ایرانی صادر شده مشكلی ندارد. ممكن است مجوز ایران را بگیرند و پرچم دیگر كشورها را بزنند. برند و مارك و آرم كشورهای دیگر را استفاده كنند كه این تخلف است. نمایندگی از سوی آمریكا نداشته‌اند كه چنین كرده‌اند». از او پرسیدیم آیا بازرسان اتاق اصناف بوده‌اند كه این رستوران را پلمب كرده‌اند و در پاسخ شنیدیم: «نمی‌دانم بازرسان ما بوده‌اند یا اماكن یا تعزیرات، اما هرچه بوده به حق بوده و اگر تخلفی صورت نگرفته بود، هرگز پلمب نمی‌شد». رئیس اتاق اصناف ایران همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا مدیرعامل رستوران كی‌اف‌سی با شما در این خصوص صحبت كرده تا مشكل برطرف شود، خندید و گفت: «كسی با من صحبت نكرده است».

 از طرفی احمدی شهریور، رئیس اتحادیه مواد غذایی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه ظاهرا فرد صاحب رستوران اعلام کرده که مجوز دریافت کرده است، گفت: «اگر هم مجوزی دریافت شده باشد، طبق قانونی که برخی رستوران‌های زنجیره‌ای می‌توانند از طریق اتاق اصناف یا وزارت صنعت مجوز دریافت کنند اقدام کرده است، درحالی‌که ما هیچ مجوزی صادر نکرده‌ایم و رئیس اتاق اصناف نیز امضای چنین مجوزی را جعلی می‌داند. براساس ماده ٢٧ و ٢٨ اصناف، بازرسان را به این نمایندگی ارسال کرده‌ایم و اخطار داده‌ایم تا برای دریافت پروانه کسب به اتحادیه مواد غذایی تهران مراجعه کنند چراکه طبق قانون در صورتی که فرد پروانه را جعل کرده باشد، به صورت ضرب‌الاجل پلمب خواهد شد و در غیر این صورت ١٥ روز فرصت داده می‌شود تا برای دریافت پروانه مراحل را طی کند». حالا مشخص نیست این فرد هم كلاهبردار است یا به گفته او ماجرا تنها یك سوءتفاهم است كه به‌زودی رفع خواهد شد.

منبع: شرق
برچسب ها: کی اف سی ، ایران
نظرات بینندگان