arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۹۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

زنگنه نائب رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با تصمیم اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، «محمدبن صالح الساده» وزیر انرژی و صنعت قطر را به عنوان رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به عنوان نائب رئیس این مجمع انتخاب شدند تا از ژانویه ٢٠١٦ در این مجمع عهده دار مسئولیت می شوند.

 در ادامه نشست عادی عصر امروز(شنبه) مجمع کشورهای صادرکننده گاز در هتل هما، مقرر شد هجدهمین نشست وزارتی جی.یی.سی.اف هفدهم نوامبر ٢٠١٦ در دوحه قطر برگزار شود.

همچنین در این نشست، حسین کاظم پور اردبیلی به عنوان رئیس هیات اجرایی مجمع صادرکنندگان گاز برگزیده شد. وی نماینده هیات عامل ایران در اوپک نیز هست.

براساس تصمیم اعضای کشورهای صادرکننده گاز، در هفدهمین نشست وزارتی، عضویت جمهوری آذربایجان به عنوان ناظر در این مجمع پذیرفته و قرار شد این کشور از اجلاس بعدی در نشست وزارتی حضور یابد. همچنین در این نشست، اعضا بودجه سال آینده مجمع را تصویب کردند.

همچنین محمدحسین عادلی، با رای وزیران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای دومین بار به عنوان دبیرکل این مجمع(جی.یی.سی.اف) انتخاب شد.

عادلی از سال 2013 پست دبیرکلی جی.یی.سی.اف را برعهده دارد و با انتخاب دوباره، تا سال 2017 عهده دار این مسئولیت خواهد بود.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، ایران، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیدادوتوباگو، ونزوئلا و امارات 12 عضو اصلی وهلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و جمهوری آذربایجان نیز به عنوان 6 عضو ناظر این نهاد هستند.

صبح امروز نیز نشست فوق العاده وزیران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز با هدف تعیین دستور کار اجلاس سران و بررسی بیانیه پایانی به ریاست بیژن زنگنه وزیر نفت ایران برگزار شد.
در پایان نشست صبح، بیانیه پایانی مجمع کشورهای صادر کننده گاز(جی.یی.سی.اف) که قرار است در اجلاس سران مورد بررسی قرار گیرد به تصویب رسید.

سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز روز دوشنبه (دوم آذرماه) با حضور سران 9 کشور و به ریاست حجت الاسلام و المسلین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار خواهد شد.

تاکنون حضور رئیسان جمهوری کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا و عراق و همچنین نخست وزیر الجزایردر این اجلاس قطعی شده است. رئیس جمهوری ترکمنستان نیز به عنوان میهمان ویژه در این اجلاس حضور خواهد یافت.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات ١٢عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
1
آقای زنگنه یکی از بهترینهای کابینه هستند، درود بر ایشان.
نظرات بینندگان