arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۴

ابتکار: لایحه هوای پاک سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تهیه لایحه حفظ تالاب‌های کشور باید تسریع شود گفت: لایحه هوای پاک سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مشترک با کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بخش محیط زیست کشور، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با مشکلات عمده‌ای در حوزه نیروی انسانی و تأمین منابع مورد نیاز، به‌ویژه در زمینه محیط‌بانان و حفظ امنیت آنها مواجه است.

وی تغییر اقلیم، مشکلات و آلاینده‌های نوین زیست‌محیطی را از مسائل جدید پیش روی سازمان حفاظت محیط زیست دانست و گفت: آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیم، خسارت‌های بزرگی بر محیط زیست و اقتصاد کشورهای جهان برجای خواهد گذاشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تغییرات اقلیمی همچون خشکسالی و یخ‌زدگی خسارتی 100 میلیارد دلاری برجای بگذارد، از همین‌رو باید اقداماتی راهگشا برای رفع آن در نظر گرفت.

ابتکار با اشاره به مشکلات کم‌آبی در کشور، افزود: طرح‌های آبی کشور به ویژه در زمینه انتقال آب باید کارشناسی شده و با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست باشد تا منابع آبی کشور از بین نرود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تا در برنامه ششم توسعه تمامی مشکلات محیط زیست به ویژه موضوع کم‌آبی دیده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: موضوع کم آبی در کشور تا آن حد جدی است که براثر آن در سال‌های آتی شاهد کوچ‌ ناخواسته افراد خواهیم بود.

ابتکار با اشاره به نیازهای قانونی این بخش، تصریح کرد: لایحه هوای پاک که با تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است، باید سریع‌تر مطرح شود و در دستورکار مجلس قرار گیرد تا با تصویب آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد، همچنین در تهیه لایحه حفظ تالاب‌های کشور نیز باید تسریع شود.

وی موضوع اقتصاد مقاومتی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: از مسائل مهم و اساسی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، استفاده صحیح از آب و خاک و حفظ این دو عنصر ارزشمند است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری‌های مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس همواره در کارهای علمی و پژوهشی تعامل خوب و نزدیکی با سازمان حفاظت محیط زیست داشته است.

ابتکار ادامه داد: لایحه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، لایحه تالاب‌ها و دریاچه‌ها، لایحه جامع خاک و لایحه هوای پاک لوایح چهارگانه‌ای هستند که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده‌اند و امید است تا با تصویب آنها گام‌های مثبتی در جهت حفظ محیط زیست برداشته شود.

وی، شرایط طبیعی و زیست‌محیطی کشور را در برخی مناطق بحرانی دانست و گفت: باید در برخی زمینه‌های زیست‌محیطی به تسریع راهکارهای جدی اندیشیده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استقبال از پیشنهاد جلالی مبنی‌ بر تشکیل کارگروه مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و این سازمان، ابراز امیدواری کرد تا از این کارگروه و توان کارشناسی مرکز در تهیه سند راهبردی محیط زیست استفاده شود.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان