arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

زنگنه: زمان من در جهاد یک ریال حساب‌وکتاب داشت

زنگنه با بیان این که صنعت نفت را با 60 هزار نفر می توان اداره کرد، گفت: حال متصور شوید که فقط بیش از 30 هزار نفر نیرو در حراست صنعت نفت مشغول به کار هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر نفت بی‌انضباطی و تخلف از قانون را منشا فساد عنوان کرد و گفت: مقابله با فساد هزینه هایی دارد و ما باید این هزینه ها را پرداخت کنیم زیرا در مقابل خدا و ملت مسئولیت داریم.

بیژن زنگنه، در همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، افزود: مقابله با فساد از وظایف اصلی حراست نیست اما بدون کمک حراست نیز نهادهای متولی و نظارتی نمی توانند موفق باشند.

وی با یادآوری این که خش مهمی از اطلاعات از سوی حراست کسب یا منتقل می شود، افزود: اگرچه مقابله با فساد هزینه هایی دارد اما این هزینه ها نمی تواند دلیل موجهی برای مقابله نکردن با فساد باشد.وزیر نفت تاکید کرد: برخی از کارها درآمدزایی به دنبال دارد اما نباید به آنها ورود کرد؛ همینطور برخی از امور هزینه هایی به دنبال دارد و باید این هزینه ها را پرداخت کرد.زنگنه ا بیان این که حراست نباید هیچ اقدامی براساس حب و بغضهای شخصی انجام دهد، جایگاه این نهاد را بسیار حائز اهمیت اعلام کرد و گفت: کارکنان حراست باید به شدت مراقب ملکرد خود باشند و هر تخلفی که دیدند اطلاع دهند.

عمل جهادی به معنای زیرپا گذاشتن قوانین نیست
وی بر انضباط و قانونمداری تاکید کرد و ادامه داد: برخی با دیدن پاره ای از تخلفات با این بهانه که فردی با سوابق جهادی از قانون سرپیچی کرده است، از آن تخلف چشم پوشی می کنند.
وزیر نفت با مطرح کردن این پرسش که چه فردی گفته است، جهادی عمل کردن یعنی زیرپا گذاشتن قوانین، ادامه داد: من در سالهای 61 تا 67 در جهاد مشغول به کار و شاهد بودم که هر ریال، حساب و کتاب داشت و اگرچه تابع مقررات خاصی بود، اما به هر حال بر اساس قوانین و مقررات عمل می شد.

زنگنه با تاکید بر این که حراست به هیچ عنوان مجاز به چشم پوشی از تخلفات نیست، ادامه داد: بی انضباطی و دور زدن قانون، منشا فساد است.

وی، حفاظت پرسنلی را از وظایف ذاتی و مهم حراست عنوان کرد و گفت: حراست نفت باید در کاهش خسارتهای ناشی از حوادث، حضور چشمگیری داشته باشد.

وزیر نفت به حادثه عسلویه اشاره کرد و افزود: پس از آن حادثه، چند نفر را به هیئت تخلفات معرفی کردیم زیرا در چنین مواقع بحرانی، سرعت عمل مهم است.

وی با اشاره به این که تا پیش از انقلاب اسلامی، به کارکنان حراست، بیشتر آتش نشان می گفتند تاکید کرد: یکی از ابعاد کار کارکنان حراست، اطلاعاتی است، اما بعد دیگر کار این کارکنان، عملیاتی است و به ایمنی و بهداشت محیط کار( HSE ) مربوط می شود.

زنگنه به تجدید سازماندهی در حراست و آموزش مداوم در این سازمان تاکید کرد و ادامه داد: حیطه بندی افراد برای حضور در قسمتهای مختلف وزارت نفت و بویژه تاسیسات و مناطق عملیاتی بسیار حائز اهمیت است و حراست باید در این زمینه به خوبی نقش آفرینی کند.

وی با بیان این که لزومی ندارد، هر فرد یا هر یک از کارکنان که نوع کار آنها به تاسیسات و منطقه ارتباطی پیدا نمی کند، در تاسیسات نفتی حضور یابند، تصریح کرد: به من گزارش دادند روزانه چند هزار نفر به دعوت کارکنان وارد ساختمان وزارت نفت می شوند و در این وزارتخانه تردد دارند که به دنبال این گزارش، مقرر شد ضوابط خاصی حاکم شود تا از ترددهای بی مورد جلوگیری شود.

تراکم منابع انسانی، چالش سازمان حراست صنعت نفت
زنگنه در ادامه به متراکم بودن منابع انسانی مشغول در سازمان حراست صنعت نفت به عنوان یکی از چالشهای مبتلابه این بخش اشاره کرد و افزود: 35 تا 40 هزار نفر سرمایه انسانی در این بخش فعالیت می کنند و متاسفانه مرتب هم به این تعداد افزوده می شود.

وی گفت: ما مسئول حل مشکل اشتغال با استفاده از روشهایی این چنینی نیستیم.
زنگنه با بیان این که صنعت نفت را با 60 هزار نفر می توان اداره کرد، گفت: حال متصور شوید که فقط بیش از 30 هزار نفر نیرو در حراست صنعت نفت مشغول به کار هستند.

وی بر استفاده از روشهای جدید و باکیفیت در اعمال اقدامات حراستی تاکید کرد و از اقدامات حراست وزارت نفت درباره ورود به حوزه های مغزافزاری قدردانی کرد.

زنگنه خطاب به مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت گفت: امیدوارم همان گونه که در شرایط سخت تحریم، بار سنگینی را بر دوش کشیدید، در دوران پساتحریم نیز که شرایط خاصی است و نیاز به آمادگی دارد، موفق عمل کنید.

وزیر نفت از نهادهای امنیتی بویژه وزارت اطلاعات که یاور همیشگی حراست صنعت نفت است، همچنین نیروی انتظامی و قوه قضائیه قدردانی کرد و گفت: بدون شک بدون تعامل با این نهادها، حراست صنعت نفت نیز نمی تواند نقش موثری ایفا کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان