arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

هاشم‌زاده هریسی: خبرگان هراسی نکنیم مگر از اسرائیل و آمریکا و عربستان می توان روحانی وارد خبرگان کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه بهار در گفت و گویی با حجت الاسلام هاشم هاشم زاده هریسی نوشت: همه علما تابع ولایت هستند و کسی که معتقد به ولایت نباشد راهی به مجلس خبرگان پیدا نمی‌کند.

اين عضو مجلس خبرگان در پاسخ به سوالي که به سخنان سيداحمد خاتمي اشاره داشت که گفته بود «عده‌ای برای تغییر ترکیب مجلس خبرگان تلاش دارند» اظهار داشت:  کار به افراد ندارم. در مقام پاسخگویی به هیچ‌کسی نیستم که بخواهم به یک نفر پاسخ بدهم. در جواب این سوال که می‌گویید آیا عده‌ای در تلاش برای تغییر در ترکیب مجلس خبرگان هستند ، می گویم من نه آثاری دیدم، نه نشانه‌هایی دیدم و نه فرد یا افرادی را دیدم که بخواهند وضعیت یا هویت مجلس خبرگان را در انتخابات بعدی تغییر دهند. من ندیده‌ام که کسی بخواهد بیاید و مسیر مجلس خبرگان را تغییر دهد . نه چنین کسی وجود دارد. نه چنین گروهی وجود دارد. سوال من این است که اگر بخواهند کاری کنند، چکار می‌کنند؟ مگر خبرگان نباید از علما و فقها تشکیل شود. شورای نگهبان هرکس را تایید کرد و بعد مطرح شد و مردم به آن رای داد، وارد خبرگان می‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه مجلس خبرگان همین طور که هست می‌ماند و نهایت تعدادی از نمایندگان تغییر می‌کنند، افزود: حالا ممکن است این تعداد یک مقدار بیشتر و یا کمتر باشد. اما این تغییرات به معنای تغییر ماهیت خبرگان نیست.

به گفته اين عضو مجلس خبرگان رهبري، طرح چنین مسائلی خبرگان هراسی است که واقعیت ندارد. این مسائل نگران کردن مردم است گفتن این مسائل درست نیست. شاید هم کسی نیت بدی نداشته باشد ولی طرح این مسائل بحث رهبری و ولایت‌مداری را خدشه‌دار می‌کند. در جامعه ما مساله ولایت جا افتاده است . همه تبعیت می‌کنند و حرمت قائل هستند. اینکه بخواهیم نشان بدهیم و بگوییم یا در میان مردم عنوان کنیم که یک عده‌ای رهبری را نمی‌خواهند و مخالف هستند و حالا قصد دارند فلان کار یا فلان موضوع را دنبال کنند ، زیر سوال بردن این مساله است. چون اولا چنین چیزی اصلا وجود ندارد و چیزی جز خبرگان‌هراسی و اتهام و تهمت نیست. ثانیا نمی‌تواند چنین چیزی وجود داشته باشد و امکان وجود ندارد. می خواهند چکار کنند؟ می خواهند بروند از اسرائیل و آمریکا و عربستان روحانی پیدا و وارد سیستم خبرگان کنند؟ این حرف‌ها چیست. خبرگان همان خبرگان رهبری است . حالا یک نفر عوض می‌شود یا نمی‌شود. حالا یک نفر یا دو نفر از این جریان یا جریان مقابل باشد. این تغییرات طبیعی است.

هاشم زاده هريسي با بيان اينکه خبرگان از علما و فقهايي تشکیل می‌شود که از طرفداران و حامیان ولایت فقیه هستند، ادامه داد: نگذاریم سیاسی و جناح‌بندی بشود. نگذاریم این اختلافات به درون خبرگان راه پیدا کند. این ترساندن و این رفتارها، حساس‌کردن‌ها و مسائل دیگر نمی‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد. احساس می‌کنم که طرح چنین مسائلی زمینه برخی از مسائل دیگری است که در آینده و انتخابات به مصلحت کشور نیست. به ویژه در موقعیتی که همه علیه ایران موضع‌گرفته‌اند و منطقه در شرایط نامناسبی قرار دارد. اینکه در این شرایط بیاییم به خودمان تهمت بزنیم ، با خودمان اختلاف ایجاد کنیم تا یک عده‌ای از انتخابات زده شوند و انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی از عظمت و شکوهی بیفتد و در کام مردم تلخ شود به صلاح نیست.ً
نظرات بینندگان