arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۱۴۱
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

بوی ناخوشايند مسیر و اطراف فرودگاه همچنان ادامه دارد/6 ماه است دنبال منشأ بو می‌گردیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بوی بد مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) مربوط به دیروز و امروز نیست؛ بااین‌حال تاکنون اقدام خاصی برای رفع این بوی بد و مشمئزکننده در اطراف فرودگاه که اصلی‌ترین محل ورود و خروج گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی به کشور است انجام نشده. البته مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگویی می‌گوید: «شش ماهی است دنبال منشأ بوی بد می‌گردند و هنوز موفق به یافتن آن نشده‌اند».

محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران دراین‌باره به «شرق» گفت: هنوز منشأ بوی بد مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) نامعلوم است. پیش‌تر گفته شده بود منشأ این بو گاوداری‌های فعال در این محدوده هستند ما از این گاوداری‌ها بازدید کردیم و حتی فعالیت چند گاوداری را متوقف کردیم اما بوی بد هنوز ادامه داشت. بعد گفتند ممکن است منشأ این بوی بد رودخانه‌ای باشد که اتفاقا فاضلاب مراکز صنعتی این منطقه به آن سرازیر می‌شود. به‌همین‌دلیل پس از بررسی به صنایعی برخوردیم که صنایع آلوده و شیمیایی خود را به این رودخانه سرازیر می‌کردند. متأسفانه پس از پلمپ‌شدن این مجموعه‌های صنعتی متخلف باز هم این بوی بد ادامه داشت.

حیدرزاده تصریح می‌کند احتمالا این بوی بد تلفیقی از چند منشأ با هم است که اتفاقا ماندگاری بالایی هم دارد. پیگیری‌های ما بیش از شش ماه است که ادامه دارد و در این مدت به دنبال منشأ این بوی بد هستیم اما هنوز نتوانسته‌ایم منشأ آن را پیدا کنیم. وی اذعان دارد مسئول شناسایی و پیگیری این موضوع اداره کل محیط‌زیست استان است و در ادامه می‌گوید: در چند ماه اخیر به طور هم‌زمان چند شرکت دانش‌بنیان با ما برای ازبین‌بردن این بوی بد همکاری می‌کنند اما مسئله این است که ابتدا باید بدانیم منشأ این بوی بد کدام‌یک از موارد است تا بتوانیم درباره آن تصمیم بگیریم.

حیدرزاده می‌گوید بوی بدی که از کهریزک استنشاق می‌شود، کم شده اما هنوز هم وجود دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی برای این مجموعه، این بو را به حداقل رساند.

اما در همین حال رحیمیان، مدیر روابط‌عمومی شرکت شهر فرودگاهی به «شرق» می‌گوید مجموعه او، نگرانی‌ای از بابت این موضوع ندارند. او می‌گوید جهت وزش باد به سمت شرق است و این بوی بد تنها در بخش‌هایی از مسیر وجود دارد، درنتیجه ما نگرانی نداریم و تاکنون موضوع از سوی فرودگاه پیگیری نشده است. او به میهمانان خارجی فرودگاه اشاره می‌کند و می‌افزاید: از نظر ما بوی بد مربوط به گاوداری‌های نزدیک مسیر است اما رسیدگی به این موضوع مربوط به سازمان محیط‌زیست است و ما به‌عنوان یک مطالبه آن را پیگیری می‌کنیم.عبدالحسین مختاباد، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران یکی از اعضایی بود که نگران آبروی تهران شد و گفت: درست است که محدوده فرودگاه امام خمینی(ره) در حوزه کاری ما نیست اما میهمانان خارجی از همین مسیر به تهران می‌آیند و بوی بدی که در این مسیر وجود دارد، به هیچ‌عنوان قابل تحمل نیست.مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که قبلا هم دراین‌باره در شورای شهر تهران صحبت کرده بود، به «شرق» گفت: موضوع به ما مربوط نیست و این مسئله در خارج از محدوده شهر تهران رخ می‌دهد و ما تنها به‌عنوان وظیفه انسانی درباره آن پیگیری مختصری داشته‌ایم. 

چمران تأکید دارد این بوی بد به دلیل فعالیت گاوداری‌هاست و همه آنها باید ساماندهی یا بسته شوند و می‌گوید: بوی تعفنی که از یک گاوداری به مشام می‌رسد کاملا حسی مشخص است و نیازی به پیگیری ندارد. اگر هم فاضلاب صنعتی وجود داشته باشد مربوط به شهرک صنعتی روبه‌روی فرودگاه است که با محل گاوداری فاصله دارد. بویی که مشکل‌ساز شده در مسیر رسیدن به فرودگاه است و مسئولان مربوطه باید به دنبال رفع آن باشند.میهمانان خارجی که به ایران آمده بودند و رفتند در دسترس ما نبودند تا درباره بوی بدی که در مسیر فرودگاه تا تهران تجربه کرده‌‌اند از آنها بپرسیم اما حتما اتفاق خوبی نبوده و شیشه‌های خودروی‌شان را تا آخر بالا داده‌اند. تجربه مسافران ایرانی که در مسیر رفت یا برگشت به فرودگاه امام خمینی (ره) با این بوی بد مواجه بوده‌‌اند، اگرچه متفاوت است اما می‌تواند به ما کمک کند. یک نقطه اشتراک در صحبت‌های همه افرادی که با آنها صحبت کردیم وجود داشت و اینکه بوی بد تنها در قسمتی از مسیر زیاد است و در باقی مسیر تمام می‌شود. 

این یعنی منشأ بو، تقریبا به محدوده خاصی برمی‌گردد. نقطه اشتراک دیگر شدیدبودن بوی بد تعفن است؛ این بو، آن‌قدر شدید است که نمی‌توانید آن را تحمل کنید و نفس عمیق بکشید و فقط باید به‌سرعت از این قسمت بگذرید. یکی از مسافران برخلاف نظر مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) به خبرنگار «شرق»، گفت: در محوطه بیرونی فرودگاه شدت بو آن‌قدر زیاد بود که با عجله پارک کردیم و خودمان را به سالن اصلی رساندیم. بوی بد شبیه بوی زباله و تعفن آن بود. مسافر دیگری می‌گفت من مطمئن‌ام که بوی فضولات گاوداری بود که با بوی تعفن زباله یکی شده بود.یکی از مسافران در کنار بوی گاوداری، بوی سوزاندن زباله و پلاستیک را هم احساس کرده بود و می‌گفت وقتی به همین بخش که بوی بد هم می‌دهد می‌رسید، غبار و دودی هم وجود دارد، قبلا که شب رفته بودم متوجه نشده بودم اما در یکی از سفرهای روزانه‌ام این موضوع کاملا مشخص بود. مخاطب دیگری به خبرنگار «شرق»، گفت: این مشکل مربوط به چند سال اخیر نیست و از همان سال‌های اولی که این فرودگاه، راه‌اندازی شده بود و من از آن استفاده کرده بودم، این بوی بد وجود داشت اما کسی به آن توجه نکرده چون معتقدند این بو برای فضای اطراف فرودگاه است و چون نمی‌توان آنها را حذف کرد، پس بوی بد را هم باید تحمل کرد.چند سال قبل که اوضاع کوه زباله در کهریزک به این شکل نبود، شرایط اسفباری وجود داشت و آنچه امروز با هزینه و تلاش بسیار شهرداری تهران وجود دارد و میزان بوی بد را کم کرده، شرایطی کنترل شده است. پیش از این تعداد پرندگانی که بالای کوه زباله بودند بسیار بیشتر از حالا بود. این پرندگان قاعدتا یک‌جا نمی‌ماندند و بارها خودشان را به نزدیکی فرودگاه و مسیر پروازی هواپیماها می‌رساندند و حتما مسئولان شهری تهران و فرودگاه امام(ره) هشدارهای حضور این پرندگان در نزدیکی فرودگاه و حرف‌وحدیث‌ها برای جابه‌جایی کهریزک را فراموش نکرده‌اند.به‌هرروی فعلا چند شهرک صنعتی ازجمله شمس‌آباد در نزدیکی فرودگاه امام‌خمینی (ره) وجود دارد و برنامه‌های مفصل و بسیاری برای ایجاد مجتمع‌ها و شهرک‌ها و تبدیل این مجموعه‌ها به منطقه‌ ویژه اقتصادی در نزدیکی فرودگاه در دستور کار است. به این شرایط گاوداری‌های صنعتی که در همین محدوده‌ها وجود دارند و کوه ٤٠ متری زباله در کهریزک را هم اضافه کنید و ببینید اگر هر کدامشان آن بویی را که مسافران احساس کرده‌‌اند ایجاد کرده باشند، چه تلفیقی از انواع بوها در آنجا وجود دارد. در این شرایط اگر قرار باشد این محدوده که زمین‌های خالی و مستعد برای تبدیل به فضاهای صنعتی زیاد دارد، هر روز شلوغ‌تر شود و کهریزک همان‌جا بماند و گاوداری‌ها و فاضلاب‌های صنعتی هم راهشان را به آب‌های جاری پیدا کنند و ... دیگر نباید انتظار داشت آنجا اتفاق خوبی بیفتد و بوهای خوبی هم متصاعد شود. شاید بهتر است اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران علاوه بر گشتن به‌دنبال منشأ بوی بد، شواهد آشکار اختلالات زیست‌محیطی را در این محدوده ردیابی کند و قبل از آنکه کار از کار این محدوده صنعتی بگذرد، برای این محدوده صنعتی چاره‌ای آبرودار بیندیشد.

شرق

برچسب ها: فرودگاه ، بوی بد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
10
یک چنین بوی بسیار بدی در آزاد راه تهران قمه وجود دارد سالهاست که وجود دارد
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
5
اون بوی بد به هیچ وجه نمی تونه به گاوداری ها باشه؛
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
3
اگر نمی دونید بدونید که منشا بوی بد مخصوصا در شبها گاوداریها است.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
2
8
شش ماه است دنبال منشا بو میگردیم !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
5
عجیبه اقایون نتونستن منشا بو رو پیدا کن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
5
یه چیزی هست توی اون مسیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
6
شما شش ماهه نتونستید منشاء یک بوی بد را در یک منطقه محدود و کوچک پیدا کنید ؟؟!!!
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
2
این بوی بد ظاهرا مربوط به فاضلاب کارخانجات بستنی سازی و کارخانجات لبنیاتی است
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
5
این مشکلی نیست که غیر قابل حل باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
2
كاوداريها ومرغ داريها و كهريزك و كارخانه ها يك فكري براي اينها بكنيد قطعا بو از بين ميره
نظرات بینندگان