arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴

امضای قرارداد گازی بین ایران - آلمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام مسئول در شرکت گاز از امضای تفاهم نامه با شرکت IBS آلمان با هدف اصلاح سیاست‌های بهداشت، ایمنی و محیطی زیستی در سطح صنعت گاز ایران خبر داد.

محمدرضا یوسفی پور با اشاره به امضای تفاهم نامه با شرکت IBS  آلمان، گفت: صنعت پرریسک گاز به عنوان یکی از محورهای اساسی و مهم توسعه کشور به فراخور نوع و پهنه گسترده مسئولیت و ماهیت ذاتی فرآیندها همواره مستعد بروز حوادث و به تبع آن تحمیل هزینه های گزاف (مستقیم و غیرمستقیم) به صنعت گاز کشور است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت گاز با اعلام اینکه به منظور تحقق اهداف ایمنی و محیط زیستی در صنعت گاز ایران، از حدود یکسال پیش پروژه‌ای تحت عنوان «Zero Accident» تعریف شده است، تصریح کرد: منشا بروز حوادث را ناشی از دو فاکتور مهم اعمال نا ایمن و شرایط نا ایمن است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تجربیات بیانگر این است حدود ۹۰ درصد حوادث در صنعت گاز کشور معلول رفتار نا ایمن هستند، اظهار داشت: از این رو رویکرد اصلی در این پروژه با التفات به اینکه تمامی حوادث در شرکت گاز در حوزه پیمانکاری اتفاق می‌افتد، متمرکز بر اصلاح و ایجاد رفتار و فرهنگ متناسب HSE  است.

وی با یادآوری اینکه پیگیری مقدمات اجرائی این پروژه پس از دریافت ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر ارزیابی و ارتقای وضعیت ایمنی سامانه‌ها و تجهیزات و آموزش کارکنان به ویژه پیمانکاران بوده است، بیان کرد: بر این اساس در طول چند ماه گذشته مذاکرات متعددی با شرکت هیا بزرگ نفت و گاز جهان انجام شده است.

یوسفی پور با بیان اینکه در نهایت طرح پیشنهادی شرکت IBS آلمان پس از سه روز برنامه فشرده در صنایع گاز کل کشور مورد قبول قرار گرفته است، تاکید کرد:  از این رو تفاهم نامه‌ای با این شرکت آلمانی در سه فاز به امضا رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به ماهیت پروژه مبنی بر تغییر نگرش و رفتار در حوزه HSE، مدت اجرای این پروژه حدود ۳۶ ماه تعیین شده است، تبیین کرد: فاز اول مهمترین فاز پروژه بوده و در برگیرنده مطالعه عمیق برای ممیزی و ارزیابی وضعیت موجود شرکت گاز و به ویژه پیمانکاران از حیث رفتار و فرهنگ HSE، آنالیز و ارائه پیشنهادات اصلاحی فوری در این زمینه خواهد بود.

یوسفی پور با بیان اینکه فاز دوم نیز متناسب با یافته‌های فاز اول، آموزش و پرورش افراد کلیدی و تعیین‌کننده شاخص های اچ. اس. ای در قالب تیم ها به منظور آموزش تمامی کارکنان و پیمانکاران در مدت ۲۱ ماه و در قالب ۸ گروه برنامه ریزی شده است، گفت: اهداف و برنامه‌های فاز سوم هم بازخوردگیری، اتخاذ اصلاحات مجدد و حمایت از مروجین HSE در جهت ارتقا و بهبود مستمر اجرای طرح ها است.

منبع: مهر
برچسب ها: تفاهم نامه ، ریسک ، گاز ، ایمنی
نظرات بینندگان