arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

بحران در پایتخت به روایت رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ارزیابی‌های انجام شده از برگزاری مانور صفر در تهران را تشریح کرد.

دکتر ناصر چرخساز درباره ارزیابی‌های انجام شده از برگزاری مانور ساعت صفر در تهران گفت: ارزیابی‌های اولیه در این زمینه صورت گرفته است و ارزیابی‌های تکمیلی و تحلیل‌های مانور در حال انجام است. این موضوع کار زمانبری است؛ ارزش مانور و ساعت صفر نیز به همین تحلیل‌ها و ارزیابی‌هاست.

وی با بیان اینکه مطمئنا بحران در پایتخت ایجاد خواهد شد، افزود: مبحث مهم در این زمینه بحث راه‌ها و دسترسی آسان به مرکز شهر، بحث انتقال آسیب‌دیده‌ها به مراکز درمانی، بحث انتقال مردم سالم به اردوگاه‌های اسکان اضطراری، ایجاد آرامش برای مردم سالم و ... است. همه این‌ها مباحثی است که در حادثه پایتخت اهمیت دارد و باید رسیدگی شود.

چرخساز به مانور ساعت صفر تهران که اخیرا در هشت نقطه از استان تهران از سوی سازمان امداد و نجات برگزار شد، افزود: یکی از اهداف‌مان از برگزاری این مانور، شکستن تابوی بروز حادثه در سطح پایتخت و آمادگی در برابر آن بود؛ لازم بود به مردم هشدار دهیم که این شهر در خطر حوادث و سوانح است و این حالت می‌تواند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و ... باشد. از گرد و غبار و طوفان بارها و بارها ضربه خوردیم و تمام این مسایل باید درس عبرت باشد.

وی افزود: این چنین حوادثی باید هم برای مردم و هم برای مسوولان درس عبرت شود؛ مردم باید آمادگی لازم برای مقابله با حوادث داشته باشند و آموزش‌های مربوطه را نیز دریافت کنند. مدیران هم باید درس آموخته‌هایی داشته باشند؛ ابتدا اینکه مدیران باید در مقابله با بحران‌ها بتوانند مدیریت مطلوب را داشته باشند به عنوان مثال اجازه ساخت و ساز در روی گسل‌ها را ندهند، مسیرها را باز نگه دارند و در امر پیشگیری نیز گام بردارند. تمام این مباحث در بحث بحران‌های احتمالی پایتخت مهم هستند.

چرخساز ادامه داد: مدیران هم خود باید آموزش ببینند و هم در توسعه فرهنگ آموزش همکاری داشته باشند. سازمان امداد و نجات به عنوان مسئول کارگروه امداد و نجات می‌تواند در امر آموزش همگانی کمک کند. همه باید دست به دست هم دهیم و بحث آموزش همگانی را توسعه دهیم.

وی درباره بحران در پایتخت گفت: سازمان امداد و نجات نمی‌تواند یک تنه وارد گود شود. سایر دستگاه‌ها نیز باید وارد عمل شوند در عین حال از ساختارهای سایر استان‌ها هم باید استفاده شود. پوشش مدیریتی زلزله تهران و سایر بحران‌ها در پایتخت بسیار مهم است. بسیاری از کارها انجام شده اما هنوز جا برای کار باقی مانده است.

رییس سازمان امداد و نجات تاکید کرد: جای تمرین‌ها و آموزش‌ها برای مقابله با بحران پایتخت خالی است. باید آمادگی‌ها از حالت شماتیک و نمایشی خارج شود و به صورت عملیاتی و واقع‌گرایانه در آید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان