arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۱۸ آبان ۱۳۹۴

زمینه های همکاری بلژیک با ایران از زبان وزیرخارجه بلژیک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه بلژیک با اشاره به بحران سوریه تاکید کرد: این بحران باید از طریق راه حل سیاسی خاتمه پیدا کند و نه نظامی.

دیدیه ریندرس در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود در تهران به بحران آوارگان سوری اشاره کرد و گفت: بحران سوریه منجر به سیل زیادی از آوارگان به کشورهای اروپایی از جمله بلژیک شده و از این بابت، مشکلاتی را فراهم کرده است.

وزیر خارجه بلژیک در ادامه از نقش جمهوری اسلامی ایران در حل منازعات و بحران های منطقه ای از جمله سوریه و عراق تشکر و قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش موثری در حل این بحران‌ها داشته باشد و از حضورش در نشست وین برای پایان بحران سوریه قدردانی می‌کنیم.

وی در ادامه به زمینه های همکاری های بروکسل - تهران اشاره کرد و افزود: بلژیک می‌تواند در زمینه های انرژی ، مالی ، اقتصاد ، پزشکی و پزشکی هسته ای تجارب خود را در اختیار ایران قرار دهد.

دیدیه ریندرس در ادامه تصریح کرد: هم اکنون 20 شرکت تجاری در تهران در حال گفت‌وگو و رایزنی با همتایان خود هستند.

وزیر خارجه بلژیک همچنین به امضای یادداشت تفاهم میان ایران و بلژیک درخصوص مشورت و گفت‌وگوهای سیاسی اشاره کرد.

دیدیه ریندرس گفت: روابط دو کشور بسیار قدیمی است و از 125 سال پیش آغاز شده است.

وی افزود: ما علاوه بر بازگرداندن برخی آثار تاریخی ایران آماده ایم برخی اسناد آرشیو روابط میان پادشاهان دو کشور را در اختیار ایران بگذاریم، همچنان این آمادگی را داریم که نخستین تلگرافی را که در سال 1890 از طرف سفیر ما درباره استقبال خوب از وی در تهران صادر شده است را دراختیار شما قرار دهیم.

ریندرس گفت: ما می توانیم در زمینه محیط زیست و اجتناب از پرداخت مالیات مضاعف به منظور تقویت روابط دو جانبه همکاری کنیم.

وزیر خارجه بلژیک همچنین از امضای یادداشت تفاهم با ظریف برای مشورت‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی در همه زمینه‌ها خبر داد و ابراز امیدواری کرد دو کشور در همه زمینه‌ها اعم از موضوعاتی که توافق دارند یا ندارند گفت‌وگو کنند.

ریندرس افزود: حقوق بشر می‌تواند موضوع گفت‌وگوهای میان ایران و بلژیک و اتحادیه اروپا باشد.

وی با قدردانی از استقبال و میهمان نوازی مقامات کشورمان از ایفای نقش ویژه ظریف در توافق هسته‌ای در دو سال گذشته قدردانی کرد.

وزیر خارجه بلژیک افزود: سال آینده میلادی می توان از اجرای توافق و رفع تحریمها صحبت و در زمینه های مختلف از نقش و مشارکت ایران برای حل و فصل مسائل استفاده کرد.

وی همچنین از حضور ایران در اجلاس وین برای حل و فصل مسائل سوریه و نیز از ایفای نقش کشورمان برای حل و فصل بحران در عراق و یمن قدردانی کرد.

وزیر خارجه بلژیک تروریسم را مهمترین چالش پیش رو دانست و افزود: ما در بروکسل نخستین کشوری هستیم که قربانی آوارگان و مهاجرانی هستیم که مناطق جنگی را به امید رسیدن به زندگی بهتر ترک کرده اند.

ریندرس تأکید کرد: ما باید برای بحرانهای ناشی از تروریسم در منطقه راه حل سیاسی بیابیم و اساساً راه حل نظامی برای این موضوع وجود ندارد.

ریندرس همچنین با اشاره به زمینه های مختلف همکاری ایران و بلژیک افزود: به عنوان نمونه ما می توانیم همکاریهای فرهنگی خوبی به ویژه در عرصه های دانشگاهی داشته باشیم.

وی گفت: همچنین زمینه همکاری‌های اقتصادی در عرصه‌های انرژی، مالی و پزشکی به ویژه پزشکی هسته ای وجود دارد که ما از تجارب بسیاری در این زمینه برخورداریم.

وزیر امور خارجه بلژیک ادامه گفت‌وگوها در ماه‌ها و سالهای آینده را خواستار شد و ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد سفر ظریف به بروکسل باشیم .

ریندرس همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره موضع صریح او در خصوص ادامه بمباران یمن توسط عربستان گفت: همانطور که اعلام کردم در برخی درگیریها فقط راه حل سیاسی قابل دسترس است.

وی افزود: درباره سوریه نیز خوشحالیم که این راه حل آغاز شده است و امیدواریم نشستهای دیگری به این منظور برگزار شود.

ریندرس تأکید کرد: درباره یمن نیز باید آتش بس برقرار و روند سیاسی ایجاد شود و از همه بازیگران خواسته شود پشت میز مذاکره بیایند.

وزیر خارجه بلژیک گفت: هیچ راه حل نظامی برای این مسئله وجود ندارد و تنها راه عملی گفت‌وگو و مذاکره است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بروکسل ، تفاهم ، وین ، مطبوعاتی
نظرات بینندگان