arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

جزئیات سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 با توجه به اعلام آمادگی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز، هفدمین نشست وزارتی جی یی سی اف امروز (شنبه، ١٦ آبانماه) به حدنصاب رسید.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت جزئیات مربوط به برگزاری سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) را اعلام کرد.

امیر زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اعلام برگزاری سومین نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران گفت: شعار سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، «گاز طبیعی سوخت منتخب برای توسعه پایدار» است.

امیرحسین زمانی نیا، بعد ازظهر امروز (شنبه، ١٦ آبانماه) در نشستی با حضور خبرنگاران به طور رسمی زمان برگزاری سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) را دوم آذرماه و مکان برگزاری را سالن اجلاس سران تهران عنوان کرد و گفت: طبق تمهیدات اندیشیده شده دعوتنامه همه سران کشورهای عضو این مجمع از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.

وی با بیان این که نشست هیئت عالی رتبه این مجمع ٢٩ آبانماه برگزار می شود به برگزاری نشست عادی و فوق العاده این مجمع در ٣٠ آبانماه اشاره کرد و افزود: با توجه به اعلام آمادگی وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز، هفدمین نشست وزارتی جی یی سی اف امروز (شنبه، ١٦ آبانماه) به حدنصاب رسید.

زمانی نیا با بیان این که نشست سران جی یی سی اف دوم آذرماه برگزار می شود، شعار این نشست را «گاز طبیعی سوخت منتخب برای توسعه پایدار» عنوان کرد و گفت: نشست سران این مجمع پیامی درباره محیط زیست برای کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی ٢٠١٥ سازمان ملل متحد (کاپ ٢١) پاریس که قرار است از ٣٠ نوامبر تا ١١ دسامبر در پاریس برگزار شود، دارد.

معاون وزیر نفت افزود: نقش گاز در ترکیب سبد انرژی جهان و کاهش آلاینده های محیط زیست غیر قابل انکار است و به عنوان سوخت منتخب در آینده مطرح خواهد بود.

وی با اشاره به این که ٢٤ درصد از ترکیب انرژی جهان را هم اکنون سوخت گاز تشکیل می دهد، گفت: رشد مصرف گاز هم اکنون از نفت بیشتر است و این ترکیب در سال ٢٠٣٥ به ٢٦,١١ درصد می رسد.

زمانی نیا با اشاره به این که ایران با داشتن ٣٣,٨ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده در جایگاه نخست دارندگان ذخایر گازی جهان قراردارد، تصریح کرد: تولید گاز ایران در سال ٢٠١٣، ١٦٦.٦ میلیارد مترمکعب بوده است و با افتتاح فازهای پارس جنوبی مقدار تولید گاز ایران افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، تولید گاز ایران از ٧٥٠ میلیون متر مکعب کنونی به یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون متر مکعب درپایان برنامه ششم توسعه خواهد رسید.

معاون وزیر نفت با یادآوری این که نخستین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در ٢٤ آبانماه ٩٠ در دوحه و دومین نشست در تیرماه ١٣٩٢ در مسکو برگزار شد، تصریح کرد: این مجمع به پیشنهاد مقام معظم رهبری تشکیل شده است.

زمانی نیا درباره مهمترین محورهای مورد مذاکره وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در نشست وزارتی هفدهم گفت: سرمایه گذاری، تولید و صادرات گاز نکته هایی هستند که اعضا برای هماهنگی مطرح خواهند کرد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که در نشست تهران نمایندگان کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، آژانس بین المللی انرژی، مجمع بین المللی انرژی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز شرکت می کنند درباره پیوستن ترکمنستان به مجمع کشورهای صادرکننده گاز اظهار کرد: این کشور بسیار علاقمند به حضور در این مجمع است اما تا کنون پیشنهادی ارائه نداده است.

زمانی نیا از دیدارهای دو جانبه در حاشیه این نشست خبر داد و درباره افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران پس از لغو تحریمها و بازاریابی آن گفت: مقدار تولید نفت و گاز ایران نسبت به ذخایر آن بسیار اندک است بنابراین این مقدار تولید بدون شک برای دیگر کشورها قابل پذیرش است.

وی با تاکید بر این که بازاریابی برای این مقدار تولید نیز از سوی امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد، افزود: افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریمها قابل دفاع است.
 معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت همچنین از احتمال تمدید دوره دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در نشست سران این مجمع در تهران خبر داد.


منبع: شانا

نظرات بینندگان