arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴

حضور واسطه ای شرکت های آمریکایی در رونمایی از قراردادهای نفتی تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: شرکت های آمریکایی که به دلیل قوانین کنگره این کشور قادر به حضور مستقیم در کنفرانس بین المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی تهران نیستند، به احتمال زیاد از طریق واسطه های خود در این برنامه شرکت خواهند کرد.


امیرحسین زمانی نیا  افزود: شرکت های نفتی بین المللی به دلیل مقررات کنگره آمریکا نمی توانند در برنامه رونمایی از مدل جدیل قراردادهای تهران شرکت کنند.معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت ادامه داد: همچنین در کنفرانس تهران، تعدادی از پروژه های بخش بالادستی صنعت نفت به سرمایه گذاران معرفی خواهد شد.

در کنفرانس بین المللی تهران که قرار است در اوایل آذرماه ماه امسال برگزار شود، از نسل جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی خواهد شد. وزارت نفت با تدوین قراردادهای جدید نفتی، برای ورود به عصر جدید همکاری های بین المللی و جهش جدید در صنعت نفت آماده می شود.
کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، پس از مشورت و رایزنی با کارشناسان، مدل جدید قراردادهای نفتی را با عنوان Iranian Petroleum Contract تدوین کرده است.

به گفته سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، این قرارداد به عنوان نوع چهارم قراردادهای نفتی در دنیا شناخته می شود که در آن زنجیره های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار می شود.

حسینی، مدل جدید قراردادهای نفتی ایران را یک مدل دارای چهارچوب مشخص دانست که در آن فرمول شناور اعمال می شود. براساس این فرمول شناور، شرایط قرارداد و سود در نظر گرفته شده، متناسب با نوع میدان و درجه ریسک تغییر می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت توسعه میادین مشترک، در این قراردادها، مشوق هایی برای توسعه میادین مشترک در خلیج فارس در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در خصوص میزان استقبال شرکت های نفتی خارجی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران نیز گفت: شرکت های خارجی استقبال خوبی از این قراردادها داشته و در انتظار رفع تحریم ها هستند.

پیش از این، قرار بود که کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در لندن برگزار شود که وزارت نفت، مکان برگزاری این اجلاس را به تهران تغییر داد.البته قرار است در ماه های آینده کنفرانس دومی نیز برای معرفی بیشتر این مدل قراردادی به سرمایه گذاران در لندن تشکیل شود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: ریسک ، کمیته ، قرارداد ، اجلاس
نظرات بینندگان