arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

داوداوغلو مأمور تشکیل 64-اُمین دولت ترکیه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در دیدار با احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر این کشور، وی را مسؤول تشکیل شصت و چهارمین کابینه ترکیه کرد.

مراسم درخواست رئیس‌جمهور از رهبر حزب پیروز انتخابات پارلمانی ترکیه در کاخ ریاست‌جمهوری پایان یافت و بدین ترتیب داوداوغلو رسما مأمور تشکیل کابینه شد.

در انتخابات زودهنگام 10 آبان حزب عدالت و توسعه 49.35 درصد (316 کرسی)، حزب جمهوری‌خواه خلق 25.44 درصد (134 کرسی)، حزب حرکت ملی‌گرا 11.97 درصد (41 کرسی) و حزب دموکراتیک خلق‌ها 10.60 درصد (59 کرسی) را بدست آوردند.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات خرداد ماه تنها 258 کرسی کسب کرده و نتوانسته بود به تنهایی دولت ترکیه را تشیکل دهد. حزب خلق‌جمهوری‌خواه نیز در این دور تعداد کرسی‌های خود را از 132 به 134 رساند.

در این میان حزب حرکت ملی‌گرا بیشترین کرسی‌ها را از دست داد و در حالیکه در دور قبلی توانسته بود 80 کرسی به دست آورد، بخش اعظمی از کرسی‌هایش را به عدالت و توسعه واگذار کرده و به 41 کرسی بسنده کرد.

حزب دموکراتیک خلق‌ها که حزب کردهای ترکیه نیز محسوب می‌شود تعداد زیادی از کرسی‌های خود را از دست داد. این حزب که در انتخابات قبلی 80 کرسی بدست آورده با از دست دادن 21 کرسی توانست 59 نماینده را راهی پارلمان کند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان