پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی به کسبوکارهای کوچک در این زمینه کمک زیادی میکند. این هفته با روشهای مناسب بازاریابی از طریق اینستاگرام و چند برندی که در این زمینه موفق بودهاند آشنا میشویم. اینستاگرام در اوایل سال 2015 اعلام کرد تعداد کاربران آن به بیش از 300 میلیون نفر رسیده که حتی از رقبای قدیمیتر مانند توییتر فراتر رفته است.
در چهار سال گذشته، فضای دوستانه موجود در اینستاگرام به یک جامعه جهانی رشد یافته که به گفته مدیران اینستا طی آن بیش از 70 میلیون عکس و ویدئو در هر روز به اشتراک گذاشته میشود. اینستاگرام به عنوان یک ابزار بازاریابی مهم این روزها مورد توجه هر برند یا کسبوکاری قرار گرفته است. اگر شرکتی در سایر بخشهای بازاریابی خود مدیریت موثری داشته باشد، صفحه اینستاگرام آن میتواند به عنوان ابزاری برای جذب مشتریان جدید، وفادار کردن افراد به یک برند و یا حتی به هیجان آوردن مشتریان فعلی در مورد محصولات موجود کاربرد داشته باشد. چند شرکتی که در زیر نام برده میشوند، فعالیتهای خوبی در صفحات اینستاگرام خود داشتهاند و از استراتژیهای خلاقانهای در این راه استفاده کردهاند که میتواند برای بقیه الگو باشد.
ژولیت زولو (Juliet Zulu)
ژولیت زولو یک آژانس تبلیغاتی و برندسازی واقع در شهر پورتلند آمریکا است که میتوان گفت صفحه اینستاگرام آن از جذابترین صفحاتی است که میتوان در فضای مجازی دید. روشی که آن ها بر اساس آن حساب اینستای خود را ساختاربندی کردهاند به گونهای است که وقتی افراد صفحه را مرور میکنند، میتوانند اطلاعات سریع و خلاصهای از این برند بهدست آورند. متنها و عبارتهای کوتاه پراکنده در صفحه به طور کامل این برند را به مشتریان معرفی میکند. وقتی دیگر قسمتهای پروفایل آن را میبینید، ایده تفکر خلاقانه ژولیت زولو را که خود این شرکت به آن افتخار میکند، مشاهده خواهید کرد. سبکی که این شرکت بر آن تسلط یافته، روش فوقالعادهای برای ایجاد یک حساب اینستاگرام به عنوان نماینده این برند، ایجاد کرده است.
اورئو (Oreo)
اورئو پرفروشترین بیسکویت کرمدار در آمریکا است که از سال 1912 فعالیت خود را شروع کرده است. از آنجایی که یک محصول به تنهایی برای درست کردن صفحه اینستاگرام مناسب نیست، افرادی که این صفحه را راهاندازی کردهاند، در ایدهای خلاقانه، تصاویر جالبی از کلوچههای کلاسیک گذاشتهاند. صفحه اینستای اورئو همچنین برای معرفی محصولات جدید مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین از این حساب برای تخصیص امکاناتی مثل جوایز، تبلیغات و گفتوگو برای طرفداران استفاده میکند. اورئو تاکنون 775 هزار طرفدار در صفحه اینستای خود دارد که برای شرکتی که فقط یک نوع خوراکی تولید میکند تعداد بسیار بالایی محسوب میشود. کلید موفقیت آنها در اینستاگرام نحوه نمایش خلاقانه این محصول و سایر استراتژیهایی است که در این صفحه به کار گرفتهاند.
گوپرو (Gopro)
صفحه اینستاگرام شرکت دوربینهای فیلمبرداری گوپرو تا اوت همین امسال 6 میلیون طرفدار داشته است. کار خلاقانهای که این برند انجام داده این است که محتوای صفحه را خود این شرکت ایجاد نمیکند، بلکه از کاربران کمک میگیرد و افراد با ثبتنام در سایت میتوانند در تهیه این محتواها سهیم شوند. همچنین یک کمپین «عکس روز» در این صفحه وجود دارد که به افراد انگیزه میدهد که برای شرکت در مسابقه عکسهای خود را بفرستند و هر روز به عکس برتر جایزه تعلق میگیرد. محصولی که گوپرو تولید میکند برای یک صفحه اینستاگرام کاملا خوب و مناسب است و به همین دلیل تا این حد محبوبیت بهدست آورده است اما نکته اینجا است که برندهای بزرگ تولیدکننده دوربین مثل کنون (Canon) و نیکون (Nikon) نتوانستهاند مثل گوپرو این میزان طرفدار برای صفحات اجتماعی خود جمع کنند. کل موفقیت آنها به دلیل روش هیجانانگیز و منحصر به فردی است که در هدایت این صفحه دارند.
فلیکسل (Flixel)
فلیکسل یک اپلیکیشن گوشی آیفون است که سینماگراف تولید میکند؛ یعنی عکسهای ثابتی که تکرار آنها حرکت ایجاد میکند. کار جالبی که فلیکسل در صفحه اینستاگرام خود کرده با توجه به پتانسیل محصول آن بوده است. آنها نه تنها سینماگرافهای نهایی را در صفحه خود به اشتراک گذاشتهاند، بلکه برخی از دموهایی را که نحوه ساخته شدن این سینماگرافها را نشان میدهد، به اشتراک میگذارند. مثل کاری که گوپرو انجام داده، حساب اینستای این شرکت مملو از محتواهایی است که کاربران به اشتراک میگذارند.
منبع: دنیای اقتصاد