arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۰۸۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴

زمان انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از پرونده هسته ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تارنمای شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ می نویسد: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پرنده ی موضوعات حال و گذشته (PMD) فعالیت های هسته ای ایران به عنوان پرسش اساسی در مجادله ایران و قدرتهای هسته ای روز 11 آذر منتشر می شود.

بلومبرگ می نویسد: 'بنا به گفته منابع موثق، در آن زمان بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) گزارشی را در مورد گذشته هسته ای ایران منتشر خواهند کرد. بلومبرگ نیز به سبک و سیاق دیگر رسانه های آمریکایی ضمن تشکیک در گزارش آژانس، اعتراف می کند که این گزارش زمینه اجرای برجام را فراهم خواهد ساخت؛ چرا که انتشار آن چراغ سبزی برای آغاز جمع آوری تجهیزات هسته ای خواهد بود که در برجام قید شده است. پس از آن، تحریم ها برداشته خواهند شد.
منابع موثقی که در مذاکرات برجام نیز شرکت داشتند به بلومبرگ گفتند که گزارش آژانس پیش از جلسه ویژه هیأت حکام در روز 24 آذر در وین منتشر خواهد شد.
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در بروکسل گفت: 'ایران اقدامات اولیه را بسرعت انجام می دهد. ما در مرحله نهایی هستیم.' وی افزود: 'ما بر واقعیات متمرکز هستیم: چرا آنان این فن آوری را در اختیار دارند؟ این فن آوری چیست و چگونه استفاده می شود' ؟
بر اساس برجام، ایران باید بیش از 10 هزار عدد از سانتریفیوژهای نصب شده خود را کنار بگذارد، هسته رآکتور آب سنگین اراک را غیر فعال سازد، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از بین ببرد و تجهیزات نظارتی را نصب کند تا بازرسان آژانس بتوانند فعالیتهای آتی را بهتر نظارت و ردگیری کنند. زمانی که آژانس تائید کرد که این اقدامات انجام شده است، تحریمهای مالی و نفتی برداشته خواهند شد.
به گزارش ایرنا، بر اساس یکی از الزاماتی که در بند سوم نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهوری درباره اجرای برجام مطرح شده است، اقدام های ایران برای از بین بردن ذخایر اورانیوم و غیر فعال ساختن هسته رآکتور آب سنگین اراک تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان