arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۰۸۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

صربستان: مرزهایمان باز است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان درباره بحران آوارگان و پناهجویان درهنگام بازدید از اردوگاه موقت آنان، گفت: مرزهای این کشور به روی آوارگان و پناه جویان باز است و در مرزهای خود دیوار و سیم خاردار نمی کشیم.

نخست وزیر صربستان روز سه شنبه با حضور در اردوگاه موقت آوارگان جنگی و پناهجویان در منطقه پره شوا در جنوب کشور در جمع خبرنگاران گفت: صربستان نسبت به همه این افراد همبستگی و رفتار خوب نشان می دهد.

ووچیچ با اشاره به اینکه در مرزهای کشورهنگام ورود آوارگان و پناهجویان برای امنیت و اطمینان بیشتر شهروندان صربستان کنترل و اثر انگشت صورت می گیرد، افزود: صربستان به مراقبت از آوارگان ادامه می دهد زیرا که آنها در 99.99 درصد موارد مردم خوبی هستند که به خاطر تروریسم
و دیگر دلایل مختلف مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

وی در مورد احتمال خطرات از جانب گروه های تروریستی گفت که اقدامات اضطراری برای امنیت شهروندان وجود دارد و این اقدامات ادامه داده می شود و دلیلی برای نگرانی شهروندان صربستان از حملات تروریستی وجود ندارد، زیرا که دولت از تمامی امکانات برای اطمینان و امنیت مردم استفاده می کند.

وی همچنین از رزمایش مشترک نیروهای مسلح صربستان در روز شنبه (20 نوامبر/ 30 آبان) خبر داد تا اینکه نشان داده شود صربستان در مبارزه علیه تروریسم مصمم است.

وی در خصوص سئوال برخی خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مرزهای خود را بر ورود آوارگان جنگی می بندند، گفت که برای صربستان فرق نمی کند که آیا کشوری به پذیرفتن 2 هزار آواره جنگی در روز ادامه بدهد و یا اصلا کسی را نپذیرند، چنین اقدامی به این معنا است که در صربستان طی چند روز 20 هزار آواره جنگی اسکان خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری هر کاری که فکر می کند بایستی انجام بدهد، گفت که صربستان به اقدامات و تصمیمات اتحادیه اروپا احترام می گذارد بخصوص آلمان و سوئد که بیشترین آوارگان را می پذیرند.

وی گفت: اگر آن کشورها مرزهای خود را ببندد در آن زمان صربستان تصمیم می گیرد که چه کاری را باید انجام بدهد، اما در آن زمان هم سیم خاردار نخواهیم کشید.

این در حالیست که اسلوونی پس از حملات تروریستی در پاریس در جمعه شب گذشته اعلام کرد که روزانه 2 هزار آواره جنگی و پناهجو را می پذیرد و از طرف دیگر «رانکو اوستوییچ» وزیر کشور کرواسی در روز سه شنبه گفت که اگر از عبور آوارگان در مسیر خود به آلمان متوقف شود، کرواسی پذیرفتن آوارگان را متوقف می کند.

در حال حاضر در مسیر آوارگان برای رسیدن به آلمان توقفی انجام نشده و این کشور روزانه حدود 6 هزار و پانصد آواره جنگی و پناهجو را قبول می کند.

تا کنون 405 هزار و 530 پناهجو و آواره جنگی از طریق مرزهای کرواسی عبور کرده اند.

صربستان نخستین کشور در اروپا به شمار می رود که از ابتدا ورود آوارگان جنگی را ثبت کرده و در چارچوب توانایی های خود به شکل مطلوبی پناهجویان را پذیرفته و وسایل مورد نیاز برای انتقال آنها به کشورهای همسایه از جمله مجارستان و سپس کرواسی را فراهم کرده است.

صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست، سیاست حصار کشی در مرزها را نمی پذیرد و تاکنون بیش از450 هزار آواره جنگی برای رسیدن به کشورهای شمالی اتحادیه اروپا از این کشور عبور کرده اند.
از بسته شدن مرزهای مجارستان با کرواسی آوارگان جنگی برای ادامه مسیر خود به کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا از جمله آلمان، هلند و سوئد برای بار دیگر راه خود را تغییر داده اند و اکنون از کرواسی به صورت گسترده به طرف اسلوونی راهی هستند و سپس از طریق این کشور به طرف اتریش و آلمان می روند.

مجارستان که عضو اتحادیه اروپاست، به دلیل مشکلات زیاد و ناتوانی در پذیرفتن و کنترل مهاجران و انتقال آنها به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، با کشیدن سیم خاردار در مرزهای خود با صربستان و کرواسی از ورود آوارگان و پناهجویان جلوگیری کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان