arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴

کره شمالی در فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا قرار گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمریکا با گنجاندن دوباره نام کره شمالی در فهرست کشورهای حامی تروریسم، عصبانیت این کشور را برانگیخت و پیونگ یانگ هشدار داد، به همین سبب نیروی بازدارندگی تسلیحاتی هسته ای اش را تقویت می کند.

این خبر امروز - جمعه - از سوی یکی از سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام شد و او در واکنش به این تصمیم گفت: متاسفانه تندروهای آمریکا راه را اشتباه می روند و حقایق را به گونه ای دیگر جلوه می دهند.

وی خاطرنشان کرد که مساله هسته ای شبه جزیره کره ارتباطی با مقوله تروریسم ندارد و بسیار عجیب است که آمریکا با ارتباط دادن این دو موضوع به یکدیگر، کره شمالی را در فهرست حامیان تروریسم قرار داده است.

خبرگزاری کره شمالی امروز بدون اشاره به نام این سخنگو، به نقل از وی نوشت: پیونگ یانگ ادعاهای آمریکا را مبنی بر مبارزه با تروریسم محکوم می کند و اعتقاد دارد که واشنگتن خود حامی پدیده شوم تروریسم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی در عین حال تاکید کرد که پیونگ یانگ برای آنکه چهره واقعی آمریکا نشان داده شود، چاره ای به جز تقویت نیروی بازدارندگی تسلیحاتی هسته ای خود ندارد.

وی همچنین گفت که کشورش برای مقابله با سیاست های خصمانه آمریکا و دسیسه چینی های آن کشور نمی تواند مسیر دیگری جز توسعه تسلیحات هسته ای را طی کند.

کره شمالی در شرایطی از قرار گرفتن دوباره نامش در این فهرست به خشم آمده است که پیشتر از آمریکا خواسته بود با امضای رژیم دائمی صلح به تنش های طولانی چند دهه اخیر در شبه جزیره کره پایان دهد.

آمریکا که همراه با کره جنوبی خواستار توقف برنامه هسته ای تسلیحاتی کره شمالی است می گوید تا زمانی که این برنامه ادامه داشته باشد نمی توان چنین توافقی را امضا کرد.
سئول و واشنگتن پیشتر تحریم هایی را متوجه کره شمالی کرده بودند و گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی هم حاکی است که دو کشور هم اکنون در حال گفت و گوهایی در باره اعمال تحریم های بیشتر بر علیه این کشور هستند.

آمریکا سال 1987 میلادی زمانی که یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت «کوریا ایر» با 115 سرنشین سقوط کرد کره شمالی را به عنوان مظنون اصلی این حادثه در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد.

همچنین در سال 2008 میلادی «جرج بوش» رییس جمهور وقت آمریکا هم به بهانه توسعه برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی بار دیگر این فهرست را با نام این کشور منتشر کرد.

اوایل سال جاری میلادی «اف بی آی» آمریکا اعلام کرد که کره شمالی مظنون به انجام حملات سایبری بر علیه شرکت فیلمسازی سونی پیکچر است و برای همین باید دوباره در فهرست حامیان تروریسم گنجانده شود اما مخالفان در آمریکا می گویند این کشور سال هاست عملیاتی در راستای حمایت از تروریسم انجام نداده و باید نامش از این فهرست خارج گردد.

قراردادن نام کره شمالی در این فهرست مانع تراشی بزرگ دیگر آمریکا برای بهبود روابط دو کره و عادی سازی مناسبات واشنگتن ـ پیونگ یانگ محسوب می شود.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان