arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴

نیروگاه های خورشیدی اولویت وزارت نیرو / وزارت نیرو امکان پرداخت بدهی هایش را ندارد

محمودی تاکید کرد: با وجود این، از آنجایی که بسیاری منابع آب سطحی و زیرزمینی، پیش از این مصرف شده و تحلیل رفته است، منابع آبی جدید فقط می تواند کمک خوبی برای بهبود وضعیت مراتع، مناطق جنگلی و حیات محیط زیست باشد، اما برای ذخیره سازی و جبران موارد یادشده، نیازمند بارندگی های زیاد و طولانی مدت هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ستار محمودی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش تمایل خارجی ها برای احداث نیروگاه های جدید در کشور گفت: با شرایط جدید کشور و توافق برجام، شاهد افزایش حضور خارجی ها برای مشارکت در عرصه های صنعتی و سرمایه گذاری هستیم.

نیروگاه های خورشیدی اولویت وزارت نیرو / وزارت نیرو امکان پرداخت بدهی هایش را نداردوی ادامه داد: در صنعت آب و برق نیز حضور اروپایی ها و کشورهای پیشرفته آسیایی در این صنایع نسبت به گذشته افزایش داشته است.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به استقبال چشمگیر خارجی ها بخصوص اروپایی ها برای احداث نیروگاه های جدید در ایران، گفت: اولویت ما در این زمینه احداث نیروگاه های خورشیدی و تجدیدشونده در مناطق مورد نیاز است.
قائم مقام وزیر نیرو افزود: این شرکت ها ادبیات و خواست ما که «همکاری در قالب سرمایه گذاری و انتقال فناوری است» را به خوبی دریافت کرده و می دانند دیگر دوران قطعه فروشی و ابزار فروشی به ایرانی ها به سرآمده است.

محمودی افزود: از سویی دیگر، طرف اصلی مذاکرات آنها بخش خصوصی (و نه بخش دولتی) ایران است و دولت تنها به عنوان ظرفیت ساز، کارگشا، ناظر، کمک کننده به بازار و تسهیل کننده مقررات داخل کشور وارد عمل می شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های خارجی اکنون به دنبال یافتن شرکا و یا در حال بازتعریف ارتباطاتی هستند که از گذشته با شرکت های ایرانی داشته اند.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: در شرایط کنونی، دو طرف در حال انجام مذاکرات و مراودات هستند؛ بیشتر این شرکتها از کشورهای اروپایی هستند؛ در چند مورد کارها به خوبی پیش رفته اما قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه اولویت ما با احداث نیروگاه های خورشیدی و تجدیدشونده است، افزود: هر چند ظرفیت این نیروگاه ها کوچک است، اما به صورت گسترده می توان آنها را در کشور احداث کرد.

محمودی با اشاره به برنامه ریزی ها برای احداث نیروگاه های حرارتی، گفت: هر چند نگاه اصلی ما به شبکه برق سراسری است، اما در عمل در برخی مناطق کمتر توسعه یافته کشور نظیر بخش هایی از سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و یا مناطقی که قطب تولیدی اند نیز به احداث نیروگاه های حرارتی خواهیم پرداخت.

در حال حاضر امکان پرداخت همه بدهی های وزارت نیرو وجود ندارد

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص پرداخت بدهی های وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه بدهی هایی به طلبکاران خود در صنعت، ساخت، تولید و مشاوره دارد و به این منظور، دو سالی است که وارد عمل شده تا صنعت کماکان رونق داشته و پویایی خود را حفظ کند.

این مقام مسئول یادآورشد: این وزارتخانه اخیرا با پیگیری مواردی همچون صکوک و دریافت کمک هایی از خزانه اسلامی، به دنبال پرداخت بخشی از مطالبات اضطراری پیمانکاران و سازندگانش است که موافقت اولیه آن نیز اخذ شده است.

وی مجموع بدهی های وزارت نیرو که امکان دریافت از خزانه اسلامی با عنوان صکوک را داشته، حدود 10 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: طی موافقت اخذ شده مقرر است این مبلغ به 20 هزار میلیارد ریال افزایش یابد، اما زمانبر است و باید فرآیند خاص خود را طی کند.

محمودی اضافه کرد: هر چند صکوک شرایطی دارد و ممکن است دریافت طلب برای برخی پیمانکاران از این محل جذاب و برای بعضی دیگر جذابیتی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو همه تلاش خود را برای بازپرداخت بدهی ها و تحرک بخشی به بخش صنعت انجام می دهد، تاکید کرد: در حال حاضر امکان پرداخت همه بدهی های وزارت نیرو وجود ندارد.

 افزایش بارش ها در مقایسه با 46 سال گذشته

قائم مقام وزیر نیرو همچنین با اشاره به بارندگی های اخیر در سطح کشور، گفت: این بارش ها نسبت به سال گذشته و نسبت به میانگین 46 ساله کشور، وضعیت بهتری را نشان می دهد و امیدوارکننده بوده است.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی نیز پاییز و زمستان متوسطی را در کل کشور برای سال جاری پیش بینی کرده است.

محمودی تاکید کرد: با وجود این، از آنجایی که بسیاری منابع آب سطحی و زیرزمینی، پیش از این مصرف شده و تحلیل رفته است، منابع آبی جدید فقط می تواند کمک خوبی برای بهبود وضعیت مراتع، مناطق جنگلی و حیات محیط زیست باشد، اما برای ذخیره سازی و جبران موارد یادشده، نیازمند بارندگی های زیاد و طولانی مدت هستیم.

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان