arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

میزبان اجلاس سران کشورهای گروه 20 در سال2016

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهور چین از میزبانی یازدهمین اجلاس سران کشورهای گروه-20 (جی-20) در سال آینده در شهر هانگژوی این کشور خبر داد.

خبرگزاری شینهوای چین عصر دوشنبه از آنتالیا گزارش داد، «شی جینگ پینگ» رییس جمهور این کشور اعلام کرد که در تاریخ چهارم و پنجم سپتامبر سال 2016، (14-13 شهریور 1395) میزبان اجلاس بعدی سران گروه -20 است.

وی که ریاست این گروه را از اول دسامبر (10 آذر) امسال به عهده می گیرد، روز دوشنبه در نطق ویژه خود در آنتالیا، از شهر هانگژو در شرق این کشور به عنوان محل برگزاری نشست یازدهمین نام برد. وست لیک (دریاچه غربی) این شهرت جهانی دارد.

رییس جمهور چین همچنین به عنوان میزبان بعدی جی-20، دستورکار اجلاس یازدهم را نیز «جی-20: ایجاد یک اقتصاد جهانی نوآورانه، قوی، پیوسته و فراگیر» اعلام کرد.

دهمین اجلاس سران گروه 20 روزهای یکشنبه و دوشنبه در شهر آنتالیا ترکیه برگزار شد.
گروه بیست یا به اختصار G-20 متشکل از 19 اقتصاد برتر جهانی و اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا به عنوان یک مجموعه در این گروه جای گرفته است. اعضای آن علاوه بر هفت کشور توسعه یافته و ثروتمند آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا، ژاپن، متشکل از کشورهای درحال توسعه و بزرگ چین، روسیه، هند، کره جنوبی، اندونزی، مالزی، ترکیه، برزیل، آفریقای جنوبی، آرژانتین، مکزیک و عربستان به خاطر نفت آن می باشد.

البته موضوع عضویت در این گروه صرفا در ارتباط با بزرگی اقتصاد آنها نیست. چون در بین این کشورها، کشورهایی قرار دارند که اقتصاد آنها بزرگتر از اقتصاد ایران، سوئد، تایوان و ونزوئلا نیست، اما در این تشکیلات حضور دارند.

گفته می شود در پذیرش نمایندگی این کشورها به موضوعات جغرافیایی و تاثیر گذاری سیاسی و برتری اقتصاد آنها در مناطق جغرافیایی آنها نیز لحاظ شده است. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نه به طور مستقل، بلکه از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا در این گروه که هنوز از نظر سازمانی فاقد یک دبیرخانه و تشکیلات سازمانی منسجم می باشد، نمایندگی می شوند.

برای تبیین جایگاه این کشورها در جهان باید گفت: گروه 20 بیش از دو سوم جمعیت جهانی را نمایندگی می کند. 85 درصد اقتصاد جهانی، 75 درصد تجارت جهان و به تبع آن 95 درصد تجارت سلاح در جهان را در انحصار دارد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان