arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۹۸۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

مناظره رسایی و زیباکلام در مورد آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام و المسلمین حمید رسایی نماینده مجلس و دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه در مناظره‌ای با موضوع «آمریکا، دشمنی و نفوذ» که به همت باشگاه خبرنگاران برگزار شده بود در باب مسائلی چون تسخیر سفارت آمریکا، پشیمانی یا عدم پشیمانی تسخیر کنندگان، ارتباط داشتن یا عدم ارتباط با آمریکا،به مناظره پرداختند.
 
در ابتدای این نشست رسایی اظهار کرد:‌ برای پاسخ به این سوال که رابطه با آمریکا آری یا نه؟ باید به گذشته نگاه کنیم؛ اگر فقط 37 سال انقلاب اسلامی را مرور کنیم به خواست ملت ایران مبنی بر مستقل بودن و گذران امور زندگی بر اساس فرهنگ خودشان به این نتیجه می‌رسیم که هیچ‌گاه نمی‌خواهند با آمریکا رابطه داشته باشند. آمریکایی‌ها هرگز به دنبال پیشرفت کشورهای دیگر نیستند. با توجه به خوئی که هیات حاکمه آمریکا دارد آن‌ها در روابط‌شان به دنبال استعمار و استثمار کشورها هستند.
 
زیباکلام نیز گفت: مساله داشتن یا نداشتن رابطه با آمریکا به هیچ وجه با این موضوع که آمریکا در گذشته چه کرده یا در آینده چه خواهد کرد ربطی ندارد. اساسا ستیز با آمریکا جزو اهداف انقلاب نبود. شما می‌توانید به مصاحبه‌های مرحوم امام خمینی نگاه کنید. نزدیک به12 مصاحبه در نوفل لوشاتوداشتند که وقتی از ایشان سوال شده علت مخالفت شما باشاه چیست گفته‌اند برای آزادی بیان ،‌آزادی مطبوعات، آزادی سیاسیون و اجرای حاکمیت قانون و مفاهیمی که ذیل جامعه مدنی و حقوق شهروندی است مبارزه کرده و به دنبال انقلاب هستند.
 
وی ادامه داد: در اوایل انقلاب پدیده استکبارستیزی و غرب‌ستیزی نه تنها اهداف مدنی انقلاب را تحت الشعاع قرار داد، بلکه به گفتمان مسلط تبدیل شد. اگر کسی از خارج وارد ایران می‌شد تصور می‌کرد هدف از انقلاب فقط آمریکا و غرب‌ستیزی بود.
 
زیباکلام همچنین گفت: در این شرایط چند سوال مطرح می‌شود؛ اول اینکه از چه زمانی گفتمان استکبار وارد گفتمانمان شد، دوم اینکه چه شد 36 سال این گفتمان ادامه پیدا کرد، سوم این سوال مطرح می‌شود که این گفتمان چه بلاهایی به سرمان آورد و چهارم باید پرسید این گفتمان چه سودی برای حاکمیت داشته و حاکمیت چه استفاده‌ای از آن کرده است .
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه استکبارستیزترین افراد جامعه ما غیردموکرات ترین آنها هستند،‌ گفت: اصولاً افرادی که استکبارستیز هستند جزو افرادی هستند که حتی یک کلام از بسته نشدن روزنامه‌ها، انتخابات آزاد، آزادی زندانیان سیاسی و در کل هر آنچه که به دموکراسی مربوط می‌شود حرف نمی‌زنند. اگر آمریکاستیزی را از آنها بگیرید حرفی برای گفتن ندارند. به سلاحی دست حاکمیت نظام جمهوری اسلامی بدل شده‌اند. تا مسأله برجام مطرح می‌شود بلافاصله مسأله نفوذ را مطرح می کنند. مسأله اصلی ما در رابطه با استکبارستیزی نپرداختن به این پرسش‌هایی است که طرح کردند.
 
رسایی از زیباکلام پرسید: بالأخره چه شد، جواب سوال را ندادید، با آمریکا رابطه داشته باشیم یا نداشته باشیم.
 
زیباکلام در پاسخ به وی گفت: ابتدا باید پاسخ دهیم که چرا رابطه قطع شد و چه مواهبی برای نظام به همراه داشت.
 
سپس رسایی دوباره تأکید کرد: از این شاخه به آن شاخه نپرید. شما پاسخ دهید چه کسی در ابتدا رابطه را با آمریکا قطع کرد.
 
زیباکلام گفت: سفارت را اشغال کردید، به آنها گفتید جاسوس هستند. اگر جاسوس بودند چرا محاکمه‌شان نکردید. با این کارهایی که کردید می‌خواهید آمرکیا با ما قطع رابطه نکند؟
 
در ادامه این مناظره رسایی اظهار کرد: از صحبت‌های آقای زیباکلام نتیجه گرفتیم که بحث نفوذ امروز بعد از طرح برجام مطرح نشده، بلکه در همان سال 57 وقتی مشخص شد سفارت لانه جاسوسی است به نفوذ پی بردیم. شاید آقای زیباکلام وقت نکردند اسناد لانه جاسوسی را مطالعه کنند. در این اسناد هم مشخص است که عده‌ای در صف انقلاب بودند. اما آرزویشان این بود که در آغوش آمریکا باشند. همان سال هم عده‌ای با بدن از دیوارهای سفارت بالا رفتند اما در اصل آمریکا از قلب آنها بالا رفت و آن را تسخیر کرد. این مسائل بعدها مشخص شد.
 
وی ادامه داد: برخلاف صحبت شما آمریکاستیزی از ابتدا در گفتمان انقلاب طرح شده بود. نقطه اصلی انقلاب اسلامی این بود که خودش را به شاه محدود نمی‌دانست چرا که شاه دست نشانده بود. سانسور، زندانی سیاسی و تمام مواردی که آقای زیباکلام طرح کردند را چه کسی ایجاد کرده بود؟ در سوابق آقای زیباکلام که ان‌شاءالله به خاطر مبارزه با همین موارد در زمان شاه به زندان افتاده بودند.
 
زیباکلام در میان صحبت‌های رسایی به طعن گفت: در آن زمان بخاطر همکاری با بابک زنجانی به زندان رفته بودم.
 
رسایی نیز در پاسخ گفت: بهتر است به جای بابک زنجانی از مخفف ب.ز استفاده کنید. این روزها این مخفف به خیلی‌ها انتساب داده می‌شود مثلاً بیژن زنگنه.
 
رسایی افزود: حرفم را ادامه می‌دهم، شما زندان رفتید فکر می‌کنید این زندان رفتنتان هیچ ربطی به استکبار آمریکا ندارد. مردم ایران بر اساس آموزه‌های دینی انقلاب را نقطه آغاز می دیدند. شعار اولشان هم نه شرقی و نه غربی بود. در آن زمان نماد غرب آمریکا و نماد شرق شوروی سابق بود.
 
وی ادامه داد: اینکه می گویید آمریکایی‌ستیزترین افراد غیردموکرات‌ترین‌ افراد نظام هستند از طنزهایی است که فقط از کسی مثل شما برمی‌آید.
 
وی با تأکید بر حضور آمریکا و غرب در وقایع انتخابات سال 88 تصریح کرد: اگر تقلب در فاصله 15 درصدی بین کاندیدای انتخاب شده با کاندیدای مورد حمایت غرب اتفاق افتاده بود پس می‌توان به صورت طبیعی گفت که در 7 درصد برتری آقای روحانی نسبت به دیگر کاندیدهای انتخابات سال 92 تقلب صورت گرفته است. پس چرا نمی‌گویید تقلب شده است. سازوکار، مجری، ناظرین و مردم همانی بودند که در سال 88 وجود داشتند اما تفاوت در این بود که در آن سال به چیزی که آقایان می‌خواستند رأی ندادند. پس در دوره بعد به شعارهای مردمی مردم رأی دادند.
 
این نماینده مجلس افزود: البته اگر مردم می‌دانستند که دولت روحانی دربیست و هشتم هر ماه برای پرداخت یارانه‌ها عزا می‌گیرد و وزیرش مسکن مهر را می‌خواهد منفجر کند به او رأی نمی‌دادند. دو سال است که به دروغ به مردم می‌گویند از رکود گذشته‌اند اما به تازگی چهار وزیر نامه می‌نویسند و اخطار می‌دهند که نه تنها از تورم عبور نکرده‌ایم بلکه به رکود افتاده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه اتفاقاً استکبارستیزترین چهره‌ها به دنبال دموکراسی هستند،‌ اظهار کرد: ما به غیر از آمریکاستیزی خیلی چیزها داریم که به آن بنازیم اما آمریکاستیزی بحث مهمی است. نتیجه اعتماد کشورهایی مثل مصر، لیبی، ‌اردن،‌ یمن و عراق که تا سال‌های سال به حکومت دست نشانده آمریکا اعتماد کردند چیست؟ هر روز شاهد رکود اقتصادی کشورهایی هستیم که به غرب و آمریکا اعتماد کرده بودند.
 
وی در پاسخ به این صحبت زیباکلام که گفته بود اقتصاد ایران اقتصادی غلط است، گفت: در انقلاب اسلامی چه کسانی حاکم اقتصادی بودند. هشت سال که دولت در دست آقای هاشمی بود، هشت سال در دست آقای خاتمی، قبل‌تر دوران نخست‌وزیری در دست آقای موسوی و الان هم که دو سال است در دست آقای روحانی که مورد حمایت‌تان است قرار گرفته. مقام معظم رهبری در یکی از خطبه‌هایشان گفتند در زمان ریاست جمهوری گفته بودند اقتصاد مبتنی بر چاه‌های نفت را ببندند اما تکنوکرات‌ها به ایشان لبخند زدند. اقتصاد کشور در این سال‌ها دست آنها بوده است. حال سوال من از شما آقای زیباکلام این است آیا اساساً قبول دارید آمریکا دشمن ما است یا خیر؟
 
زیباکلام در ادامه این مناظره گفت: اینکه دولت روحانی موفق است یا نه موضوعی است که به بحث امروز ما ربط ندارد اما اینکه آقای رسایی می‌گوید مردم ایران از اول آمریکاستیز بوده‌اند را من قبول ندارم. من معتقدم آمریکاستیزی جزو اهداف انقلاب نبود. در ابتدای انقلاب گروه‌هایی مثل چریک‌های فدایی به وجود سفارت آمریکا اعتراض کرده بودند و به سفارت ریخته بودند اما حضرت امام (ره) دستور دادند تا آنها از سفارت بیرون بیایند.
 

 
منبع: خبرگزاری ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
0
124
میشه صوت مناظره رو بگذارید؟؟ لطفا
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
3
40
منکه نفهمیدم چی گفتن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
7
107
رسایی چرا هشت سال حکومت احمدی نژاد را مثال نزدی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
10
70
پیروزی اقای زیبا کلام بررسایی دارد.
فارض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
2
28
چه خبره رسائى جان ؟ چرا اينقدر تند ميرى ؟ ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
2
38
مناظره استاد دانشگاه با ...
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
4
44
آقای رسایی ؛ مردم همیشه از آینده بی خبرند اما گذشته را با تمام وجود لمس کرده و تجربه نموده اند . مردم ما اقتصاددان نیستند اما بخوبی متوجه تفاوت میان فشار اقتصادی ناشی از تحریم بیگانگان و مشکلات اقتصادی حل شدنی و معمول جامعه هستند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
51
6
تو این مناظره حق با رساییه.دیگه زیبا کلام زیادی داره افراط میکنه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
معنی افراطم فهمیدیم!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
32
6
خدایی حق با رسایی هست.
نظرات بینندگان