arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴

مسئولیت انفجارهای جنوب بیروت بر عهدۀ چه کسی است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه‌های وابسته به داعش مسئولیت انفجارهای دیروز در جنوب بیروت را بر عهده گرفتند اما هنوز نمی‌توان صحت ادعا‌های آنها را تایید کرد.

غروب روز پنج‌شنبه دو انفجار مهیب جنوب بیروت را به لرزه درآورد و خسارات و تلفات جانی سنگینی بر جای گذاشت.

بر اساس اعلام صلیب سرخ لبنان این دو انفجار انتحاری تاکنون 43 کشته و بیش از 200 زخمی برجای گذاشته است .

به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز این حمله در منطقه برج‌البراجنه در جنوب بیروت و نزدیک اردوگاه پناهندگان سوری رخ داد . در دو انفجار انتحاری صورت گرفته تاکنون حداقل 43 تن کشته و بیش از 200 نفر زخمی شده‌اند.

بنا بر این گزارش عوامل انتحاری خود را در ساعات شلوغ عصر پنج‌شنبه در منطقه‌ای در جنوب بیروت منفجر کردند که خسارات و تلفات بسیار زیادی برجای گذاشت.

ارتش لبنان از پیدا شدن جنازه یک عامل انتحاری دیگر نیز که نتوانسته کمربند انفجاری خود را منفجر کند خبر می‌دهد.

حملات غروب پنج‌شنبه بدتر از حملات صورت گرفته در اوت 2013 است که در آن دو مسجد در شهر طرابلس لبنان مورد حمله قرار گرفت و 42 تن کشته و صدها تن زخمی بر جای گذاشت. اردوگاه برج‌البراجنه در سالهای اخیر محل اسکان آوارگان سوری بوده که در پی جنگ داخلی در کشورشان به لبنان پناه آورده‌اند.

به گزارش ایسنا، انفجارهای عصر پنج‌شنبه بیروت محله‌ای شلوغ با خیابان‌های باریک را هدف قرار داد که مملو از مغازه‌ها و دکه‌های فروش میوه و سبزیجات بودند .

حملات دیروز دو روز قبل از آغاز مذاکرات وین درباره سوریه صورت گرفته است که در آن بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در نظر دارند تا راه‌حلی برای بحران 5 ساله سوریه بیابند. از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه بیروت و دیگر شهرهای لبنان گاه و بیگاه هدف حملات و درگیری گروه‌های تکفیری- سوری بوده‌اند.

حزب‌الله که از قدرت‌های سیاسی تاثیر‌گذار در جامعه لبنان محسوب می‌شود از حامیان اصلی بشار اسد رییس جمهور سوریه است و در جنگ داخلی سوریه در کنار نیروهای دولتی با تروریست‌ها از جمله داعش می‌جنگد.

تمام سلام نخست وزیر لبنان با اعلام عزای عمومی خواستار کنار گذاشتن اختلافاتی شده که کشور لبنان و شهر بیروت را به بن‌بست کشانده است. سلام با انتشار بیانیه‌ای گفته است: دعا می‌کنم که این تراژدی برای بیداری سیاست مداران لبنانی کافی باشد و آنها اختلافاتشان را کنار بگذارند تا از کشور دفاع کنیم.

نزدیک به دو سال است که کشور لبنان رییس جمهور نداشته و جلسات پارلمان نیز به دلیل اختلاف گروه‌های سیاسی معمولا تشکیل نمی‌شود و این کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است.

در پی این انفجارها حزب الله لبنان بیانیه‌ای منتشر کرده و تاکید کرد که با وجود حملات صورت گرفته حزب الله به جنگ خود با تروریست‌ها ادامه می دهد. حسین خلیل از معاونان سید حسن نصرالله که در محل وقوع انفجارها حاضر شده بود گفت: آنچه که در این مکان به وقوع پیوسته یک جنایت است... جنگ با تروریست‌ها ادامه می‌یابد و این جنگی طولانی میان ما خواهد بود.

نظرات بینندگان