arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴

مذاکرات آبی ایران-آفریقای جنوبی/ احتمال ساخت سد ایرانی در آفریقا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نیرو در دیدار با وزیر آب آفریقای جنوبی بر فراهم شدن زمینه‌های ساخت سد توسط شرکت‌های ایرانی در آفریقای جنوبی تاکید کرد.

حميد چيت‌چيان عصر امروز در ديدار با «موکو نيانه» وزير آب و فاضلاب آفريقاي جنوبي اظهارداشت: با توجه به سابقه خوب همکاری، هر دو کشور تمايل دارند در زمينه‌هاي اقتصادي با هم همکاري داشته باشند.

وزير نيرو با تاکید بر اینکه در گسترش روابط با آفريقاي جنوبي عمل‌گرا هستيم گفت: در زمينه بين‌المللي، همکاري‌هاي ارزشمندي بين آفريقاي جنوبي با جمهوري اسلامي وجود داشته است، به خصوص در زمان تحريم‌ها آفريقاي جنوبي همراه ايران بوده است.

چیت چیان افزود: در گسترش روابط با آفريقاي جنوبي عمل‌گرا هستيم، چرا که آغاز يک کار اجرايي بين دو کشور بهتر از امضاي يادداشت تفاهمي است که پس از امضا، عملياتي نشود. وي با بيان اينکه ايران در حوضه صنعت آب به بيش از ۴۰ کشور صدور تجهيزات فني و مهندسي دارد، افزود: در زمينه‌هاي احداث سد، نيروگاه‌هاي برق‌آبي، تصفيه‌خانه‌هاي آب و فاضلاب، نيز متخصصان ايراني در حال خدمات‌‌رساني و همکاري با بيشتر کشورهاي جهان هستند.

وي در خصوص ايجاد کميته مشترک بين دو کشور گفت: اين کميته مشترکي يکسال در ايران و يکسال در آفريقا تشکيل شود و براي تبادل تجارب مي‌توان کارگاه‌هاي آموزشي نيز برگزار کرد. وزير نيرو از شرکت مپنا به عنوان يکي از شرکت‌هاي توانمند ايراني که مي‌تواند همکاري‌هاي مناسبي با آفريقاي جنوبي داشته باشد، ياد کرد و ادامه داد: در خصوص احداث سايت‌هاي آب‌شيرين‌کن، شرکت‌هاي تامين لوله، پمپ، تصفيه‌خانه نيز شرکت‌هاي داخلي را تشويق خواهيم کرد تا با آفريقاي جنوبي همکاري کنند.

وزیر نیرو اضافه کرد: در موضوع انتقال تجربه، مديريت پروژه و مهندسي آمادگي داريم که شرکت‌هاي مشاوري را برای همکاري به شما معرفي کنيم. چيت‌چيان تصريح کرد: رابطه دو طرف مي‌تواند باعث پايداري همکاري‌ها شده و کميته نقش موثري در معرفي توانمندي دو طرف داشته باشد.

همچنین «موکو نيانه» وزير آب و فاضلاب آفريقاي جنوبي با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي همواره از آفريقاي جنوبي حمايت کرده است، افزود: تمايل داريم روابط ما بيشتر از گذشته باشد. وي يکي از مشکلات کشورش را عدم دسترسي به آب دانست و اظهار اميدواري کرد از تجربيات جمهوري اسلامي در اين خصوص استفاده شود.

موکونيانه همچنين خواستار ايجاد صنايع جديد و زيرساخت‌هاي بهداشت شد و افزود: اميدواريم با اجراي پروژه‌ها بتوانيم روابط خود را با جمهوري اسلامي گسترش دهيم. وي با بيان اينکه رئيس‌جمهور آفريقای جنوبی، رئيس زيرساخت اتحاديه آفريقا نيز هست، افزود: در کشورمان داراي چهار پروژه در بخش آب هستيم که با موفقيت در اين پروژه‌ها مي‌توانيم ثبات را در کشورمان تضمین کنیم.

وزير آب و فاضلاب آفريقاي جنوبي درخواست کرد، همکاري در حوضه‌هاي آب و بهداشت فراتر از مرزهاي آفريقايي باشد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان