arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴

زمان ارائه ارزیابی نهایی آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ارزیابی نهایی خود را درباره برنامه هسته ای ایران تا 15 دسامبر (24 آذر) به شورای حکام ارائه می کند.

'یوکیا آمانو' که روز چهارشنبه در انستیتوی مطالعات راهبردی بروکسل و در نشست کنسرسیوم عدم اشاعه اتحادیه اروپا سخنرانی می کرد، گفت: ما در حال نهایی کردن تحلیل همه اطلاعاتی که در اختیار داریم، هستیم. من ارزیابی نهایی خودم را درباره همه مسائل مهم و باقیمانده فعلی و گذشته (هسته ای ایران) تا روز 15 دسامبر (24 آذر) به شورای حکام آژانس ارائه خواهم کرد.
بر اساس متن منتشره در سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدیرکل آژانس در این سخنرانی گفت: من ماه گذشته اعضای آژانس را مطلع کردم که فعالیت های در نظر گرفته شده در نقشه راه توافق شده بین ایران و آژانس، تا تاریخ تعیین شده (15 اکتبر) کامل شده است.

وی با اشاره به تاریخچه مذاکرات ایران و آژانس و همچنین نحوه تهیه گزارش های فصلی آژانس درباره فعالیت های ایران، اظهارداشت: قبل از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه ژوئیه (تیرماه)، من نقشه راهی را با ایران امضاء کردم تا جنبه های احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران روشن شود.

'هدف این نقشه راه تقویت و تسریع همکاری و گفت و گو میان ایران و آژانس بود با در نظر داشتن این موضوع که تمام مسائل باقیمانده تا پایان سال 2015 حل و فصل شود.'

به گفته آمانو، پس از توافق ایران و گروه 1+5 در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه ژوئیه، شورای امنیت از آژانس خواست تا انجام تعهدات ایران در ارتباط با موضوع هسته ای را که در برجام در نظر گرفته شده است، راستی آزمایی و نظارت کند و شورای حکام آژانس نیز اختیار انجام این کار را داد.

مدیرکل آژانس سپس به اقداماتی که ایران باید بر اساس برجام انجام دهد اشاره کرد و گفت که این اقدامات به آژانس کمک خواهد کرد که فعالیت های هسته ای ایران را بهتر درک کند.

وی اظهارداشت: آژانس با انتقادات زیادی از طرف های مختلف مواجه بوده است که همه آنها هم منصفانه نبود. ما همزمان به سختگیری زیاد علیه ایران و همراهی و کمک زیاد متهم شدیم. این مسائل نشان می دهد که تقریبا درست عمل کرده ایم. ما با تکیه بر واقعیت ها و برنامه های فنی خود اعتماد همه طرفها را جلب کردیم.

آمانو در بخش دیگری از سخنان خود ضمن مرور تعاملات ایران و آژانس در گذشته، خطاب به حاضران گفت: 'خانم ها و آقایان، اجازه بدهید که شفاف باشم. من نگفتم ایران سلاح اتمی دارد اما گفتم که ایران مسائلی دارد که باید پاسخ دهد.'

مدیرکل آژانس همچنین به سفر ماه سپتامبر (شهریور- مهر) خود به تهران اشاره کرد و یادآور شد: من در این سفر ملاقات های سطح بالایی انجام دادم و همچنین از سایت پارچین که از مدت ها قبل آژانس علاقه مند به بازدید از آن و به دنبال دریافت اجازه دسترسی به آن بود، دیدن کردم.
'نمونه های محیطی در پارچین گرفته شد و این نمونه ها برای تحلیل به آزمایشگاه های تخصصی آژانس در وین ارسال شد.'

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: آژانس به اجرای پادمان ها در ایران ادامه خواهد داد با در نظر داشتن این مساله که بتوانیم به آنچه «نتیجه گیری گسترده تر» می نامیم، دست یابیم. منظور، دستیابی به نتیجه گیری درباره این مساله است که همه مواد هسته ای همچنان در مهلت مقرر برای اهداف صلح آمیز استفاده شود.

'توافق هایی که در ماه ژوئیه حاصل شد از دید آژانس و فعالیت های راستی آزمایی دستاوردی کاملا روشن بود. ترکیب توافق های پادمانی جامع ما با ایران، پروتکل الحاقی و اقدامات توافق شده برای شفاف سازی در برجام، توانایی ما را برای راستی آزمایی ماهیت فعالیت های هسته ای ایران توسعه می دهد.'

آمانو گفت: اقدامات زیادی در پیش روی ما است اما ما تخصص و تجربه لازم را برای انجام کار داریم. آژانس همچنان به عنوان چشم و گوش جامعه بین المللی در موضوعات هسته ای ایران باقی خواهد ماند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: اتمی ، برجام ، سایت ، انستیتو
نظرات بینندگان