arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴

طلا باز هم ارزان می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آخرین روز هفته گذشته دلار در آرامش کامل بود. با اینکه این ارز توانست رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کند اما روزش، روز آرامی بود. 

مصطفی قدرتی، معامله‌گر ارز و سکه می‌گوید: دلار در آخرین روز هفته گذشته تا سه‌هزارو ٥٧١ تومان بالا رفت که این رکورد تازه‌ای برای این ارز محسوب می‌شود. در این روز پایین‌ترین نرخی که برای دلار ثبت شد، سه‌هزارو ٥٦٥ تومان بود. البته افزایش قیمت دلار از معاملات آنلاین چهارشنبه‌شب آغاز شد که در روز پنجشنبه هم این روند ادامه پیدا کرد.

عوامل بانکی هم دلار را همچنان زیر سه‌هزارو ٤٠٠تومان اعلام کردند اما معلوم نیست در شرایط فعلی که شکاف قیمتی دلار بازار آزاد و دلار عوامل بانکی به اوج خود رسیده، آیا عرضه دلار توسط عوامل بانکی انجام می‌شود یا خیر. قيمت دلار مبادله‌ای که به صورت روزانه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود نزدیک به دوماه است که بر رقمی کمتر از سه‌هزارتومان سکته کرده و مانند گذشته به بالا نمی‌جهد. صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، در مورد چرایی ماندگاری نرخ دلار بانکی طی دو ماه گذشته در رِنج دو‌هزارو ٩٩٥ و گاها دوهزارو ٩٩٦ تومان به ایسنا گفت: اگر این نرخ در طول هفته‌های گذشته ثابت مانده، در نتیجه بررسی‌های دقیق بانک مرکزی از شرایط اقتصادی کشور، نرخ ارزهای بین‌المللی، شرایط بانکی و وضعیت بازار بوده است.

در طول ماه‌های گذشته نیز که این نرخ حرکت داشته کاملا ملایم بوده و روند طبیعی خود را پشت‌سر گذاشته است. در این زمینه ضمن تأثیر استفاده بانک مرکزی از یک‌سری از متغیرهای پیچیده باید توجه داشت که راهبرد بلندمدت بانک مرکزی همسان‌سازی نرخ ارز در بازار بین‌بانکی و بازار آزاد است که در این تغییرات اثرگذار است. سکه طرح جدید هم در روز پایانی هفته گذشته حدود دوهزارو ٥٠٠ تومان در نوسان بود و قيمت آن بین ٩١١ تا ٩١٣‌هزارو ٥٠٠ تومان بود که آخر وقت معاملات بر ٩١٣ ‌هزارتومان آرام گرفت. حباب مثبت سکه در این روز هم مانند گذشته برقرار بود و به هفت ‌هزار تومان بالغ شد. اونس جهانی طلا هم هم‌زمان با بسته‌شدن بازار تهران بر هزارو ٨١ دلار ایستاد. با این میزان کاهش، کارشناسان از افت بیشتر طلا در روزهای آتی خبر می‌دهند. تازه‌ترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت هزارو ٨٠ دلار است و اگر این سطح شکسته شود، احتمال افت بیشتر قیمت طلا تا هزارو ٥٠ دلار وجود دارد.

شرق   

برچسب ها: ارز
نظرات بینندگان