arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۴

مقام روس: 25 شرکت ایرانی مجوز صادرات مواد غذایی به روسیه دریافت کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه در نشست پایانی کمیسیون مشترک همکاری های این کشور و ایران اعلام کرد که 25 شرکت ایرانی مجوز صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به روسیه را دریافت کرده اند.

 رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: اداره نظارت بهداشتی بر محصولات کشاورزی روسیه 25 موسسه ایرانی را در فهرست صادرکنندگان مواد غذایی گنجانده است.

به گفته وی 19 شرکت تولید کننده آبزیان، چهار شرکت لبنیات و دو شرکت تولید کننده گوشت مرغ از ایران در فهرست صادرکنندگان مواد غذایی به روسیه گنجانده شده اند.

وی همچنین از طرف ایرانی خواست تا زمینه صدور مجوز برای شرکت های متقاضی و علاقه مند به صدور مواد غذایی به ایران را فراهم کند.

پیش تر نیز «آلکسی آلکسینکو» معاون نظارت کشاورزی روسیه در این باره گفته بود: پیشنهاد صدور گندم به ایران در برابر واردات لبنیات، ماهی و گوشت از این کشور به روسیه روی میز مذاکرات قرار دارد.

از سوی دیگر، با کاهش تعرفه صادرات آبزیان و همچنین صدور مجوزهای فنی و بهداشتی توسط سازمان های مسوول در روسیه، فرصت صادرات انبوه میگو از ایران به بازارهای قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و روسیه فراهم شده است.

طبق توافق صورت گرفته 18 شرکت تولید کننده محصولات آبزیان ایران مجوز صادرات بدون محدودیت این محصولات را به بازارهای هدف دریافت کرده اند.

روسیه پس از مواجهه با تحریم های یکجانبه اروپا که به پیروی از آمریکا بر سر موضوع اوکراین اعمال شد، بخش اصلی واردات محصولات دامی و کشاورزی خود را از کشورهای اروپایی متوقف کرد و واردات از کشورهای دیگر را در دستور کار قرار داد.

روسیه با استانداردهای مشابه اروپا برای واردات مواد غذایی، مقررات سختی را در این زمینه اعمال می کند و بازرسان این کشور بصورت ناگهانی از محموله های خواربار و سبزیجات برای تطبیق با آزمایش های انطباق سنجی نمونه برداری می کنند.

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فن آوری و «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه، رئیسان ایرانی و روسی کمیسیون مشترک همکاری های دوکشور، امروز نقشه راه توسعه روابط فیما بین را که براساس برآوردها ارزش اقتصادی آن می تواند بین 30 تا 40 میلیارد دلار باشد، امضا کردند.

این توافق پس از سه روز مذاکرات فشرده و تمام وقت هیات 60 نفری کارشناسان و مسوولان دولتی و بخش خصوصی ایران به سرپرستی واعظی با همتایان روس در مسکو به دست آمد.
همچنین رئیسان ایرانی و روسی این کمیسیون چندین سند همکاری در عرصه های مختلف از جمله در حوزه انرژی، دریایی و بانکی امضا کردند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان