arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴

پنتاگون برای اعزام هر مزدور به سوریه چقدر هزینه می کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک روزنامه آمریکایی روز جمعه نوشت که وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، برای هر مزدور در برنامه شکست خورده آموزش و تجهیز تروریست های مورد حمایت غرب در سوریه، مبلغ 2 میلیون دلار، هزینه کرده است.

به گزارش روزنامه «یو اس ای تودی»، پنتاگون در سال 2015 مبلغ 500 میلیون دلار برای آموزش 3 هزار جنگجو و تجهیز آنان اختصاص داد و قرار بود که از سال آینده نیز سالانه 5 هزار جنگجو را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، آموزش داده و به سلاح و مهمات آمریکایی، مجهز کند.
اما این برنامه پس از هزینه کردن مبلغ 384 میلیون دلار، تعطیل شد، زیرا از 180 مزدور برگزیده شده، آموزش دیده و تجهیز شده، تنها 145 تن در این برنامه باقی ماندند و از میان آنها امروز فقط 95 تن در سوریه می جنگند.

همچنین از 4 اردوگاه آموزشی که پنتاگون برای این برنامه در خاورمیانه درنظر گرفته بود، 2 اردوگاه هیچگاه کسی را نپذیرفت.

اما پنتاگون، رقم هزینه 2 میلیون دلار برای هر تروریست را رد کرده و گفته است که هزینه واقعی برای هر تروریست بسیار کمتر و در حدود 30 هزار دلار بوده است.

به گفته الیسا اسمیت سخنگوی پنتاگون، بخش بزرگی از این بودجه، صرف خرید و تامین تسلیحات، تجهیزات و مهمات شده است.

آمار و ارقام هزینه کرد پنتاگون برای برنامه شکست خورده آموزش و تجهیز تروریست ها نشان می دهد که این وزارتخانه، ده ها میلیون دلار صرف ساخت اردوگاه های آموزشی که از برخی از آنها هیچگاه استفاده نشده و همچنین انتقال مزدوران از محل سکونتشان به اردوگاه های آموزشی و از آنجا به جبهه های نبرد، کرده است.

اما تاکنون در مجموع کمتر از 200 تروریست در چارچوب این برنامه، راهی جبهه های نبرد در سوریه شده اند.

یک گروه از این تروریست های آموزش دیده در ماه سپتامبر، یک چهارم تسلیحات، مهمات و خودروهایی را که دولت آمریکا در اختیار آنان قرار داده بوده، برای عبور امن از میان سرزمین های تحت اشغال یک گروه تروریستی دیگر، تسلیم آن کرد.

پنتاگون در ماه گذشته (اکتبر) این برنامه آموزشی را به علت نتایج ضعیف آن کنار گذاشت و بایگانی کرد.

در عوض قرار شد که حمایت پنتاگون متوجه گروه هایی شود که اکنون در سوریه می جنگند، و 50 نیروی ویژه نظامی آمریکا نیز برای کمک به هماهنگی عملیات آنان به سوریه اعزام خواهند شد.
سناتور «کلر مک کاسکیل» عضو کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکادر این خصوص گفت: اکنون برای همه آشکار شده است که این برنامه شکست خورده است و امیدوارم که سران پنتاگون در پیگیری رویکرد متفاوتی در سوریه، درس هایی را که از این شکست فراگرفته اند، بکاربندند.
«جکی اسپایر» عضو دیگر کمیته نیروهای مسلح کنگروه آمریکا نیز به شدت از پنتاگون به علت پایان ندادن زودتر به این برنامه انتقاد کرد.

بحران سوریه که از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه های تروریستی مورد حمایت غرب و حامیان منطقه ای آن برای سرنگون کردن حکومت سوریه آغاز شد، اکنون وارد پنجمین سال خود شده است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: تروریست ، پنتاگون ، مسلح ، کنگره
نظرات بینندگان