arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۷۵۵
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

فیتیله‌ای‌ها چشم‌انتظار بخشش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بازیگران قدیمی‌ترین برنامه تلویزیون چشم‌انتظار بخشش‌اند. باور نمی‌کردند شوخی‌های برنامه‌شان نه‌تنها باعث توقیف برنامه و ممنوع‌التصویری که موجب رنجش هم‌وطنان ترک شود.
 
به گزارش شرق، پنج‌روز از برنامه جنجالی گذشته و با وجود عذرخواهی عوامل، برخی از مدیران شبکه دو توبیخ و برکنار شده‌اند. محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما، با ابراز تأسف عمیق از خطا و سهل‌انگاری غیرقابل‌گذشت در بخشی از برنامه «فیتیله»‌ اعلام کرد با مدیران و عناصر دخیل در این مسئله تأسف‌بار که موجب رنجش خاطر هم‌وطنان عزیز آذری‌زبان شده، برخورد جدی و به آن رسیدگی کامل می‌شود. اما اعتراض نسبت به برنامه اخیر «فیتیله» تنها به اینجا ختم نشد.
 
از اعتراض خیابانی تا شورای امنیت ملی
 
اعتراض‌های خیابانی نخستین واکنش‌هایی بود که پس از پخش این برنامه رسانه‌ای شد. کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده مردم اردبیل و مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، نیز نسبت به آنچه در این برنامه موجبات رنجش مردم را فراهم کرده بود انتقاد کردند و خواستار برخورد جدی با عوامل این بی‌احترامی و عذرخواهی شدند. شورای امنیت کشور نیز این موضوع را دنبال کرد و به سازمان صداوسیما اعلام کرد سریعا در این زمینه تدبیری بیندیشد و از مردم عذرخواهی کند. یک مقام مسئول در شورای امنیت ملی گفت: با توجه به اینکه سازمان صداوسیما از مردم عذرخواهی و با مسئولان و عوامل مربوطه برخورد کرده است، مردم نیز باید مراقب باشند و به حرف تحریک‌کنندگان گوش ندهند. از سوی دیگر در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به برنامه اخیر فیتیله، یک وکیل دادگستری آذری‌زبان به دلیل توهین برنامه فیتیله در روز جمعه پانزدهم آبان به آذری‌زبان‌ها، علیه سرافراز، جعفری‌جلوه، کارگردان و تهیه‌کننده این برنامه در شعبه چهار بازپرسی دادسرای رسانه طرح شکایت کرد.
 
واکنش کارگردان فیتیله به شکایت از مدیران
 
محمد مسلمی، کارگردان و بازیگر برنامه فیتیله، در واکنش به شکایت جعفر افشارپناه در گفت‌وگو با «شرق» به عذرخواهی مکرر عوامل این برنامه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: در این مدت بارها به این موضوع اشاره کرده‌ایم که خطای ما عمدی نبود و از تمام هم‌وطنان آذری‌زبان عذرخواهی کردیم و می‌رنجیم از اینکه باوجود این عذرخواهی‌ها، همچنان واکنش‌ها ادامه دارد. او ادامه داد: ما مسلمانیم و پیرو پیامبر و امامانی که رفتار حسنه را از آنها آموختیم. پیامبر ما کسی بود که وقتی کسی در خیابان به او توهین کرد فردا حالش را پرسید. ما بارها اعلام کرده‌ایم که خدمتگزار مردم هستیم و اگر غفلتی اتفاق افتاده است مردم بر ما ببخشند.
 
مسلمی در پاسخ به این پرسش که تبعات بعد از این برنامه و صحبت‌های پورمحمدی، معاون سیما، مبنی‌بر اینکه پخش برخی برنامه‌های تلویزیونی دیگر به صورت «زنده» نخواهد بود و تا چه حد فکر می‌کند چنین رویکردی می‌تواند نظارت را دقیق‌تر کند؟ گفت: طبعا نظارت دقیق‌تری به برنامه‌ها خواهد شد و تولید به لحاظ کیفی بالاتر خواهد رفت. او ادامه داد: برخی از واکنش‌ها در چند روز اخیر را متوجه نمی‌شوم. کشور ما قانون دارد. ما می‌توانیم نقد شویم و به‌طور منطقی درباره این اتفاق پاسخ‌گو باشیم. اما برخورد‌های سلیقه‌ای به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. از طرفی موجی از واکنش‌ها نسبت به آقایان پورمحمدی و سرافراز و شکایت علیه آنها چرا باید مطرح شود؟ این مدیران باید بر تمامی برنامه‌های صداوسیما نظارت داشته باشند و اگر خطایی از ما سرزده است چرا آنها باید موردحمله قرار بگیرند؟ انسان جایزالخطاست و تنها خداوند است که منزه است.
 
مسلمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: دوستان هر کار حقوقی که فکر می‌کنند لازم است را انجام بدهند. خداوند جای حق نشسته است، می‌داند که خطای ما عمدی نبوده و قاضی واقعی خداوند است. از کسانی که از این اشتباه رنجیده‌‌اند عذرخواهی می‌کنم. همچنین علی فروتن و حمید گلی از بازیگران این برنامه و همچنین علیرضا آقایی تهیه‌کننده «فیتیله» مراتب عذرخواهی خود را به مردم آذربایجان اعلام کردند.
 
تهیه‌کننده این برنامه با اشاره به سابقه فعالیت گروه «فیتیله» در سراسر کشور و در استان‌های مختلف گفت: حضور «فیتیله‌ای‌ها» در شهرهای مختلف و میان اقوام و طوایف مختلف گواه این ادعاست که همواره اقوام مختلف مورداحترام این برنامه بوده‌‌اند و هیچ‌گاه در طول ١٤ سال سابقه این برنامه توهینی به هیچ‌کدام از اقوام نشده است. علیرضا آقایی با اشاره به اینکه این سه بازیگر از اقوام مختلف (آذری، لر و گیلک) بوده‌‌اند، افزود: هیچ‌گاه کسانی که خود از اقوام مختلف هستند، به خاستگاهی که به آن تعلق دارند توهین نکرده و نمی‌کنند. این سه بازیگر و مجری برنامه کودک حدود ٢٤ سال است که در برنامه‌های مختلف تلویزیون برنامه اجرا کرده‌‌اند و نوع فعالیت آنها و ارتباطی که با مردم برقرار کرده‌‌اند، نشان می‌دهد که هیچ‌گاه قصد جسارت به قوم و لهجه‌ای را نداشته و ندارند و در برنامه‌های آموزشی خود با اجرای نمایش، ترکیبی از گویش و لهجه‌های مختلف را ارائه کرده‌اند. تهیه‌کننده این برنامه افزود: با این حال اگر لازم باشد من بارها و بارها از مردم آذربایجان عذرخواهی می‌کنم و اگر هم سوءتفاهمی پیش آمده، سهوی بوده و هیچ عمد و غرضی در کار نبوده است.  حمید گلی از بازیگران برنامه تلویزیونی فیتیله در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اینکه از ٢٤ سال فعالیت در رسانه ملی، ١٤ سال از آن در برنامه زنده فیتیله گذشته است، گفت: در یک برنامه زنده طبعا لغزش و خطاهایی وجود دارد و غفلت ما در برنامه اخیر فیتیله نیز باعث شد متوجه اشتباه به‌وجودآمده شویم و از مردم عذرخواهی کنیم.
 
توقف پخش «زنده» برخی برنامه‌های تلویزیونی؟
 
اتفاقات چند روز اخیر در سیما باعث تجدیدنظر مسئولان این رسانه در برنامه‌سازی‌شان شده است. علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما در تازه‌ترین اظهارنظرش اعلام کرد پخش برخی برنامه‌های تلویزیونی دیگر به صورت «زنده» نخواهد بود. پورمحمدی گفت: «آیین‌نامه‌ها را طوری تغییر می‌دهیم که دیگر این‌گونه موارد تکرار نشود».
برچسب ها: فیتیله ، سیما
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
4
96
اصل کاری ها که خطا کردن مدیران صداو سیما هستن!
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
55
143
من یه آذری هستم .از آذربایجان غربی...من موندم که چرا برخی از دوستان اینقدر با این قضیه درگیرشدندو دارند پرنگش میکنند..اتفاقی افتاد و اونا به اشتباهشون پی بردند و دارند مدام معذرت خواهی میکنند..بهتره دست از لجبازی بکشیم...باید قدری جنبه و ظریفت خودمون رو بالا ببریم(ممکنه بعضیها بگند فلانی بیغیرته که اینجوری داره دفاع میکنه) اگه این بگیر و ببندها غیرت داشتنه که وای به حال غیرتمون...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
احسنت به شما.
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
19
47
به نظر من این مسئله صرفا توهین به یک قوم نمی باشد بلکه رانتی هست که یک عده خاص علی رغم اینکه هیج نو اوری در کار ندارند باید مدتها مجبور به تحمل برنامه هایشان باشیم به جرائت میگویم اگر از یک جمع عادی مردم خواسته میشد این متن را در جمع چند نفره عنوان کنند 80 درصد به لحاظ چندش آور بودن موضوع از عنوان آن امتناع میکردنند این آقایان مثلا هنرمندند و فرهنگساز.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
15
55
دوست عزیز با سلام و احترام به حضور تمامی هموطنان
این مسئله را متوان از دو زاویه متفاوت نگاه کرد.
1- اگر بپذیریم که این واقعه سهوی بوده و هرانسانی نیز ممکن است اشتباه کند و برنامه فتیله زنده پخش میشده و یک کلمه یا یک جمله به اشتباه و فی البداهه روی آنتن پخش رفته ، حق با شماست و هر ترک زبان منصفی نیز این را به خوبی درک میکند که این موضوع جای اعتراض ندارد و کسی که طلب مغفرت میکند را باید بخشید.
2- لیکن واقعیت های موجود یک چیز دیگر را نشان می دهد. داستانی که روی آنتن شبکه 2 صدا و سیما رفته از قبل نوشته شده و برنامه قبلا ضبط و مکرر بازبینی شده و تایید مدیران پخش را گرفته و به مدت بیش از 10 دقیقه روی آنتن بوده پس نمیتوان از آن به عنوان اشتباه سهوی یاد کرد به نظر میرسد باید تغییر رویه اساسی در سیاست های سیما باید پیاده گردد. والا با محروم کردن چند بازیگر قطع برنامه و یا تغییر چند مدیر این اشتباهات اصلاح نخواهد شد.
همدلی و همرنگی را برای تمامی هموطنان آرزومندم.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
51
88
بابا ول کنید دیگه ، چطور اون همه سال که همین برنامه باعث شادی بچه ها و خونواده هاشون میشد یک کلمه تشویق و تشکر نکردید حالا دیگه تا بیچاره شون نکنید دست برنمیدارید ؟؟؟؟؟؟؟؟
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
23
68
توهین بزرگی بود شد و معذرت خواسته شد و مردم بزرگ ترک هم پذیرفتند دیگر تمام.حرف مردم با فتیله ای ها نیست.خوب اشتباه سهوی بوده و اقرار کردند .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
14
20
از فتیله خسته شده ایم نو آوری و محتوا ندارد .برنامه ای دیگری به جای آن شروع کنند با مجریان جدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
21
28
بهتر است آذری زبان های عزیز سعه صدر داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
18
27
دم مازني ها گرم كه چهار تا پايتخت درست كردن ولي دم نزدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
13
26
امروز برای عموهای بچه ها روز سختی است رگهای غیرت همه برای یک اشتباه ورم کرده است دیگر هیچکس آن گذشته پر شور ونشاط آن خنده و شا دی بچه ها را بیاد ندارد
ناشناس
|
Hungary
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
16
31
برنامه های طنز را پانتومیم اجرا کنید تا به هیچ کسی برنخورد !!!!
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
21
34
بابا اين همه توو همه برنامه ها صداو سيما با همه اقوام و لهجه ها شوخي ميكنن من موندم تركها چرا اينجوري ميكنن؟!  
نظرات بینندگان