arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴

الگوبرداری کشورهای غربی از مدل ایرانی پیوند کلیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 همزمان با آغاز هفته حمایت ازبیماران کلیوی، همایش مدیران این انجمن با حضور قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت­‌های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیریه­‌های حوزه سلامت کشور و جمعی از مسئولان برگزار می شود.

داریوش آرمان، معاونت ارتباطات و بین الملل انجمن بیماران کلیوی ایران در این باره گفت:ب یست و یکمین همایش مدیران انجمن بیماران کلیوی امسال و در آستانه هفته حمایت از بیماران کلیوی (23-30 آبان) با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مصطفی قاسمی، رئیس فقید انجمن وبه میزبانی انجمن بیماران کلیوی استان بوشهر برگزار می شود.

او گفت:: دراین همایش که روزچهارشنبه 20 آبان با حضور جمعی از مسولان عالی رتبه کشوری واستانی ومدیران 170 شعبه و نمایندگی این انجمن برگزار می شود، مهم ترین مشکلات بیماران کلیوی کشور، چالش ها، فرصت ها و نگاه به آینده و برنامه های مهم دراین باره مورد بحث و تبادل نظر مدیران انجمن و مسئولان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه درحال حاضربیش از80 هزاربیماردیالیزی وپیوند کلیه تحت پوشش 170 شعبه ونمایندگی این انجمن در سراسر کشور هستند گفت: بدون شک با توجه به مشکلات انباشته شده در سالهای گذشته وکم توجهی های جدی به توسعه بخش ها و مراکز دیالیز و پیوند در کشور انتظار می رود نوسازی، بازسازی، تجهیز و راه اندازی بخش های جدید نیز در اولویت های دولت، مسئولان وزارت بهداشت ونمایندگان مجلس قرارگیرد.

دبیرسابق هیات مدیره انجمن بیماران کلیوی گفت: باتوجه به رشد سریع سالمندی جامعه ایرانی و نیز وجود میلیون ها بیمار مبتلا به دیابت وفشارخون وبیماری های ژنتیکی کلیوی درکشور،سالانه دستکم شاهد رشد سالانه 15 درصدی بیماران حاد کلیوی هستیم. به همین خاطر توجه به پیشگیری از بیماری های کلیوی و فراهم کردن زیرساخت های لازم بهداشتی، مراقبتی و درمانی به خصوص در زمینه پیوند کلیه از اهمیت بسیاربالایی برخورداراست.

آرمان گفت: درحال حاضر بیش از 35 هزار بیمار پیوند کلیه با همکاری و هماهنگی این انجمن و تلاش های خستگی ناپذیرتیم های پزشکی و پرستاری در کشور انجام گرفته است که به همین خاطر ایران جزء 10 کشور برتر دنیا در زمینه پیوند کلیه است.

وی گفت: باتوجه به اینکه انجمن بیماران کلیوی بنیانگذار پیوند از مرگ مغزی در کشور است و همواره در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی پیشتاز بوده است بدون شک گسترش روزافزون فرهنگ اهدای عضو از این طریق از اولویت های مدیران و دست اندرکاران انجمن در سراسر کشور بوده و هست. به همین خاطر نیز در حال حاضر نیمی از پیوندهای کلیه در کشور از طریق مرگ مغزی و نیمی دیگر نیز ازطریق پیوند زنده به زنده صورت می گیرد.

عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی است: این درحالی است که بررسی ها نشان می دهد با توجه به آمار بالای مرگ و میر افراد نیازمند کلیه درلیست های انتظار آمریکا و اروپا، در حال حاضر مدل ایرانی پیوند کلیه به عنوان یکی از الگوهای مهم و موفق برای نجات بیماران در این کشورها نیزمورد استفاده است.

آرمان گفت: آمارها نشان می دهد طی دوسال اخیردستکم بیش از 160 هزار نفر از بیماران نیازمند عضو اروپایی و آمریکایی در لیست انتظار جان باخته اند که همین موضوع نیزانتقادهای جدی مجامع مختلف رابدنبال داشته است. از این رو مدل ایرانی پیوند کلیه به سرعت در حال توسعه دراین کشورهای پیشرفته نیزمی باشد.
نظرات بینندگان