arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴

شبنامه و ما أدراك شبنامه/ مسئولان به آرامش دعوت مي‌كنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «شبنامه و ما أدراك شبنامه» و باز هم داستان تكراري پخش شبنامه براي نشان دادن يك مخالفت! و اين‌بار علي لاريجاني بود كه به اين ابزار مخالفت نخ‌نما شده واكنش نشان داد و ديروز اگرچه مي‌گفت: «اختلاف نظر در كشوري با رشد‌يافتگي سياسي طبيعي است» افزود: «اما حرف زدن عليه يكديگر در جلسات پنهاني و پخش شبنامه باعث انقباض در كشور و ايجاد دشمني مي‌شود.»

شبنامه به تدريج تبديل به يك فرهنگ برای تندروها شده است و برايشان هم اهميت ندارد كه مخاطب شبنامه كيست. فقط در زمان دولت نخست احمدي‌نژاد بود كه اين شبنامه‌نويس‌ها به خود استراحت دادند و در دولت دوم او براي مشايي شبنامه نوشتند. از آغاز دولت روحاني هم چراغ‌هاي اين افراد پرنور‌تر از هميشه شد و شبنامه‌نويسي‌ها رونق گرفت؛ جالب اينكه سفرهاي استاني محل خوبي براي پخش اين شبنامه‌ها بود يا شبنامه‌هايي كه در مجلس عليه رئيس‌جمهور و اعضاي دولت پخش مي‌شد. نكته قابل تامل اينجاست كه نفس شبنامه‌نويسي، پنهان بودن است اما بعضا نگارندگان افشا مي‌شوند چنانكه مثلا 26مرداد سال گذشته كمال‌الدين پيرموذن نماينده اردبيل در مجلس اعلام كرد: «مهدي كوچك‌زاده امروز شبنامه‌اي در صحن علني مجلس عليه رئيس‌جمهوري توزيع كرد!» يا در خرداد همان سال بود كه در حاشيه مراسم بيست‌و‌پنجمين سالگرد امام خميني(ره) در حرم مطهر شبنامه و بولتن‌هايي عليه دولت و حسن روحاني رئيس‌جمهوري توزيع شد. 

 مسئولان به آرامش دعوت مي‌كنند
به هر حال در ماه‌هاي منتهي به برگزاري دو انتخابات مهم در كشور يعني مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان جامعه بايد به سمت آرامش حركت كند و نبايد اجازه داد فضا به سمتي برود كه دو اتفاق رخ دهد؛ يكي ايجاد فضا براي تندروها در جهت تخريب شخصيت كانديداهاي دو انتخابات و ديگری شبهه‌افكني درباره برگزاركنندگان انتخابات.

از همين روست كه مسئولان اين روزها بيش از گذشته درباره انتخابات سخن مي‌گويند و در جهت آگاهي‌بخشي به اقشار مختلف كشور گام بر مي‌دارند. صبح ديروز رئيس‌جمهور بيان كرد: «بيایيد تلاش كنيم براي حركت اقتصادي و سياسي جامعه اميدواري به وجود بيايد. اسفندماه انتخابات در پيش است و بايد همه را اميدوار كنيم كه پاي صندوق‌هاي رأي بيايند. همه بايد بتوانند افراد مورد نظرشان را در ليست‌هاي انتخاباتي ببينند و همه بايد در صف‌هاي انتخابات شركت كنند. هر چقدر بتوانيم فضاي اميد را در سياست، اقتصاد و فرهنگ بيشتر كنيم به توسعه نزديك‌تر خواهيم شد.» و علي لاريجاني رئیس‌مجلس هم با حضور در جلسه شوراي اداري استان البرز به بيان نكاتي درباره اقتصاد كشور و پرهيز از بداخلاقي‌هاي سياسي پرداخت. رئيس قوه مقننه گفت: ‌«گاهي در كشور مناقشاتي به دليل اختلاف‌نظر ديده مي‌شود كه نبايد اين اختلاف‌نظر به دشمني كشانده شود مثلا فردي راجع به موضوعی ملي نظري دارد كه بايد اجازه دهد ديگري نيز نظرش را بيان كند نه اينكه آن فرد را به خائن تبديل كند اين لسان غلط است. به همان اندازه كه انسان به خودش اجازه بيان نظر مي‌دهد بايد چنين اجازه‌اي به ديگري هم داده شود پس چرا صحبت از خائن به ميان مي‌آوريم. در اين صورت هم‌افزايي در كشور ايجاد نمي‌شود.» لاريجاني با بيان اينكه بايد تحمل‌ها درسطوح مختلف درست تنظيم شود، تاکید کرد: «وقتي كشوري از لحاظ مردمسالاري پايداري داشته باشد تحملش نيز نسبت به آرای مختلف بالا مي‌رود، قطعا تحمل كم ضدمردمسالاري است.» وي گفت: «با نزديك شدن به فصل انتخابات ممكن است صحبت‌هايي و حتي تخريب‌هايي به ميان آيد كه تخريب نيز ضدمردمسالاري است. اينكه همديگر را متهم كنند باعث انقباض كشور و دشمني مي‌شود كه اين دشمني اجازه هم‌افزايي در كشور را نمي‌دهد.» وي با بيان اينكه ممكن است عده‌اي نظرات متفاوت براي اداره كشور داشته و حتي با دولت مخالف باشند، افزود: «اما بايد اجازه دهند مخالفان نيز نظرشان را بيان كنند نه اينكه به دليل مخالفت آنها را منحرف بدانند. فضاي رواني آرام در جامعه يكي از ملزومات براي ايجاد رونق اقتصادي در كشور است. جامعه‌اي با ذهن منقبض، هيچگاه رشد نمي‌كند چرا كه يأس و منفي‌بافي باعث ركود در كشور مي‌شود و موضوع و رويكردي كه گاهي در مسائل ملي ديده شده است روندي غلط است.» 

 بايد بحث برجام خاتمه يابد
رئيس مجلس با بيان اينكه «بحث هسته‌اي با دستور رهبري و پيام ايشان تمام شد» ادامه داد: ايشان در پيامشان گفتند كه «با مصوبه مجلس و شوراي امنيت برجام را تاييد مي‌كنم بنابراين بايد بحث خاتمه يابد نه اينكه دوباره بحث‌هايي در اين رابطه صورت گيرد، اكنون زمان درست اجراي برجام است حال بيان حرف‌هاي ديگر چه خاصيتي براي كشور دارد.»

 لاريجاني گفت: «اقتصاد پررونق باعث آبرومندتر شدن كشور در منطقه و تقويت بنيه دفاعي و تاثيرگذارتر بودن در عرصه بين‌المللي مي‌شود لذا بايد مسائل حاشيه‌اي را كاهش داد. ‌رفتار ايران در مسائل منطقه توام با طمأنينه، عقلانيت و فكر بوده است و به همين دليل جايگاه ايران در منطقه تاثيرگذار است. ايران را كشوري تاثيرگذار در منطقه مي‌دانند كه مقداري از آن به دليل روحيه انقلابي مردم مجاهدت و تدابير درست است.» وي با بيان اينكه ماجراي هسته‌اي به صورت عقلايي حل شد كه پشت حل اين مساله ساعت‌ها فكر و انديشه و تمركز و تصميم‌گيري حساب شده بود و اينطور نبود كه در ساعتي كوتاه تصميم‌گيري شود، افزود: «تيم مذاكره‌كننده پيش از جلسات ساعت‌ها به بحث و تصميم‌گيري مي‌پرداخت و درنهايت گام‌ها را در مساله هسته‌اي با پختگي برداشت البته ممكن است در اين مسير در همه روند تاكتيك‌ها سنجيده نبود اما در مجموع و اكنون ايران توانسته است به دانش صلح‌آميز هسته‌اي دست پيدا كند و تحقيق و توسعه را داشته باشد، تحريم‌ها نيز برداشته مي‌شود البته ممكن است طرف مقابل شيطنت كند كه ما جواب خواهيم داد. در اين راه ايران سنجيده عمل كرد و راه را باز كرد.» 

آرمان

نظرات بینندگان