arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

احتمال بمب‌گذاری در هواپیمای مسافربری روسیه به "90 درصد" رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو تیم تحقیقات درباره سقوط هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز صحرای سینای مصر اعلام کرد، کارشناسان تقریبا 90 درصد مطمئن هستند بمب‌گذاری در داخل هواپیما دلیل سقوط این هواپیما بوده است.

از سوی دیگر شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد، مقام‌های آمریکایی هر چه بیشتر اطمینان یافته‌اند که بمب‌گذاری تروریستی عامل سرنگونی هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز صحرای سینای مصر بوده است.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد، چندین مقام بلندپایه آمریکایی در حوزه‌های اطلاعات، ارتش و جامعه امنیت ملی آمریکا که روز شنبه با این شبکه صحبت کردند، عقیده دارند که بمب‌گذاری عامل از بین رفتن هواپیمای مسافربری روسیه که از شرم‌الشیخ مصر به سن‌پترزبورگ سفر می‌کرده، بوده است.

بر اساس این گزارش یکی از این مقام‌ها این مساله را "99.9 درصد حتمی" دانسته و یک مقام دیگر نیز آن را "دلیل احتمالی" توصیف کرده است.

این اظهارات مقام‌های آمریکایی با اطمینان بیشتری به نسبت اظهارات روز پنجشنبه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که گفته‌ بود، "امکان" دخیل بودن بمب‌گذاری در از بین رفتن هواپیمای مسافربری متروجت پرواز 9268 روسیه وجود دارد، مطرح شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک عضو تیم تحقیقات درباره علت سقوط این هواپیما اعلام کرد که کارشناسان تقریبا 90 درصد به این نتیجه رسیده‌اند که دلیل سقوط هواپیمای مسافربری روسیه انفجار یک بمب در داخل هواپیما بوده است.

یکی از اعضای تیم تحقیقات امروز (یکشنبه) به رویترز اظهار کرد، بازرسان اکنون 90 درصد مطمئن هستند صدایی که در ثانیه پایانی مکالمات ضبط شده مربوط به کابین خلبان هواپیما در جعبه سیاه شنیده می‌شود، به دلیل انفجار یک بمب است.

به گفته مقام‌های آمریکایی، این اعتقاد فراوان آنها به این که بمب‌گذاری عامل سقوط این هواپیما بوده تا حد زیادی ناشی از ردیابی ارتباطات میان شاخه گروه تروریستی داعش در صحرای سینا با عوامل این گروه تروریستی در سوریه است.

شاخه داعش در صحرای سینا علنا مسئولیت سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روسیه را بر عهده گرفته اما تا کنون توضیحی درباره این که چطور این کار را انجام داده نداده است.

یک مقام آمریکایی اظهار کرد، پیامهای رد و بدل شده عوامل داعش که تحت نظر آژانسهای اطلاعاتی انگلیسی و آمریکایی قرار گرفتند جدای از ادعاهای علنی این گروه هستند.

یک مقام دیگر به سی‌ان‌ان گفت، این دو کشور غربی مشغول تحلیل زبان تخصصی مورد استفاده در گفت‌وگوهای تروریستها بوده‌اند تا مشخص کنند این عوامل تا چه حد درباره نوع بمب و چاشنی مورد استفاده برای آن صحبت کرد‌ه‌اند و این که آیا این زبان نمایانگر واقعی اتفاقات رخ داده است یا خیر.

چند مقام خاطر نشان کردند،‌ آنچه که باعث باور آمریکا و انگلیس درباره احتمال استفاده از بمب علیه این هواپیمای مسافربری شده تخصصی بودن گفت‌وگوی میان تروریستها بوده است.

اما مقام‌های واشنگتن و لندن بر این مساله تاکید کردند که همه تکه‌های این پازل را در اختیار ندارند. هیچ یک از این دو کشور در تحقیقات در دست انجام مصر درباره این حادثه مستقیما شریک نیستند و هیچ گونه شواهد و مدارک فیزیکی مربوط به آن را نیز در اختیار ندارند. یک مقام آمریکایی گفت، گفت‌وگوهایی میان آمریکا، مصر و روسیه در جریان است که ممکن است منجر به مشارکت کارشناسان دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) به ویژه تکنیسین های بمب در تحقیقات شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان