arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

کمالوندی: قدمی برای سانتریفیوژها برنداشته‌ایم که تذکر بگیریم/در نامه حضرت آقا محدودیت ویژه‌ای نداریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره جمع‌آوری سانتریفیوژها گفت: ما قدمی را برنداشته‌ایم که جایی بخواهد تذکر بدهد و ما مجبور به عقب‌نشینی شویم.

بهروز کمالوندی  در خصوص آغاز جمع‌آوری سانتریفیوژها در فردو و نطنز و جلوگیری از این فعالیت‌ها در فردو با تذکر رئیس کمیسیون برجام، اظهار داشت: ما قدمی برنداشته‌ایم که جایی بخواهد تذکر بدهد و ما مجبور به عقب‌نشینی شویم.

وی افزود: بر اساس برنامه، این کار را از قبل شروع کرده‌ایم و دو کار اصلی داریم که طبق نامه حضرت آقا باید بعد از PMD انجام شود. این دو کار مشخص است و یکی از آنها بازسازی اراک بوده و دیگری تبادل مواد است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در نامه حضرت آقا محدودیت ویژه‌ای نداریم و ایشان می‌دانند این کار زمان‌بر است و ما می‌خواهیم آن را اجرا کنیم و قصد عدم اجرای آن را نداریم.

کمالوندی افزود: اگر می‌خواهیم که برجام را اجرا کنیم و تضمین‌های قوی داشته باشیم، باید یکسری از کارهایی را که راحت به عقب برمی‌گردد و زمانبر است انجام دهیم، پس این کار دو ویژگی دارد؛ یکی اینکه برگشت به عقب آن راحت‌تر است و دیگری اینکه زمان‌بر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ما ۱۹ هزار سانتریفیوژ داریم، گفت: ۹ هزار مورد از این سانتریفیوژها کار می‌کند و آنهایی را که کار نمی‌کند، باید جمعش کرد و اگر مشکلی پیش آمد، می‌توانیم سانتریفیوژ پیشرفته‌تر جای آن بگذاریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر وقتی خواستیم کار خود را بعد از ۲۴ آذر اجرا کنیم و اعتقاد داریم که طبق برنامه این زمان خواهد رسید، آنها نیز مجبورند طبق برنامه کار خود را انجام دهند. این باعث می‌شود پنج ماه دیگر منتظر اجرا نباشیم.

جمع آوری سانتریفیوژها ۲.۵ ماه زمان می‌برد

وی با تاکید بر اینکه کار جمع‌آوری سانتریفیوژها حداقل دو ماه و نیم زمان می‌برد، گفت: ما می‌توانیم حدود یک ماه و نیم از آن را انجام دهیم. کجای این تذکر، عقب‌نشینی و توقف است؟ خواهش می‌کنم وقتی حرف می‌زنند بر اساس سلیقه‌های شخصی نباشد و بر اساس واقعیت باشد.

کمالوندی اظهار داشت: واقعیت این است که ما مقدمات کار را انجام می‌دهیم؛ در این خصوص توضیح داده‌ایم و ما کار را شروع کرده‌ایم تا یک جایی جلو برده و نگاه می‌داریم. مابقی کار را نیز بعد از ۲۴ آذر انجام خواهیم داد. آژانس اگر از ۲۴ آذر یک هفته زودتر جواب داد و به نتیجه رسیدیم، آیا خودمان باید خودمان را تحریم کنیم؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما باید بتوانیم سریع برجام را اجرا کنیم، گفت: طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که این کار انجام شود و آنهایی که نگران هستند، نگران هر دو موضوع هستند؛ هم نگران این هستند که فعالیت‌های هسته‌ای ما صدمه نبیند و هم اینکه نکند یک وقتی تحریم‌ها ادامه پیدا کند.

کمالوندی خاطرنشان کرد: اگر این دو نگرانی وجود دارد، مشروع است و نمی‌شود فقط یک نگرانی داشته باشیم. ما طوری کار را انجام می‌دهیم که به هر دو موضوع توأمان توجه شود.

وی در خصوص فروش UF۶ که رئیس‌جمهور امروز مطرح کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران وارد باشگاه خرید و فروش مواد اتمی شده است. در گذشته مواد اتمی را وارد می‌کردیم، اما مواد اتمی صادر نکرده‌ایم و برای اولین بار صادر خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مواد خام صادر نمی‌کنیم، اظهار داشت: مواد غنی شده صادر می‌کنیم. به زودی این کار انجام خواهد شد و کارهای مقدماتی آن انجام گرفته است. قطعاً ملاحظات مقام معظم رهبری بیش از آن چیزی که در نظر ایشان بوده است، مورد توجه قرار دارد.

کمالوندی در خصوص ویژگی‌های کمیسیون نظارت بر اجرای برجام، گفت: حضرت آقا به شورای عالی امنیت ملی دستور دادند که این کار را انجام دهد و شرح وظایف آنها باید در آنجا مشخص شود.

وی این کمیسیون را یک کمیسیون نظارتی که باید تشکیل شود، عنوان کرد و ادامه داد: بعضی‌ وقت‌ها لزومی ندارد موضوعات در رسانه مطرح شود و ممکن است منفعت که ندارد هیچ، ضرر هم داشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اگر این هیات نظارت به زودی تشکیل شود، گزارشات خود را به آنها تقدیم خواهیم کرد.

کمالوندی در خصوص سفر اخیر علی‌اکبر صالحی به ژاپن و طرح موضوع آب سنگین اراک، اظهار داشت: سفر دکتر صالحی برای شرکت در اجلاس پاگواش بود و در موسسه ژاپن برای مقامات بین‌المللی کرد. همچنین با آقای شینزوآبه نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار کرد.

وی افزود: هدف اصلی اجلاس پاگواش این بود که زودتر بحث خلع سلاح اتمی به نتیجه برسد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ماده شش NPT، خلع سلاح کشورهای دارای سلاح‌های اتمی را مطرح می‌کند، گفت: از سال ۱۹۶۸ حدود ۵۰ سال گذشته است و هنوز خلع سلاح در کار نیست.

کمالوندی تصریح کرد: در اجلاس پاگواش مشخصاً در مورد رآکتور اراک صحبت نشده است، اما قبلاً شنیدیم که برخی تمایلاتی وجود دارد و برخی از کشورها همکاری می‌کنند. ما مخالف این قضیه نیستیم و با توجه به اینکه گروه کاری که موضوع بین ما و ۱+۵ است، کشورهای ۱+۵ هستند اما کشورهای دیگر هم اگر بخواهند به شرط اینکه ایران با آنها توافق کند، می‌توانند همکاری کنند.

منبع: مهر
برچسب ها: برجام ، سانتریفیوژ ، نطنز ، اتمی
نظرات بینندگان