arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

در دیدار لاریجانی با معاون رییس‌جمهور آفریقای جنوبی چه گذشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مجلس با بیان این که جمهوری اسلامی ایران زمینه‌های زیادی برای گسترش روابط با کشور آفریقای جنوبی دارد، گفت: سعی می‌کنیم که روند فعالیت و سرمایه‌گذاری دو کشور را تسهیل کنیم.

علی لاریجانی امروز (یک‌شنبه 17 آبان‌ماه) در دیدار با راما فوسا، معاون رییس‌جمهور آفریقای جنوبی، گفت: برای ما ارتباطات نزدیک با کشور شما اهمیت دارد و نقش شما در گسترش این روابط بسیار تأثیرگذار است.

او افزود: از گذشته روابط اقتصادی خوبی میان دو کشور وجود داشته است.

وی تصریح کرد: در گذشته چند سفر به کشور آفریقای جنوبی داشته‌ام و با دیداری که با رییس‌جمهور وقت انجام دادم قرار بر این شد که در زمینه توسعه روابط خیلی فعال‌تر عمل کنیم اما با توجه به شرایط تحریم‌ها این کار با کندی پیش رفت ولی اکنون با استفاده از تجارب گذشته می‌توان این مرحله را پشت سر گذاشت.

لاریجانی با اشاره به توانمندی ایران در زمینه تولید برق، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در خصوص تولید انرژی‌های مورد نیاز آفریقای جنوبی به شما کمک کنیم، هم‌چنین زمینه‌های مساعدی برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و صنایع در کشور ایران وجود دارد.

وی افزود: در خصوص مسایل نظامی و هم‌چنین مسائل بهداشتی می‌توانیم تبادل اطلاعات داشته باشیم، کشور ایران از ظرفیت‌های پزشکی بالایی برخوردار است و گسترش همکاری در این خصوص می‌تواند برای هر دو طرف مفید باشد.

رییس قوه مقننه در پایان ضمن ابراز نگرانی از بحران‌هایی که در کشورهای آفریقایی وجود دارد، تأکید کرد: امیدوارم که با مواضع مثبت شما این بحران‌ها به‌زودی خاتمه پیدا کند و با تلاش همه کشورها ریشه تروریزم و ناامنی در همه جهان از بین برود.

براساس این گزارش، راما فوسا، معاون رییس‌جمهور آفریقای جنوبی در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از سفر به ایران و دیدار با مقامات ایرانی، گفت: امروز صبح در سمینار توسعه روابط تجاری میان ایران و آفریقای جنوبی شرکت کردم و با توجه به هیأت خوبی که از معاونان وزیران کشورم در این سفر من را همراهی می‌کنند، توانستیم با تجار ایرانی صحبت‌های خیلی خوبی داشته باشیم.

او افزود: ما همیشه پشتیبان جمهوری اسلامی ایران و مواضع این کشور بوده‌ایم و معتقدیم که ایرانی‌ها افراد قوی هستند که از مواضع خود کوتاه نمی‌آیند و با قدرت عمل می‌کنند و برجام این مساله را ثابت کرد.

معاون رییس‌جمهور آفریقای جنوبی تصریح کرد: با رفع تحریم‌ها می‌توانیم در حوزه‌های جدید مانند تجارت، سرمایه‌گذاری و مسائل بانکی روابط تازه‌ای را آغاز کنیم و این مبنای خوب روابط بین‌المللی میان دو کشور است.

وی افزود: دو کشور ایران و آفریقای جنوبی رویکردهای یکسانی نسبت به مسائل بین‌المللی دارند و هر دو در حال پیشرفت هستیم و می‌خواهیم دریچه‌های تازه‌ای بر روی کشورهای‌مان گشوده شود.

راما فوسا با اشاره به هدف سفر خود و هیأت همراه به ایران، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه حامی ما بوده است و در زمان وفات نلسون ماندلا هیأتی از ایران به کشور ما سفر کردند و در زمان بحران‌ها حامی ما بوده است و به همین دلیل از سرگیری روابط تجاری و فرهنگی میان این دو کشور خیلی حائز اهمیت است.

معاون رییس‌جمهور آفریقا گفت: آفریقای جنوبی از نظر پزشکی و مسائل بهداشتی خیلی به کمک نیاز دارد و حمایت‌های شما در این زمینه می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند، هم‌چنین با صحبت‌های معاون وزیر اقتصاد آفریقای جنوبی با مسوولان کشور جمهوری اسلامی ایران زمینه‌های تازه‌ای از روابط بانکی و تجاری را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به خطر گسترش نفود تروریزم، افزود: کشور ما همیشه به دنبال صلح بوده است. ما جزو اتحادیه آفریقا هستیم و به همین خاطر مفتخریم که بگوییم همیشه از مشارکت در فعالیت‌های صلح‌جویانه حمایت خواهیم کرد و اتحادیه آفریقا تلاش کرده است که گروه‌های تروریستی را شناسایی و در نابودی آن‌ها اقدامات مناسب انجام دهد.

معاون رییس‌جمهور آفریقا ضمن ابرازامیدواری جهت رفع هرچه سریع‌تر تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران، تأکید کرد: ملت ایران، ملتی استوار است و توانست بر روی خواسته‌های خود پافشاری کند و همین امر باعث خواهد شد که دریچه‌های جدیدی بر روی کشور شما باز شود و من خوشحالم که جزو اولین کشورهایی هستیم که پس از تصویب برجام به ایران سفر کرده‌ایم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان