arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴

نوسان دلار بازار آتی سکه را مثبت کرد/ ریسک نگاه بلندمدت به بازار ارز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی سلیمانی  با اشاره به رشد قیمت ها در بازار قراردادهای آتی سکه طلای بورس کالا در معاملات روز جاری ، گفت: بازار آتی سکه به تناسب افزایش قیمت دلار در بازار ارز در حالی با افزایش روبرو شده که با وجود رشد یک درصدی دلار در بازار آتی قیمت قراردادها تنها به اندازه یک درصد دستخوش نوسان مثبت شده است.

وی با بیان اینکه تقاضای دلار در بازار ارز  رشدی بیش از عرضه دارد، افزود: با توجه به افت قیمت جهانی نفت و کسری بودجه دولت و از طرفی عدم عرضه اسکناس از سوی بانک مرکزی پس از یک دوره تثبیت قیمت ها، بازار ارز دوباره با سیگنال افزایش قیمت ها روبرو شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رفتار کنونی بانک مرکزی نشان دهنده عدم تمایل این بانک برای کاهش قیمت ها و یا ناتوانی در برابر رشد تدریجی قیمت ها در بازار ارز است، تصریح کرد: بازار در حال حاضر اگر چه با تضعیف عرضه در برابر تقاضا روبرو است اما از صف خرید در این بازار هنوز خبری نیست.

هم اکنون بازار به دلیل جلو افتادن تقاضای سرمایه گذاری از تقاضای مصرفی با صعودی شدن قیمت ها در بازار ارز و سکه و به تبع آن بازار آتی سکه روبرو شده است.

سلیمانی دلیل رشد قیمت ارز را ناشی از انتظار بانک مرکزی تا زمان برچیده شدن تحریم ها و آزاد شدن منابع ارزی کشور دانست و گفت: اینکه تصور می شود رشد قیمت ها ناشی از مراسم اربعین و یا انفجار های تروریستی در کشور فرنسه بوده تحلیل درستی نیست زیرا  قیمت ها پیش از این رخدادها نوسانی شده بود.

وی بر این باور است تا پیش از آزاد شدن منابع ارزی برای بانک مرکزی هر اتفاق و نوسانی دربازار ارز قابل تصور بوده و در این بین چاره ای به جز عرضه ارز در بازار برای بانک مرکزی پس از آزاد شدن منابع ارزی وجود ندارد .

سلیمانی ادامه داد: در حالی که دولت پیشتر با فروش نفت ،درآمدی ارزی خود را شناسایی کرده اما به دلیل تحریم ها این منابع در آنسوی مرزها به نوعی قفل شده است. در مقابل دولت برای تامین مخارج و هزینه های جاری و عمرانی به تناسب درآمد های ارزی مذکور از بانک مرکزی منابع ریالی دریافت کرده یعنی به عبارتی پول بدون پشتوانه را در جامعه سرازیر کرده در حالیکه منابع دلاری غیر قابل برداشت در ترازنامه بانک مرکزی ثبت شده است.

وی ادامه داد: دولت در حالیکه منابع ریالی متناظر با درآمدهای ارزی قفل شده خود را خرج کرده اکنون منتظر مانده تا به محض برچیده شدن تحریم ها ، منابع ریالی که دریافت و خرج کرده را دوباره به بانک مرکزی پس بدهد.

دراین بین بانک مرکزی در صورت دستیابی به درآمدهای ارزی خود قادر خواهد بود تا هر کجا که خود بخواهد قیمت ریال در برابر دلار را تبدیل و یا در صورت تمایل تغییری در آن ایجاد نکند.

این کارشناس بازار سرمایه در برابر این پرسش که بانک مرکزی پس از دستیابی به منابع ارزی خود تا کجا نظاره گر نوسان قیمت ها خواهد بود، پاسخ داد: بانک مرکزی تا جایی که تصور کند قیمت ها منطقی است و یا تا جایی که تصور شود نوسان قیمت ها می تواند به سودآوری صنایع ضربه وارد کند به کار خود ادامه خواهد داد.اما به هر ترتیب با آزاد شدن درآمد های ارزی چاره ای به جز تزریق ارز در بازار برای بانک مرکزی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر احتمال رشد قیمت دلار تا 4000 تومان هم ممکن است وجود داشته باشد اما بانک مرکزی معتقد است که از اواخر آذرماه امسال وارد فاز اجرایی برجام هسته ای خواهیم شد و منابع دلاری کشور آزاد می شود. به تبع همین موضوع دارایی های بانک مرکزی می تواند تبدیل و سپس قیمت اسمی ریال افزایش یابد که کاهش نرخ دلار در بازار آزاد را در پی خواهد داشت.

سلیمانی ادامه داد: به تبع کاهش نرخ دلار می توان انتظار داشت که قدرت خرید و درآمد سرانه مردم افزایش یابد. این سناریوی بانک مرکزی است اما اکنون برای کاهش نرخ ارز یا تمایلی ندارد و یا از قدرت چندانی در برابر رشد قیمت ها در بازار برخوردار نیست.

سلیمانی تقاضای سرمایه گذاری در بازار ارز را آخرین تقلای سرمایه گذاران کوتاه مدت برای استفاده از فرصت بوجود آمده در این بازار دانست و گفت: به محض آزادشدن منابع ارزی بانک مرکزی به سرعت دلار در بازار آزاد با هدف جمع آوری ریال در جامعه عرضه خواهد شد، چرا که برای جمع آوری ریال یا باید اوراق مشارکت منتشر کند که به دلیل تاثیر گذاری بر افزایش نرخ سود بانکی از این موضوع صرفه نظر می کند و یا دلار های خود را در بازار تزریق کند.

وی در خاتمه گفت: بازار آتی سکه به تبع رشد نرخ دلار و سکه نقدی در بازار آزاد هم اکنون دستخوش نوسان شده اما باید توجه داشت که در این بازار موقعیت خرید برای سرمایه گذاری بلند مدت از ریسک بالایی برخوردار است چراکه به محض برچیده شدن تحریم ها و تک نرخی شدن ارز به راحتی عرضه ارز از سوی بانک مرکزی تا دستیابی به قیمت های دلخواه این بانک وجود دارد.

منبع: فارس
برچسب ها: نرخ ، دلار ، بازار ، سناریو
نظرات بینندگان