arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴

افزایش قیمت طلا در بازار جهانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قیمت طلا در بازار جهانی روند صعودی روز گذشته را حفظ کرد اما همچنان نزدیک به پایین‌ترین قیمت پنج سال گذشته قرار دارد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 1084 دلار در مقایسه با 1082 دلار در روز پنج شنبه بود. بهای معاملات این بازار روز گذشته در پی کاهش ارزش دلار 1.1 درصد افزایش یافت.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.5 درصد افزایش به 1083 دلار رسید. قیمت طلا در معاملات روز گذشته این بازار 9.20 دلار یا 0.9 درصد افزایش یافته و به 1077 دلار رسیده بود.

قیمت این فلز زرد روز چهارشنبه به 1064 دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در پنج سال گذشته بود اما از ابتدای هفته تاکنون تغییر چندانی را نشان نمی‌دهد.

طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا، بیش از هفت درصد کاهش قیمت داشته است و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می رود.

بانک مرکزی آمریکا که از سال 2008 با هدف کمک به رشد اقتصادی، نرخهای بهره را نزدیک صفر نگه داشته، با توجه به بهبود بازار کار و رشد تورم به سوی سقف دو درصد این بانک، درصدد افزایش نرخها است. استنلی فیشر، معاون بانک مرکزی آمریکا اظهار کرده است سیاستگذاران آمریکایی هر آنچه در توان داشته اند انجام داده اند تا بازارهای بین المللی را برای نخستین افزایش نرخهای بهره در حدود یک دهه گذشته آماده کنند.

به گفته ناظران بازار، معامله گران طلا اکنون منتظر تصویب افزایش نرخهای بهره در دسامبر هستند و تمایل بانک مرکزی آمریکا برای عادی کردن سیاست پولی که در گزارش نشست اکتبر این بانک تایید شد، ممکن است برای طلا اندکی فضا برای صعود فراهم کند.

افزایش نرخهای بهره با افزایش هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، جذابیت سرمایه گذاری این فلز را کمتر می‌کند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

دلار که در روزهای اخیر در برابر سبدی از ارزهای بزرگ به بالاترین سطح در هفت ماه گذشته صعود کرده بود، با اقدام سرمایه گذاران برای سود بری، روز پنج شنبه کاهش یافت اما روز جاری ثابت بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمار معاملات نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخهای بهره تا پایان امسال 68 درصد است که در مقایسه با 50 درصد در پایان اکتبر افزایش نشان می‌دهد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.2 درصد افزایش، به 14.30 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 1.23 درصد افزایش، 866 دلار معامله شد در حالیکه هر اونس پالادیم با 1.74 درصد افزایش، به 550 دلار رسید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان