arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

حاشیه‌های خواندنی حضور روحانی در نمایشگاه مطبوعات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صبح امروز آئین افتتاحیه رسمی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور دکتر حسن روحانی برگزار شد. اما این مراسم حاشیه های زیادی به همراه داشت:

* بیش از دو سال است که بی ربط و با ربط بسیاری از رنگ بندی ها و طراحی های رسمی و غیررسمی به رنگ بنفش درآمده است. اما اینکه شال گردن علی معلم مجری برنامه هم بنفش باشد، یک نوآوری جدید در دولت یازدهم محسوب می شود.

* اگر جز عوامل غرفه ها بوده و «کارت عوامل عرفه» برایتان صادر شده بود، باید بیرون شبستان منتظر می ماندید تا بازدید رئیس جمهور تمام شود. اگر برایتان «کارت ویژه روز افتتاحیه» صادر شده، فقط می توانستید در سخنرانی رئیس جمهور شرکت کنید. شب گذشته کارت های دیگری نیز برای حاضرین در غرفه ها صادر شده بود تا برخی! عوامل از برخی رسانه های خاص بتوانند در زمان بازدید رئیس جمهور در شبستان حاضر باشند. شما بازدید کننده عادی بوده اید؟! شما امروز از نزدیک شبستان هم نمی توانستید عبور کنید!

* در برنامه هایی که سابقه اجرای آنها چندین سال است، بی نظمی و ناهماهنگی وجود دارد. پس طبیعی است که بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه که برای اولین بار صورت گرفته است، شاهد بی نظمی و ناهماهنگی باشیم!!

* عکس داشتن با رئیس جمهور فقط دغدغه مردم عادی نیست. امروز بسیاری از چهره های سیاسی هم علاقه داشتند تا در صندلی های نزدیک به رئیس جمهور جایی برای خودشان
پیدا کنند. یکی از روحانیون اصلاح طلبی که به داشتن مواضع متفاوت شهره است، امروز هر طور شده برخلاف تذکر تیم حفاظت و تشریفات در ردیف اول صندلی ها نشست ولی قبل از ورود رئیس جمهور مجبورش کردند که ردیف دوم برود. صندلی های پشت سر رئیس جمهور هم مشتری های زیادی داشت.

* برخی از سفرای کشورهای خارجی هم امروز مهمان رئیس جمهور بودند. سفرا که روز تعطیل (یکشنبه) راهی نمایشگاه شده بودند، قید لباس های رسمی و کروات های همیشگی را زده بودند. اما نکته جالب اینکه یکی از معروف ترین اساتید زبان فارسی که به استفاده از جملات و کلمات فارسی شهره است، کمبود کروات سفرا را جبران کرده بود. هرچند که سفرا روز تعطیل خود را برای حضور در نمایشگاه خرج کردند ولی به نظر می رسد چیز زیادی دستگیرشان نشده باشد و تقریبا همه صحبت های رئیس جمهور مصرف داخلی داشت.

* تحریم نمایشگاه توسط رسانه های منتقد تفاوت های زیادی را در نمایشگاه به وجود آورده است. مثلا: راهروها ناخواسته عریض تر شده اند. رسانه های گمنام ناگهان صاحب غرفه های بزرگتر شده اند. رئیس جمهور و وزیر ارشاد با لحن تندتری سخنرانی کردند و نهایت اینکه هرکسی برای سخنرانی حاضر شد حتما به این نکته اشاره کرد که نزدیک به ۷۰۰ رسانه داخلی و خارجی در نمایشگاه حضور دارند!

* مسئولین برگزاری نمایشگاه هم گویا دست به تحریم رسانه های منتقد زدند تا جایی که کلیپ ابتدایی برنامه هیچ اشاره ای به رسانه های منتقد نشده بود و تنها رپورتاژ برای رسانه های خودی و روزنامه های سابقا روابط عمومی بود!

* امروز یکی از سخت ترین کارها ترجمه سخنان رئیس جمهور بود. هنوز نمی دانم وقتی رئیس جمهور در باب «تفاوت إِنَّ و إِنَّما»، «تفاوت لولا و لوما»، «اهل ذمه» و ... صحبت می کردند مترجم ها دقیقا چه چیزی را در گوش غیرفارسی زبان ها گفته اند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان