arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

امروز در صحن علنی شورای شهر تهران چه گذشت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو شورای شهر تهران یکی از مشکلات کنونی در ساخت مساجد را ساخت مساجد گرانقیمت دانست و گفت: می‌توان با به کارگیری فناوری های نوین مساجد را با هزینه های کمتر ایجاد کرد.

 آخرین دستور جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به ادامه بررسی لایحه «برنامه راهبردی توسعه، مقاوم سازی، تجهیز و احداث مساجد مبتنی بر معماری ایرانی و اسلامی» بود که پس از بحث و بررسی بدلیل بررسی بیشتر لایحه به کمیسیون معماری وشهرسازی ارجاع شد.

اسماعیل دوستی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با تصویب این لایحه، گفت: این لایحه سبب می شود که مساجد از روح مردمی بودن فاصله بگیرد زیرا حضور مردم در ساخت آن کم رنگ می شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر می توانند در انجام این وظایف مشورت دهنده باشند، ادامه داد: مدیریت مساجد در تهران تشکیلاتی دارد که باید مسئولیت های این لایحه بر عهده وی باشد، ضمن اینکه سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از متولیان این حوزه در این لایحه در نظر گرفته نشده است و با تصویب این لایحه وظیفه ای سنگین بر دوش شهرداری و شورای شهر گذاشته می شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این لایحه تاکید کرد: موضوع اصلی این طرح نظارت بر طراحی مساجد است و اگر قرار است که مسجدی ساخته شود باید از شهرداری در خصوص طراحی آن مجوز اخذ شود.

مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص، اظهار داشت: مدیریت شهری متولی موضوع مطرح شده نیست این در حالی است که لایحه تهیه شده رنگ و بوی تصدی گری دارد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز در همین خصوص با بیان اینکه ساخت مساجد باید دارای اصولی باشد که این لایحه بر همین اساس طراحی شده است گفت: نباید تولی گری و تصدی گری بر عهده شهرداری بیافتد.

عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت های گسترده شهرداری در حوزه توسعه مساجد در شهر تهران و حمایت دستگاهها و سازمان ها متولی از این موضوع گفت: در واقع این لایحه بر این موضوع تاکید دارد که شورای شهر و شهرداری برای انجام منویات مقام معظم رهبری در خصوص معماری اسلامی- ایرانی این موضوع را از مساجد آغاز کنند.

وی تاکید کرد: افراد مشخص شده برای حضور در شورا و کمیته اجرایی مساجد به این معنا نیست که می خواهیم در این حوزه تولی گری کنیم بلکه منظور کمک کردن و تشریک در تکمیل و ساخت مساجد است.

محمد مهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شورای اسلامی شهر تهران یکی از مشکلات کنونی در ساخت مساجد را ساخت مساجد گرانقیمت دانست و گفت: می توان با به کارگیری فناوری های نوین مساجد را با هزینه های کمتر ایجاد کرد.

وی همچنین به بسیج به عنوان یکی از اصلی ترین بهره برداران از مساجد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ساخت مساجد از این موضوع غافل می شویم پس از ساخت مسجد جای خوبی هم به این موضوع اختصاص داده نمی شود که می توان از همان ابتدا و با در نظر گرفتن بسیج و حتی دخالت دادن این نهاد در ساخت مساجد این موضوع اصلاح شود.

اقبال شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین خصوص با تاکید بر اینکه نباید با ایجاد شوراها و ساختار های متعدد بدنه شهرداری را حجیم کرد، گفت: ایجاد چنین شورایی سبب تضعیف معاونت شهرسازی و معماری شده و مسئولیت های موازی برای بخش های مختلف ایجاد می شود.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام مخالفت خود با تصویب این لایحه گفت: در حال حاضر ستادی در خصوص مساجد در شهرداری تهران وجود دارد و شهردار با توجه به سیاست های خود نوع حمایت را مشخص می کند این در حالی است که اگر موضوعی در این خصوص تصویب شود تبدیل به قانون می شود و اختیارات شهردار در این خصوص محدود می شود.

مهدی چمران در پاسخ به این موضوع به مسجد ساخته شده در کنار پل چوبی، و مسجد ساخته شده در تقاطع سعادت آباد و مسجد کنار تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: اصل بحث این نیست که شهرداری مسجد بسازد بلکه روح لایحه باید این باشد که به طراحی مسجد نظارت شود تا مساجد با طراحی نامناسب در شهر ساخته نشود.

وی همچنین اظهار داشت: به نظر می رسد که لزومی برای وجود شورای پیش بینی شده در لایحه نیست اما کمیته ساماندهی پیش بینی شده باید ایجاد شود چرا که این کمیته به صورت تخصصی به بررسی طرح مساجد می پردازد و کاری با بودجه و سایر موضوعات ندارد.

عبدالحسین مختاباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری وظیفه حمایت از ساخت مساجدرا دارد، گفت: گاهی طرح برخی از این مساجد تاسف بار است و ضروری به نظر می رسد که شهرداری تهران گزارشی در خصوص فعالیت های خود در خصوص مساجد به شورا ارائه دهد.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فروشگاههای موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: در این فرشگاهها فضاهای مجللی را به مساجد اختصاص داده بودند و این بد است که در پایتخت ایران فضایی در فروشگاههای بزرگ به این موضوع اختصاص داده نشود.

ولی اله شجاع پوریان نیز در همین خصوص با تاکید بر اینکه باید ساخت مساجد در شهر تهران نظام نامه داشته باشند ،گفت: هدف اصلی این لایحه این است که هر که می خواهد در شهر تهران مسجد بسازد باید از راهبردی که شهرداری مشخص می کند تبعیت کند.

محمد سالاری در همین خصوص گفت: شهرداری تهران به عنوان متولی طرح هادی و طرح تفصیلی شهر موظف به جانمایی است و باید این موضوع را به گونه ای راهبری کند که توزیع عادلانه در سرانه های شهر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری مسئول ساماندهی فضاهای شهر است ،ادامه داد: برخی از وظایف ، ضرورت وجود شورای ساماندهی و توسعه مساجد پیش بینی شده در لایحه را ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه مساجد یکی از عناصر سه گانه معماری ایرانی و اسلامی است گفت: مدیریت ترافیکی نیز از موضوعات مهمی است که درطراحی مساجد باید در نظر گرفته شود و اگر قرار است که شهردار تهران ،رئیس شورای ساماندهی پیش بینی شده ،نباشد باید معاون شهرسازی این مسئولیت را برعهده گیرد.

میثم امرودی، معاون فرهنگی شهردار تهران نیز در خصوص تشریح فعالیت های شهرداری تهران در خصوص مساجد، گفت: با تشکیل ستاد توسعه مساجد در شهرداری بهترین بررسی ها در خصوص آمایش شهر تهران صورت گرفته و هم اکنون این آمایش وجود دارد.

وی ادامه داد : کمیته ای نیز برای کنترل معماری مساجد تشکیل شده است و با توجه به اینکه بیشتر افرادی که طرحی را برای مساجد می آورند فاقد تخصص در این حوزه هستند آموزش های لازم پیش از طراحی و حین طراحی را دریافت می کنند.

عباس جدیدی، معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به مصوبه پیشین شورای شهر مبنی بر اختصاص فضای تجاری به مساجد و عدم لزوم تامین پارکینگ برای مساجد گفت: این موضوع سبب ایجاد مشکلات ترافیکی شده ضمن اینکه اعتراض برخی از علما را مبنی بر عوض شدن رنگ و بوی مساجد به محل کسب را در بر داشته است.
در پایان بررسی با رای اعضای شورای شهر تهران این دستور جلسه برای اعمال برخی اصلاحات به کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بازگردانده شد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان