arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

5 مصوبه هیات وزیران در حوزه سلامت + جزییات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون درمان وزیر بهداشت جزییات 5 مصوبه جدید هیات وزیران در حوزه سلامت را تشریح کرد.

دکتر محمد آقاجانی در نشستی خبری درباره مصوبات شب گذشته هیات وزیران در زمینه خدمات سلامت گفت: مصوبات هیات وزیران شامل 5 بخش است که از سوی شورای عالی بیمه سلامت پیشنهاد شده بود.

وی پوشش بیمه‌ای چند قلم داروی جدید را از جمله مصوبات شب گذشته هیات وزیران خواند و در این باره گفت: براساس این مصوبه سه قلم دارو که در بیماری‌های پرفشاری اولیه ریه، درمان بیماران ام‌اس، اسکلرو درمی، سرطان لنفوم و بیماران بستری در بخش‌های ویژه (آی‌سی‌یو) مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحت پوشش بیمه قرار گرفت. این داروها در فارماکوپه دارویی کشور وجود داشتند اما پوشش بیمه‌ای نداشتند.

معاون درمان وزیر بهداشت پوشش بیمه‌ای دفاتر کار مامایی (خصوصی) را از دیگر مصوبات شب گذشته هیات وزیران خواند و گفت: دفاتر کار مامایی تاکنون فاقد پوشش بیمه‌ای بودند. براساس مصوبه هیات دولت، بیمه‌های پایه می‌توانند با دفاتر مامایی در سه استان اصفهان، اردبیل و گلستان به مدت 6 ماه به صورت آزمایشی عقد قرارداد داشته باشند و به این ترتیب خدمات ویزیت و سونوگرافی برای مادران باردار تحت پوشش بیمه در این استان‌ها ارائه شود.

آقاجانی پوشش بیمه‌ای خدمات متخصصان پزشکی، ورزشی را مصوبه سوم هیات وزیران خواند و افزود: برای اولین بار است که خدمات پزشکی- ورزشی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و به این ترتیب ویزیت این متخصصان پوشش بیمه‌ای یافت، و آنها مجوز یافتند که خدمات پاراکلینیک، تصویربرداری و آزمایشگاهی را تحت پوشش بیمه درخواست دهند.

وی تعرفه‌های خدمات درمان اعتیاد را از دیگر مصوبات شب گذشته هیات وزیران خواند و گفت: براساس این مصوبه مقرر شد تعرفه‌خدمات سرپایی اعتیاد در بخش دولتی ثابت بماند و تعرفه این خدمات در بخش خصوصی 10 درصد رشد یافت. به این ترتیب تعرفه خدمات درمان اعتیاد برای بخش بستری، تغییر نخواهد کرد و مطابق سال 93 خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت تعیین تعرفه برای خدمات در بیمارستان‌های عمومی غیردولتی و بیمارستان‌های مشارکت دولتی و خصوصی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اولین بار است که در مصوبه هیات وزیران تعرفه‌ای برای بیمارستان‌های مشارکت دولتی و خصوصی تصویب می‌شود تا به این ترتیب زمینه گسترش خدمات فراهم شود.

آقاجانی افزود: براساس این مصوبه مقرر شد در بیمارستان‌های عمومی غیردولتی و همچنین بیمارستان‌های مشارکت دولتی و خصوصی، تعرفه ویزیت، دوسوم تعرفه بخش خصوصی و حق‌الزحمه بخش بستری، 50 درصد بخش خصوصی باشد. تعرفه خدمات پاراکلینیک و سرپایی هم معادل 70 درصد نرخ تعرفه بخش خصوصی خواهد بود.

تغییری در تعرفه خدمات بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نداریم

وی تاکید کرد: براساس این مصوبه تغییری در تعرفه خدمات بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تا پایان سال نخواهیم داشت و رقم ریالی ضریب K معادل گذشته خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح از جمله بیمارستان‌های عمومی غیردولتی تلقی می‌شوند و مشمول تعرفه‌گذاری شب گذشته هیات وزیران می‌شوند. بیمه‌های پایه فقط به نرخ مصوب دولتی حق خرید از این بیمارستان‌ها را دارند و بار جدیدی برای بیمه‌ها ایجاد نخواهد شد.

آقاجانی درباره زمان اجرای مصوبات پنج‌گانه شب گذشته هیات وزیران به ایسنا گفت: پس از طی مراحل قانونی در دولت، این دستورالعمل به زودی ابلاغ می‌شود. البته این دستورالعمل از تاریخ تصویب قابل اجرا خواهد بود.

کاهش تعهدات بیمه‌ها خلاف مصوبه هیات وزیران است

وی در پاسخ به سئوال ایسنا درباره کاهش حمایت برخی سازمان‌های بیمه‌گر از داروهای بیماران تالاسمی، ام‌اس و سرطانی گفت: این مبحث در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رییس جمهوری داشتیم، مطرح شد کاهش تعهدات بیمه‌ها به نسبت آغاز اجرای طرح تحول، خلاف مصوبه هیات وزیران است، بیمه‌ها مجاز نیستند هیچ گونه کاهش تعهدی نسبت به آغاز طرح تحول داشته باشند. در دبیرخانه تحول نظام سلامت، عملکرد بیمه‌ها را به صورت دقیق پایش و رصد می‌کنیم و موارد خلاف را به بیمه‌ها متذکر می‌شویم. امیدواریم سازمان‌های بیمه‌گر تعهدات خود را مانند سابق حفظ کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: متاسفانه در حوزه‌های مختلف این کاهش تعهدات بیمه‌ها اتفاق افتاده است و متاسفانه برخی از این کاهش تعهدات هنوز باز نگشته است. در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رییس جمهور داشتیم مقرر شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این موضوع را با جدیت پیگیری کند. ما نیز مصادیق کاهش تعهدات را اعلام کرده‌ایم. البته نکته‌ای که می‌توانست از ابتدا طرح تحول را تهدید کند، همین کاهش تعهدات بود که امیدواریم بیمه‌ها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

آقاجانی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان واریز مطالبات بیمارستان‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به دنبال جلسه‌ای که با معاون اول رییس جمهور برگزار شد، گفت: بنا به دستور معاون اول رییس جمهور مقرر شد که سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت طی یک هفته مبلغ 1000 میلیارد تومان از مطالبات معوقه بیمارستان‌ها را پرداخت کنند. ما منتظریم که این اتفاق هرچه زودتر بیفتد و از مجموع بدهی‌های بیمارستان‌ها کاسته شود.

وی در این باره افزود: در این جلسه همچنین وزارت بهداشت پیشنهاد داد که از سیستم بانکی برای کارگشایی در قضیه بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و پرداخت به موقع مطالبات بیمارستان‌ها استفاده شود و البته این پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفت. به این ترتیب قرار است بانک مرکزی راهکار مشخصی با استفاده بانک‌های عامل برای تسهیل این ارتباط، برقرار کند. این تصمیم در آینده نظام سلامت و بیمارستان‌ها بسیار موثر خواهد بود.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ماده 38 قانون مقررات مالی دولت مبنی بر لحاظ جریمه دیرکرد در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها گفت: براساس قانون پس از تحویل اسناد بیمارستان‌ها، 15 روز بعد بیمه‌ها باید 60 درصد اسناد و طی 3 ماه بعد الباقی اسناد را پرداخت کنند. اگر این دو پرداخت تعویقی ایجاد شود باید جریمه‌ای معادل نرخ اوراق مشارکت از سوی بیمه‌ها تشکیل شود اما تاکنون در این زمینه پرداختی صورت نگرفته است. البته وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها فعلا اصل مطالبات دنبال می‌کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان