arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

وزیر خارجه چین از کارتر به کری شکایت کرد / هشدار موگرینی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همزمان با شکایت چین به کری درباره حضور وزیر دفاع آمریکا برعرشه ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای چین جنوبی ، اتحادیه اروپا نسبت به تشدید تنش‌ها در این منطقه هشدار داد.

به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، وزارت امور خارجه چین اعلام کرد وزیر امور خارجه این کشور یک روز بعد از آن که وزیر دفاع آمریکا سوار بر ناو آمریکایی یو.اس.اس تئودور روزولت در دریای چین جنوبی شد، اعتراض جدی خود را در این خصوص در تماس تلفنی با همتای آمریکایی‌اش ابراز کرده است.

براساس گزارش وزارت امور خارجه چین، وانگ یی، وزیر خارجه در این تماس تلفنی عنوان کرده که شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در جریان سفر رسمی ماه سپتامبر خود چند سری توافقنامه مشترک مهم با آمریکا حاصل کرده است. فرآیندی که ما برقرار کرده ایم نباید با مداخله غیرضروری مواجه شود. با این حال وزارت امور خارجه چین مشخص نکرده که کری چه واکنشی به نظرات وانگ یی داده است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز نسبت به تشدید تنش ها در دریای چین جنوبی هشدار داده است.

اتحادیه اروپا اقدام به مطرح کردن جدی ترین درخواست از چین و دیگر کشورهای آسیایی به منظور حل مناقشه خود در دریای چین جنوبی کرده است. اگر چه این اتحادیه معتقد است که در این درخواست خود موضعی بی طرفانه دارد اما آمریکا که این بلوک را برای موضع گیری در خصوص مناقشه دریای چین جنوبی تحت فشار قرار داده بود احتمالا از این درخواست اتحادیه اروپا استقبال می کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست وزرای امور خارجه اعضای این اتحادیه و کشورهای آسیایی اقدام به مطرح کردن نخستین اظهار نظرهای علنی خود در خصوص مناقشه دریای چین جنوبی از زمان گشت‌زنی کشتی جنگی آمریکا در این منطقه در ماه جاری میلادی کرد. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خیری در پاسخ به سوالی درباره مناقشه ارضی در دریای چین جنوبی اظهار کرد: ما متعهد به نظم دریایی مبتنی بر اصول قوانین بین الملل هستیم. ما با هر گونه تلاش برای اعمال ادعاهای دریایی یا ارضی از طریق استفاده از ارعاب، فشار، زور یا هر اقدام یکجانبه‌ای که باعث تنش بیشتر شود مخالفیم.

مساله مناقشه دریای چین جنوبی به حدی برای پکن حساس است که نشست تحت ریاست اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در بیانیه نهایی خود نمی تواند اشاره ای به دریای چین جنوبی کند. 53 نماینده شرکت کننده در این اجلاس در پاراگراف 22 صفحه 9 این بیانیه تنها بر اهمیت "حل و فصل مناقشات دریایی از راه های صلح آمیز" تاکید کرده‌اند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان