arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

حاشیه‌سازی فرانسوی پیش از سفر روحانی به پاریس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالی که رسانه‌های فرانسوی گزارش می دهند مهمانی رسمی نهار هفته آینده در کاخ الیزه برای پذیرایی از حسن روحانی رئیس جمهور ایران به علت اختلاف بر سر سرو کردن شراب لغو شده، کاخ الیزه در این مورد سکوت کرده است. مقامات کشورمان نیز در این باره اظهار نظری نداشته اند.
 
در روزهای گذشته رسانه های فرانسوی از یک اتفاق حاشیه ای در سفر هفته آینده حسن روحانی به اروپا پرده برداشتند.
 
رادیو آر تی ال فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که مقام های فرانسوی ظاهرا برنامه مهمانی رسمی نهار در پاریس به میزبانی فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه را لغو کرده اند.
 
به گزارش بی بی سی،  این تصمیم پس از آن بود که دولت ایران اصرار ورزید نهار بدون شراب با گوشت حلال سرو شود که برای فرانسه قابل قبول نبود. در عوض فرانسوی ها پیشنهاد مراسم صبحانه را دادند که مورد قبول ایرانی ها واقع نشد.
 
براساس این گزارش دو رهبر روز سه شنبه آینده فقط نشستی رسمی خواهند داشت.
 
یک سخنگوی کاخ الیزه از اظهار نظر در مورد اختلاف بر سر شراب و گوشت حلال خودداری کرده است.
 
مقامات ایران نیز تاکنون در این باره توضیحی نداده اند.
 
یک منبع نزدیک به رئیس جمهور فرانسه به این روزنامه گفت که این برنامه "هنوز نهایی نشده است" و افزود که هیاتی فرانسوی قرار است تا پایان هفته برای حل جزئیات سفر به تهران برود.
 
در سال ۱۹۹۹ سفر رئیس جمهور وقت ایران به فرانسه چند بار به تأخير افتاد که يکی از دلايل عمده آن این بود که هيأت ايرانی حاضر نبود در مهمانی شام ژاک شيراک رئيس جمهور فرانسه شرکت جويد چون قرار بود در آن مهمانی، شراب صرف شود.
 
فرانسوی ها که شراب بخش مهمی از فرهنگ آنهاست آن زمان هم حاضر نشدند به خاطر رئيس جمهور ايران دست از صرف شراب در مهمانی شام بردارند و سرانجام مهمانی شام لغو شد و به جای آن از رئيس جمهور ايران با عصرانه ای غير رسمی پذيرايی شد.

فرارو
نظرات بینندگان